کد خبر: ۱۱۴۰۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶

صدرا شهری برای اسکان سرریز جمعیت شیراز یا انباشته از مشکلات

شهرجدید صدرا که مردم به آن شهرک صدرا می گویند درغرب شیرازواقع شده واگر مسافت آن نسبت به مرکز شهر سنجیده شود حدود 20 کیلومتر با کلانشهر شیراز فاصله دارد و قرار بوده صدرا سرریز جمعیت مرکز فارس را در خود جای دهد که اینک مردمش آن را انباشته از مشکلات می دانند.
به گزارش شیرازه، شهرجدید صدرا که مردم به آن شهرک صدرا می گویند درغرب شیرازواقع شده واگر مسافت آن نسبت به مرکز شهر سنجیده شود حدود 20 کیلومتر با کلانشهر شیراز فاصله دارد و قرار بوده صدرا سرریز جمعیت مرکز فارس را در خود جای دهد که اینک مردمش آن را انباشته از مشکلات می دانند.
ساکنان این شهرک در گفت وگو با خبرنگار ما معتقدند:‌ اگر بگوییم مشکلات تلنبار شده و لاینحل مانده شهر جدید صدرا به مثنوی هفتاد من کاغذ تبدیل شده سخن گزافه ای نیست،صدرا با وجودی که نام شهر را با خود به یدک می کشد ولی از اغلب مولفه های شهری بی بهره است.
مردم ساکن صدرا به خبرنگار ما گفتند که گسترش این شهر کمی و بدون برنامه ریزی و در نظر گرفتن زیرساخت های لازم بوده و در نتیجه با رشد جمعیت مشکلات صدرا نیز افزایش یافته به گونه ای که اکنون این شهر با کوهی از مشکلات تلمبار شده مواجه است که حل آنها تنها عزمی جهادی و همه جانبه طلب می کند.
شروع عملیات احداث شهر صدرا در سال 72 با هدف اسکان سرریز جمعیت کلانشهر شیراز کلید خورد ولی گسترش و رشد جمعیت این شهر در دهه اخیر همه را غافلگیر کرد به گونه‌ای که گفته می شود زیرساخت‌های این شهر دیگر جوابگوی جمعیت ساکن در این شهر نیست.
اغلب کسانی ساکن این شهرک هستند می گویند به ‌دلیل درآمد کم، محکوم به زندگی در این شهر هستنیم چون توانایی خرید و یا اجاره منزل در شیراز را نداریم.
اهالی صدرا به دلیل نزدیکی به کلانشهر شیراز واینکه اکثراً در شیراز شاغل هستند توقع خدمات رسانی و امکاناتی همسطح این کلانشهر را در صدرا دارند.
به گفته مسئولان روزانه حدود 80 هزار سفر بین صدرا و شیراز ثبت می شود و وجود تنها یک راه مواصلاتی به سمت شیراز و عبور و مرور مداوم اهالی صدرا به دلیل شاغل بودن در شیراز، باعث شده در طول شبانه روز این مسیر چندین بار در ساعات اوج ترافیک کاملاً مسدود شود و ترافیک شدیدی بر این محور حاکم باشد،خصوصا در دو ماه اخیر که بدلیل عدم تعبیه راه جایگزین و عملیات عمرانی زیرگذر گلستان این وضعیت تشّدید شده که در مواقع بحران می‌تواند بسیار خطرناک و فاجعه آفرین باشد.
همانگونه که در چند سال پیش به دلیل بارش برف شدید مردم صدرا چند روز در این شهر محکوم به حبس شدند و یا آمبولانسهایی که هر هفته در ترافیک این محور گیر می کنند.
به گفته برخی مسئولان صدرا این شهر 16 هزار دانش آموز دارد که تنها با 16 مدرسه بصورت دو شیفت با کلاس‌های 40 نفره دایر می شود در صورتی که تعداد قابل توجهی دانش آموز نیز به شیراز و شهرک‌های اطراف برای علم آموزی می‌روند و با بهره برداری کامل از مسکن‌های مهر، کمبود کلاس درس در شهر صدرا به فاجعه‌ای بزرگ تبدیل خواهد شد.
