کد خبر: ۱۱۴۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۸ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶

رونمایی از سامانه «سیماک»، پیک موتوری آنلاین و تجارت الکترونیک در فارس / راه اندازی سامانه یکپارچه‌سازی اطلاعات املاک 28 دستگاه اجرایی کشور

مجری طرح سیماک در کشور گفت: یکپارچگی و به اشتراک‌گذاری اطلاعات املاک کشور، قانون‌مندی و بهینه‌سازی فرآیندها، اعمال مدیریت و نظارت بر فرآیند صدور مجوزها، قطع ارتباطات ارباب رجوع و کارکنان از جمله اهداف تعیین شده این طرح است.
به گزارش شیرازه؛ مراسم رونمایی از سه طرح اقتصاد مقاومتی؛ «سیماک»، پیک موتوری آنلاین»  و «تجارت الکترونیک» امروز با حضور مقامات استان فارس برگزار شد.

احمدرضا واعظی پور، مدیر کل پست فارس گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشور عدم پایگاه‌های اطلاعات یکپارچه در حوزه‌های مختلف است. همان‌گونه که هر فرد ایرانی با یک کد ملی خاص شناخته می‌شود هر ملکی هن باید دارای یک شناسه باشد‌. از ابتدای سال 94 تاکنون سه میلیون و 120 هزار رکود اطلاعات در شهرها و روستا ها به روز شده که این رقم نسبت به دوره‌های گذشته با رشد 12 درصدی همراه بوده است. همچنین یک میلیون و 300 هزار پلاک کدپستی نصب شده که برای این امر قریب به 25 میلیارد ریال بودجه هزینه شده است.

رونمایی از سامانه «سیماک»، پیک موتوری آنلاین و تجارت الکترونیک در فارس / راه اندازی سامانه یکپارچه‌سازی اطلاعات املاک 28 دستگاه اجرایی کشوراحمدرضا واعظی پور افزود: در حالی‌که شرکت پست با اقدامات و خدمات زیر بنایی در ایجاد زیر‌ساخت‌های فناوری و اقتصادی بسیار تاثیرگذار است اما ظرفیت‌های این شرکت برای عموم جامعه و بخش خصوصی ناشناخته است. طرح «سیماک» بعنوان سامانه یکپارچه مدیریت املاک کشور قصد دارد اطلاعات 28 دستگاه اجرایی از جمله شهرداری‌ها، بنیاد مسکن و کمیسیون‌های مختلف که با ملک سرو کار دارد را یکپارچه سازد.

مدیر کل پست فارس ادامه داد: با توجه به پیشرفت جامعه باید فعالیت ها وکسب و کار نو، کالاهای صادرات محور را مد نظر قرار داد. مثلا با ایجاد سامانه‌های «پیک موتوری آنلاین»  و «تجارت الکترونیک» می توان صد هزار شغل ایجاد کرد. خلاء‌ پیک موتوری آنلاین در کشور احساس می‌شود. از همین رو فعالیت پیک موتوری آنلاین در شیراز از شهریورماه آغاز خواهد شد و تاکنون 153 نفر در این طرح ثبت‌نام و تشکیل پرونده داده‌اند. همچنین پست فروشگاهی علاوه بر به نمایش گذاشتن تولیدات داخلی به معرفی سوغات استان فارس و شیراز می‌پردازد که از این طریق می‌توان مشاغل خانگی را هم مورد توجه قرار داد.


محسن شکوری، مجری طرح سیماک در کشور گفت: در شهرستان شیراز شش هزار کاربر برای اجرا و استفاده این پروژه باید آموزش ببینند. این پروژه دانش بنیان ذیل برنامه سالم‌سازی و شفاف‌سازی اقتصادی است و اهداف متعددی از جمله؛ یکپارچگی و به اشتراک‌گذاری اطلاعات املاک کشور، قانون‌مندی و بهینه‌سازی فرآیندها، اعمال مدیریت و نظارت بر فرآیند صدور مجوزها، قطع ارتباطات ارباب رجوع و کارکنان و به حداقل رساندن رفت و آمدها، امکان ارزیابی و مقایسه عملکرد دستگاه‌ها را دنبال می‌کند.

