کد خبر: ۱۱۴۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۹ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶

آخرین تاریخ کشت کلزا برای سال زراعی جدید

سرپرست اداره هواشناسی کشاورزی آخرین تاریخ کشت کلزا را در شهرستان های مختلف برای سال زراعی جدید اعلام کرد.

به گزارش شیرازه،  کاشت کلزا به لحاظ تامین و تولید روغن و همچنین به خاطر نیاز کم به آبیاری با توجه به خشکسالی های اخیر و به لحاظ پایداری بسیار بالا این گیاه در مقابله با کم آبی دارای اهمیت بسیاری است.


کلزا یک محصول کاملاً اقتصادی است که در صورت معرفی صحیح می‌تواند جایگاه خوبی در میان کشاورزان فیروزآبادی به دست آورد.


کلزا بالای 40 درصد روغن دارد و روغن آن از تمامی روغن ها به استثنای کنجد و کتان بهتر است همچنین حاصلخیز کننده و پایدارکننده خاک است و هر محصولی که پس از آن کشت شود تا 22 درصد افزایش تولید خواهد داشت.


تاریخ کاشت کلزا از اهمیت ویژه‌اى برخوردار است که این عمل با وضعیت جغرافیائى منطقه ارتباط مستقیم دارد. در کاشت کلزاى پائیزه زمان کاشت باید طورى انتخاب شود که قبل از فرا رسیدن اولین یخبندان زمستانه به ‌مرحله ۸ برگى یا روزت رسیده باشد تا گیاه با خطر سرما و حمله آفات درزمستان مواجه نشود. از سوى دیگر تاریخ کاشت نباید آن قدر زود باشد که نقطه رویش در معرض خطر سرمازدگى قرار گیرد.


کلزا در مرحله ۸-۶ برگی، حداکثر مقاومت به سرما را دارد و بدون پوشش برف، سرماى ناگهانى ۱۵درجه سانتى‌گراد زیرصفر را تحمل مى‌کند.


مسعود حقیقت در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام آخرین تاریخ کشت کلزا در شهرستان های مختلف کشور، اظهارداشت: اگر کشاورزان بعد از تاریخ های عنوان شده اقدام به کشت کلزا نمایند احتمال اینکه محصول آنان خسارت ببیند ۸۰ درصد است.


وی افزود: بر این اساس کشاورزان در استان فارس در شهرستان های  فیروزآباد و نور آباد (ممسنی) حداکثر تا تاریخ  ۱۰ آبان، ارسنجان ۱۹ مهر، صفا شهر ۲۱ شهریور، کازرون ۱۰ آبان، سپیدان ۳۰ شهریور، جهرم ۱۰ آبان، استهبان ۱۵ مهر، بوانات ۳۰ شهریور، نیریز ۳۰ مهر، حسن آباد (داراب) و لامرد ۱۰ آبان، اقلید ۲۰ شهریور، زرقان ۱۷ مهر، درود زن ۲۲ مهر، لار ۱۰ آبان، آباده ۳۰ شهریور، فسا ۱۳ مهر و  شیراز ۱۸ مهر  می توانند اقدام به کشت محصول کلزا نمایند.

منبع:  فیروزنا

برچسب ها: کلزا ، زراعی ، فارس
نظرات بینندگان