شهر صدرا با این تعداد دانش آموز هنوز آموزش و پرورشی مستقلی ندارد، حتی ناحیه‌ای مستقل هم نیست و زیر مجموعه ناحیه دو شیراز است در صورتی که در استان فارس ناحیه هایی با یک دهم این جمعیت وجود دارد.
یکی از اهالی ساکن صدرا گفت:‌اگر آموزش و پرورش یا حتی ناحیه‌ای مستقل در شهر صدرا وجود داشت و مسئولان از نزدیک شاهد این وضعیت بودند بهتر می توانستند پیگیر مطالبات مردم باشند و در نتیجه کمبودهای آموزشی صدرا را بهتر تأمین می‌کردند گذشته از آموزش و پرورش، هیچ ارگانی در این شهر نمایندگی ندارد و مردم برای کوچکترین کار اداری و بانکی باید به شیراز مراجعه کنند و ساعت ها در ترافیک سرگردان باشند.
در اکثر نقاط این شهر حتی پیاده رو برای عبور و مرور شهروندان وجود ندارد و اغلب پیاده روها خاکی و مملو از گودال، تپه، خار و خاشاک است که ساکنین ترجیح می‌دهند برای تردد بصورت پیاده از خیابان به جای پیاده رو استفاده کنند که این وضعیت مشکلات زیاد جانی و مالی برای ساکنین و خصوصاً بانوان در پی داشته است.
زمین های راکد این شهر هم به بنگاهی برای دلالی برخی اشخاص و مکانی برای زندگی حیوانات موذی نظیر سگ، انباشت زباله و نازیبا کردن جلوه شهر بدل شده و موجبات ناامنی برای اهالی را فراهم کرده است.
شهر صدرا ناوگان حمل و نقل درون شهری کافی نظیر تاکسی ، تاکسیرانی و اتوبوس ندارد و مسافران این شهر تنها چشم انتظار اتوبوس های بین شهری که مسافران را از شیراز به صدرا می‌آورد می‌مانند تا آنان را نیز در درون شهر جابه جا کنند که این اتوبوس‌ها نیز تماماً فرسوده و از رده خارج هستند که به وفور به دلیل نقص فنی مسافران را در بیابان های اطراف صدرا سرگردان و آواره می‌کنند.
بوی فاضلاب این شهر به سریالی بی پایان و لاینحل تبدیل شده و بصورت مداوم هر روزه مشام مردم صدرا را آزار می دهد، شهر صدرا با مشکلات عدیده‌ دیگری نظیر نبود شعب اغلب بانک ها و شلوغی چند بانک موجود ، نبود نماینده مستقر دولت در این شهر نظیر فرمانداری و یا بخشداری، نبود سالن سینما و اماکن ورزشی، کتابخانه و اماکن فرهنگی عام المنفعه و...روبرو است.
جهان پور یکی از ساکنان مسکن های مهر شهر صدرا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از بی امکانات بودن این ساختمان ها گلایه دارد و می گوید: چند ماهی است که خانه ام را تحویل گرفته ام ولی مشکلات فراوانی به علت بی توجهی در ساخت نظیر بی کیفیت بودن گچ ، کاشی و لوله کشی ، عدم محوطه سازی ، عدم برقکشی در راهروها و محوطه و همچنین مشکلات دیگر برایم رخ داده است.
او با ابراز ناراحتی از این وضعیت با لحنی آکنده از گلایه ادامه می دهد که چرا وقتی هنوز این مسکن ها تکمیل نشده اند آنها را تحویل مردم داده اند؟
رضا دهقان یکی از اهالی صدرا ضمن اشاره به اینکه 9سال در این شهر ساکن است گفت:این شهر درمانگاه شبانه روزی ندارد و همچنین ادارات دولتی نیز در این شهر نمایندگی ندارند و اهالی برای کوچکترین کار و استعلامی باید به شیراز سفر کنند، صدرا یک شهر مستقل نیست و کاملاً به شیراز وابسته است.