شکوری افزود: صدور انواع مجوزهای ساخت و ساز در روستاها و شهرها، رسیدگی به تخلفات ساختمانی و محاسبات انواع عوارض و جرائم املاک از جمله محورهای طرح سیماک است. قریب به 37 هزار و 642 واحد بعنوان زیر مجموعه‌ دهیاری‌ وبخشداری‌ها، فرمانداری‌ها و کمیسیون  99 مشمول این پروژه خواهند بود‌.


وی در مورد کارکرد طرح سیماک ادامه داد: هر ساله 7_6 میلیون فقره استعلام و پاسخ در رابطه با املاک صورت می‌گیرد که از این به بعد با زیر ساخت سیماک انجام خواهد شد‌. همچنین استعلامات میان دستگاهی اماکن و املاک، امور سرمایه‌گذاری و استعلامات فعالیت‌های مربوط تولید صنعتی، کشاورزی، معدنی و واحدهای صنفی و کسب و کار با سامانه سیماک صورت خواهد گرفت.


حاشیه های مراسم؛ از بی نظمی تا تبعیض در پذیرایی
 به گزارش شیرازه؛ در این نشست که با حضور مقامات استانی و صد نفر از مدیران و کارمندان اداره پست برگزار شده بود در گوشه و کنار مراسم بی‌نظمی به چشم می‌خورد. ابتدا اینکه؛ پیش از آغاز نشست خبری از مدیر روابط عمومی اداره پست و محل دقیق برگزاری برنامه نبود و تعدادی ازخبرنگاران به سفارش کارمندان اداره پست در سالن دیگری چشم انتظار شروع مراسم بودند که به ناگاه صدای قاری قرآن از سالن دیگری به گوش رسید و مجبور شدند خود را به محل اصلی برگزاری برنامه برسانند.

در ادامه؛ جایگاه در نظر گرفته شده برای اصحاب رسانه اصلا مناسب نبود. چرا که تمام مدیران و کارمندان پست در صفوف ابتدایی نشسته و خبرنگاران در ردیف آخر جای گرفته بودند. همچنین سیستم صوت بسیار ضعیف بود و خبرنگاران قلم به دست، تمام قوای شنوایی خود را جهت شنیدن فرمایشات مدیران استان به کار گرفته بودند اما فایده‌ای نداشت. به همین دلیل برخی در سالن جلسات به دنبال یک صندلی خالی در صفوف ابتدایی، سرگردان و بعضی هم چاره‌ای جز سکوت و عدم پوشش بخش‌هایی از مراسم را نداشتند.


 و جالب‌تر اینکه وقتی صدای اعتراض خود را به گوش مدیر روابط عمومی رساندیم؛ وی قصور را از سیستم صوت دانستند! حال سوالی که ذهن مخاطب را مشغول می‌کند این است که؛ آیا لازم نیست قبل از برگزاری چنین برنامه‌هایی سیستم صوت مورد بررسی قرار گرفته و در صورت وجود مشکل، اختلالات آن برطرف یا سیستم جدیدی تهیه و تعبیه شود؟


و نکته آخر هم اینکه؛  در سالیان اخیر دیوار بلندی میان مدیران و مردم ایجاد شده است. گویی عده‌ای با ژن خاص، خود را از دیگران سوا و برتر می‌دانند! در مراسم امروز هم نمونه‌ای از این تفاخر و رویه غلط به چشم می‌خورد؛ چرا که نوع و میزان پذیرایی مدیران از سایر میهمانان و خبرنگاران متفاوت بود که متاسفانه خبر از نهادینه شدن فرهنگ اشرافیت و تبعیض داشت. در روزگاری که همه امیدها رنگ ناامیدی به خود می‌گیرد، امیدواریم مدیران  با مرور تاریخ اسلام و به خاطر سپردن خون‌هایی که درخت انقلاب اسلامی را آبیاری کرده است رویه اسلامی و علوی در پیش گیرند!


نظرات بینندگان