کد خبر: ۱۱۴۰۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۹ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶

متخصصان بیهوشی فارس تهدید خود را عملی کردند/بیهوشی بیماران غیر اورژانسی بصورت انتخابی!

جراحی‌های غیر اضطراری در برخی بیمارستان‌های کشور به تأخیر افتاده است.
متخصصان بیهوشی فارس تهدید خود را عملی کردند/بیهوشی بیماران غیر اورژانسی بصورت انتخابی!
به گزارش شیرازه، چند وقتی است صدای اعتراض متخصصان بیهوشی به‌دلیل کاهش 25 درصدی تعرفه خدمات بیهوشی به گوش می‌رسد. همین سه روز پیش بود که متخصصان بیهوشی شیراز طی بیانیه‌ای اعلام کردند در صورتی که مسئولان وزارت بهداشت نسبت به اصلاح تعرفه‌ها اقدام نکنند بیماران غیر اورژانسی را بیهوش نخواهند کرد. پیرو همین تهدیدها بود که دیروز خبر رسید، عده‌ای از پزشکان بیهوشی در بیمارستان خصوصی مرکزی شیراز، کرمان، خوزستان، جهرم و همه شهرهای استان فارس دست از کار کشیده‌اند و نزدیک به 3 روز است بیماران را به‌صورت انتخابی بیهوش می‌کنند.

موضوعی که البته رئیس انجمن بیهوشی استان فارس در گفت‌ و‌گو با روزنامه ایران  آن را تأیید کرده و گفت: بله ما این خبر را تأیید می‌کنیم. البته متخصص‌های بیهوشی همه بیماران بدحال مراجعه‌کننده به بیمارستان را بدون هر گونه وقفه بیهوش کرده‌اند اما آن دسته از بیمارانی که 4 یا 5 ماه در نوبت عمل بودند و با تأخیر 3 یا 4 روزه در عمل جراحی‌شان هیچ گونه اتفاقی در وضعیت سلامتی آنها رخ نمی‌داد از روز شنبه تا امروز(دوشنبه) عمل نشده‌اند.

اعتراض‌های روزهای اخیر متخصصان بیهوشی به کاهش

25 درصدی تعرفه بیهوشی با واکنش‌های مختلفی از سوی وزارت بهداشت همراه شد. پیش از این سخنگوی وزارت بهداشت و معاون امور فنی و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت در گفت‌ و‌ گو با «ایران »عنوان داشته بود که این کاهش در راستای عدالت بین رشته‌ای در نظام سلامت بوده است اما همین اظهارات کافی بود که بار دیگر متخصصان بیهوشی به این موضوع واکنش نشان دهند. اعضای هیأت مدیره انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران در نخستین واکنش به این اظهارات از مسئولان کاهش تعرفه‌ای وزارت بهداشت جهت بررسی کارشناسی کاهش ارزش نسبی خدمات بیهوشی دعوت به‌عمل آورد تا چنانچه کارشناسان وزارت بهداشت نمایندگان جامعه بیهوشی را متقاعد کنند که افزایش تعرفه بیهوشی بیشتر از متوسط  سایر رشته‌های پزشکی بوده است جامعه بیهوشی نه تنها کاهش 25 درصدی دریافتی‌شان را تقبل خواهد کرد بلکه حاضر است به‌خاطر شرایط اقتصادی کشور مبلغ اضافی دریافتی‌شان را به‌صندوق دولت بازگردانند ولی چنانچه ثابت شد رشد تعرفه‌های بیهوشی از سایر رشته‌ها کمتر بوده شورای عالی بیمه کدهای بیهوشی را همگام با سایر رشته‌ها افزایش دهد.

در پی این ماجرا بعد از ظهر یکشنبه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با 7 نفر از اعضای هیأت برد تخصصی بیهوشی پیرامون انتقادات تعرفه‌ای جلسه گذاشت. آن‌طور که دکتر کامران منتظری درباره جزئیات خروجی این جلسه به روزنامه ایران خبر داد، وزیر بهداشت در این جلسه به اعضای برد تخصصی بیهوشی قول مساعد داد نامه اعتراضی انجمن بیهوشی را به دست معاون اول رئیس جمهوری برساند تا چنانچه که کار کارشناسی روی کاهش تعرفه‌ای متخصصان بیهوشی انجام نشده ابلاغیه فعلی اجرا نشود.

از سوی دیگر روز گذشته نیز سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری با اصحاب رسانه در واکنش به اعتراض متخصصان بیهوشی گفت: وزارت بهداشت با واقعی شدن تعرفه‌ها موافق است و باید سازمان‌های بیمه‌گر و بودجه‌های دولتی بتوانند فاصله تعرفه‌های پزشکی تا قیمت واقعی را جبران کنند، البته لازم است منابع لازم هم در بودجه کشور دیده شود. اما او در ادامه اظهاراتش خبرهای منتشر شده را مبنی بر اینکه متخصصان بیهوشی در چند بیمارستان خصوصی و دولتی شیراز دست از کار کشیده‌اند و جراحی‌های غیر ضروری انجام نمی‌دهد، نه رد و نه تأیید کرد و گفت: بعید می‌دانم که چنین اقدامی انجام شده باشد و امیدوارم این خبر واقعی نباشد.