دهقان اظهارداشت:‌تنها یک جاده به سمت شیراز وجود دارد که بین ساعت چهار تا هشت عصر و همچنین پایان هفته کاملاً مسدود است.
نجفی یکی دیگر از ساکنان شهر صدرا در گفت و گو با ایرنا به مهاجر بودن ساکنان این شهر اشاره کرد و با اظهار تاسف گفت: در انتخابات شورای صدرا از شهرهای دیگر آمدند و رأی دادند در صورتی که ساکن این شهر نبودند و مشکلات را درک نکرده بودند و همینطور اغلب مسئولان این شهر ساکن صدرا نیستند که درد مردم و اهالی را حس کرده باشند.
او ادامه داد: در این شهر ادارات دولتی شعبه ندارند که اگر یک نانوایی یا واحد صنفی تخلفی مرتکب شد به ارگان مربوطه مراجعه کنیم.

** دید مسئولان در مورد شهر صدرا شاعرانه است
محمدرضا صدر، عضو یکی از تشکل های مردم نهاد شهر صدرا گفت: وقتی در زمان انتخابات اتوبوس ها از شهرهای دیگر برای رأی دادن به صدرا می آیند ، نتیجه آن بیشتر شدن مشکلات اهالی و ساکنین این شهر خواهد بود.
وی با اشاره به لزوم دادن کارت شهروندی برای شرکت در انتخابات افزود:دید مسئولان در مورد شهر صدرا بسیار شاعرانه و خوشبینانه است.لازم است اهداف برنامه ریزی شده برای صدرا بلند مدت و عام المنفعه باشد.
صدر اضافه کرد:ارتباط ناسالم و فاسد در این شهر به منافع مردم آسیب زده و مشکلات را بیشتر کرده است.
وی گفت: معاونت فرهنگی هنری شهرداری باید در قبال نبود امکانات فرهنگی نظیر نبود کتابخانه و سینما در صدرا پاسخگو باشد. لزوم ایجاد اماکن فرهنگی مثل کانون پرورش فکری و آموزشگاه های فنی و حرفه‌ای در این شهر امری ضروری است.
ساخت باغشهر در صدرا از حدود سال 79 آغاز شد و بسیاری از اهالی شیراز در این زمینه اقدام کردند.
باغشهر به قطعه ای ملک گفته می شود که با هدف ایجاد باغ به افراد داده شد ولی گفته شد که در این املاک ویلا نیز ساخته و استخرهایی راه اندازی شد.
صدر گفت: آب جز اموال ملی است که باغشهر با آن تضاد دارد.

** سخنرانی فایده ندارد
امام جمعه شهر جدید صدرا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: صحبت و سخنرانی درمورد مشکلات این شهر دیگر فایده ندارد و تنها باید اقدام عملی در این زمینه صورت گیرد.
حجت الاسلام غلامعلی حسین نژادیان افزود: در مدت حدود دو سالی که در این شهر بودم تاکنون چندین پروژه را کلنگ زنی کردیم که هیچ بودجه ای برای آنها تخصیص داده نشده بود مانند کتابخانه که بدون هیچ پیشرفتی رها شده است.
وی انجام اینگونه اقدامات را در سلب اعتماد مردم بسیار موثر دانست و ادامه داد: لازم است مسئولان در دل مردم صدرا امیدواری ایجاد کنند و نیاز و مشکلات این شهر را بر اساس اولویت بندی حل کنند.
امام جمعه صدرا با اشاره به مشکل کمبود راه دسترسی این شهر ادامه داد: چطور می شود شمال غرب شیراز که اینهمه توسعه پیدا کرده با وجود شهر صدرا ،شهرک های بسیار ،بیمارستان پیوند اعضا و سوانح سوختگی تنها یک راه دسترسی دارد؟
وی نداشتن آرامستان را یکی دیگر از مشکلات صدرا عنوان کرد و گفت: وقتی کسی در این شهر عزیزی از دست می دهد، دو مصیبت می بیند ابتدا داغ عزیز و دوم هیچ محلی برای دفن ندارد.
حسین نژادیان استقرارفرمانداری یا بخشداری را اولین اولویت شهر صدرا دانست و ادامه داد: این شهر با 16 هزار دانش آموز حداقل به 36 مدرسه احتیاج دارد در صورتی که تنها 16 مدرسه دارد، نوسازی مدارس باید وظیفه اش را در این شهر انجام دهد.
وی به کمبود اماکن فرهنگی در این شهر اشاره کرد و افزود: تکمیل و احداث مراکز فرهنگی نظیر مسجد ،مصلا ، سینما ،استخر، کتابخانه ، سالن ورزشی، درمانگاه و تامین پزشک متخصص، تسریع در ساخت تصفیه خانه فاضلاب که بوی تعفن مردم را کلافه کرده باید در دستور کار قرار گیرد.
امام جمعه صدرا بیان کرد: تنها نباید که مردم دور هم جمع شوند و لازم است به نیازهای اولیه این جمعیت رسیدگی شود.
وی اضافه کرد: بر اساس آمار غیر رسمی حدود چهار الی پنج هزار نفر بیکار در صدرا وجود دارد که با توجه به زمین های زیاد این شهر می توان بنگاههای زودبازده تاسیس و برای این جوان ها ایجاد اشتغال کرد.
امام جمعه صدرا به وجود حدود 600 بنگاه معاملات املاک در این شهر و نبود نمایندگی اغلب ادارات در صدرا اشاره کرد و افزود: به دلیل نبود ادارت متولی هیچگونه نظارت و کنترلی روی خرید و فروش ،اجناس، قیمت ها و واحدهای صنفی در صدرا نمی شود.
وی ادامه داد: حدود 24 هزار مسکن مهر در این شهر ساخته شده ولی مدرسه ،مسجد و مراکز بهداشتی و درمانی برای این مسکن ها درنظر گرفته نشده است.
حسین نژادیان برخی از مشکلات مدیریتی صدرا را اینگونه بیان کرد: مدیریت دوگانه ،تکمیل نبودن زیرساختها ، ضد و نقیض صحبت کردن برخی از مسئولان این شهر و عدم شفافیت ،عدم آشنایی و شناخت مدیران صدرا نسبت به یکدیگر، ساکن صدرا نبودن بیش از 90 درصد مدیران این شهر ازجمله دلایل عقب ماندگی شهر جدید صدرا است.

** عملکردها
مهدی خانی که در دولت یازدهم مدیرعامل شرکت عمران صدرا بوده در گفت و گو با ایرنا ضمن اشاره به خدمات دولت گفت: از مجموع 20 هزار واحد مسکن مهر،حدود 18 هزار واحد به بهره برداری رسیده که اغلب تحویل ویا آماده تحویل هستند و همچنین تعداد زیادی از اراضی که دچار تعرض شده بود با کمک دادگستری به بیت المال برگشت داده شد.
وی افزود: سال گذشته حدود 62 هکتار و سال قبل تر نیز حدود 800 هکتار زمین در مالکیت شرکت عمران صدرا تثبیت شد و همچنین رای قطعی شش هزارو 500هکتار از اراضی مورد اختلاف اوقاف گرفته شد.
خانی ادامه داد: حل مشکلات اصلی صدرا من جمله تامین زمین تصفیه خانه شرق این شهر به مساحت 10/7 هکتار و اقدام به ایجاد تصفیه خانه غرب با ظرفیت سه هزار متر مکعب در ثانیه و همچنین حل مشکل خط انتقال فاضلاب غرب انجام شد.
وی تغییر کلاس خطوط لوله انتقال گاز صدرا برای حل مشکل اسکان را از کارهای انجام شده در این دوره عنوان کرد و افزود: این کار خصوصا برای مجتمع های مسکن مهر سحر سه و چهار و همچنین بناسازان رمضان بطور کامل صورت گرفت.