درحالی که کاهش تعرفه‌های بیهوشی به چالش نظام سلامت بدل شده و هر روز خبرهایی مبنی بر  دست از کار کشیدن این متخصص‌ها از گوشه و کنار کشور به گوش می‌رسد اما مدیر کل روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌و‌گو با «ایران» صحت و سقم اعتصاب متخصصان بیهوشی در بیمارستان مرکزی شیراز را نپذیرفت و گفت که با این حال تیمی از نظارت درمان دانشگاه را برای بازرسی به بیمارستان‌های دولتی و خصوصی اعزام کرده‌ایم که نتایج گزارش دهی آنها بزودی منتنشر می‌شود.

در همین حال عضو هیأت مدیره انجمن بیهوشی ایران نیز نسبت به اظهارات چند روز گذشته معاون درمان وزارت بهداشت که گفته بود، در صورتی که عده معدودی از متخصصان بیهوشی استخدامی، در ارائه خدمات بیهوشی در جراحی‌های انتخابی و غیراورژانسی همراهی نکنند، برای ادامه روند ارائه خدمات درمانی به هموطنان از پزشکان تمام وقت کمک خواسته شود، واکنش نشان داد. دکتر افشین جعفرزاده به روزنامه ایران گفت: ما نفهمیدیم معاون درمان نقش‌شان چیست؟ یک روز تلگرام می‌دهند و روز دیگر آن را تکذیب می‌کنند. اینکه گفته می‌شود درآمد متخصصان بیهوشی در بخش خصوصی زیاد است اینها تنها 5 درصد جامعه بیهوشی‌اند برای 95 درصد بقیه چکار کرده اند؟ او درباره صحت و سقم اعتصاب متخصصان بیهوشی هم گفت: پزشکان بیهوشی استان فارس به‌عنوان پایتخت خدمات پزشکی کشور از 18 شهریور بیانیه داده بودند که بیماران را «انتخابی» بیهوش خواهند کرد.

او در ادامه حرف‌هایش البته به اظهار نظر دیگر مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر اینکه در گام سوم طرح تحول نظام سلامت تعرفه‌های بیهوشی نسبت به دیگر رشته‌ها خارج از عرف و قاعده افزایش داشته واکنش نشان داد و گفت: این تحلیل واقعاً تعجب آور است، اینکه بدون هر گونه کار کارشناسی تعرفه‌های بیهوشی را 180 درجه تغییر دهید و بعد بگوییم علاوه بر بیهوشی رشته الکتروکاردیوگرافی قلب را هم کاهش دادیم خنده دار است. چیزی که ما می‌خواهیم مبنای کارشناسی کاهش 25 درصدی تعرفه‌های‌مان است.

دکتر حسن نیک خو رئیس انجمن بیهوشی استان فارس نیز در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران اعتصاب متخصصان بیهوشی در بیمارستان‌های شیراز را تأیید کرد و گفت: علاوه بر این متخصصان بیهوشی در هر دو بخش دولتی و خصوصی در بیمارستان‌های کرمان، خوزستان، جهرم و همه شهرهای استان فارس بیماران را در زمان وظایف قانونی‌شان بیهوش می‌کنند یعنی از ساعت 8 صبح تا 2 بعد از ظهر و عمل‌های مربوط به کلینیک‌های ویژه و عمل‌های غیر اورژانسی را انجام نمی‌دهند. این روند از سه روز پیش شروع شده ولی از امروز(سه‌شنبه) قرار است به مدت 10 روز عمل‌ها را راه بیندازیم تا ببینیم وزارت بهداشت نسبت به این مسأله چه واکنشی نشان خواهد داد.

او این را هم گفت که ما از برخورد دوگانه وزارت بهداشت با متخصصان بیهوشی و جراحی‌ها گلایه مندیم. دریافتی متخصصان بیهوشی در ایران رتبه 20 را بین دیگر رشته‌های پزشکی دارد در حالی که باید رتبه سوم یا چهارم باشد چون می‌دانند چه استرسی به پزشک وارد می‌شود تا یک فضای مناسب برای کار تکنیکی جراح فراهم کند.

دکتر کامران منتظری عضو هیأت برد بیهوشی که در جلسه با وزیر بهداشت حاضر بود درباره جزئیات این جلسه به روزنامه ایران گفت: وزیر بهداشت زحمت کشید نامه ما را به آقای جهانگیری در هیأت دولت تحویل داد درخواست ما این است تا زمانی که کار کارشناسی صورت نگرفته ابلاغیه به تعویق بیفتد. وزیر قولی مبنی بر اینکه تعرفه‌های ما اصلاح شود ندادند. ایشان گفتند تلاش می‌کنیم برای سال آینده مجدداً کارشناسی شود.

او این را هم گفت که وزیر بهداشت در این جلسه تأکید کردند هزینه‌ها مطابق با تخصیص‌ها نیست و باید هزینه‌ها کمتر شود. همچنین ایشان نیز تأکید داشتند قبلاً درصد زیادی به تعرفه بیهوشی اضافه شده و این درصد اضافه کسر شود،البته ما نیز این ادعا را نپذیرفتیم و گفتیم اگر مستندات دارید آن را ارائه دهید و اگر کسری در کار است از همه رشته‌ها باید کم شود.
منبع: روزنامه ایران
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۶
1
قبلا کار بیهوشی را تکنسین ها انجام می دادند و توقع زیادی نداشتند حالا شده تخصص و این همه کلاس
دلاک ها هم دندان می کشیدند ختنه می کردند مخلص کلام کار دست خودمان دادیم