مدیرعامل سابق شرکت عمران صدرا اضافه کرد: در دولت یازدهم در این شهر کارهایی نظیر حل مشکل زمین بیمارستان پیوند اعضا، تامین زمین دانشگاه فرهنگیان ،سرمایه گذاری حدود 70 میلیارد تومان ،ساخت پنج مدرسه و پنج مسجد ،ساخت ساختمان کلانتری ، دادن هزینه آماده سازی و کف سازی معابر و واگذاری این وظیفه به شهرداری ،بکارگیری مشاور برای ساماندهی باغ ها و طرح استراتژیک صدرا و همچنین لحاظ کردن طرح بازنگری جامع این شهر انجام شد.
مسئولان جدید شرکت عمران شهر جدید صدرا در پاسخ به پیگیری های خبرنگارما با بیان این که حل مشکلات فراروی مردم از اولویت های کاری این شرکت در دولت دوازدهم است، نوید دادند که در آینده نزدیک در مصاحبه ای به بیان راهکارهای مورد نظر خود برای گره گشایی از این مسائل می پردازند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
امراله مهماندوست
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
0
اینجانب بدون وابستگی به گروه های داخلی خودی یا گروه های خارجی بیگانه از صبح روز شنبه 25 آبان ماه سال جاری تا پایان روزی که فتنه در شهر صدرا تمام شد در خیابان های شهر حضور داشته ام و شاهد همه تخریب های این افراد از خدا بی خبر بوده ام و درخیلی از موارد موفق شدم تا مال و جان مردم بیگناه را با التماس از دست این نامرد ها تجات دهم 1- برای شهردار شهر صدرا و کارکنان ...اش این بهترین فرصت بوده است تا همه آثار ...هایشان را در شهر صدرا با همکاری موثر با آشوب گران از بین ببرند باید همه افرادی را که با پارتی بازی در شهرداری این شهر بکار مشغول شده اند اخراج کنند و به جای آنان افرادی را بدون پارتی بازی استخدام کنند تا شاید یکی از ریشه های فساد در این شهر ریشه کن شود . عملیات های نجات را با التماس از خراب کاران و در همه موارد نیز با کمک اکثریت خانم ها (در سال های اول انقلاب می گفتند خواهران) و انگشت شماری آقایان (در سال های اول انقلاب می گفتند برادران) انجام داده ام که ظاهرا با خراب کاران نبودند و احتمالا از ساکنان در آن محل بودند که با واکنش فوری فرمانده خراب کاران در محل مواجه می شدم که در موردی در سر چهاراه امام خمینی شهر صدرا شیشه عقب خودرو سمندی را به جرم اینکه سرنشین خودرو گفت که راهم از این مسیر است و ناچارم از این مسیر حرکت کنم و که فرمانده خراب کاران بدون اینکه فرصت دهد تا اینجانب آن بنده خدا را راهنمایی کنم تا از خیابان مولانا شش به سمتی که مقصد اش بود حرکت کند شکستند که اینجانب نگذاشتم تا بقیه شیشه های آن خورو را بشکنند که فرمانده خراب کاران اول دستور حمله به اینجانب را صادر کردند که همان خانم ها و آقایی که در محل بود به کمک اینجانب آمدند و که باعث شدند تا خراب کاران که تعدادشان شاید حدود کمتر از ده نفر بودند جرات نکنند به اینجانب صدمه ای بزنند که فرمانده خراب کاران دستور دادند تا اینجانب و خانم ها و آن آقا را هو کنند که همه گی باهم شروع کردند به گفتن که اینجانب و خانم ها و آن اقایی که برای کمک آمده بود چقدر از سپاه حقوق می گیریم خلاصه آن خورو سمند و سرنشین آن را از خورد کردن خودرو اش بعد هم آتش می زدند نجات دادیم و توانست به راه خود ادامه دهد و به فاز دو شهر صدرا برود . این نظر احدی از مردم ایران است.