کد خبر: ۱۱۴۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۶

گلایه جوانان سپیدانی ازبیکاری درنگین زاگرس

شهرستان سپیدان بادارابودن پتانسیل های بالا در زمینه صنعت وکشاورزی نیروهای کارش باید از شهر های دیگر تأمین می شود سهم اشتغال جوانان سپیدانی از صنعت صفر است.

به گزارش  شیرازه،؛بحران بیکاری در سپیدان زمانی شروع شد که کارگران غیربومی به قطب صنعت وگردشگری فارس هجوم آوردندوسهم جوانان سپیدانی صفر شد. شهرستان سپیدان با وجود اینکه عنوان قطب گردشگری فارس وجنوب کشوررا یدک می کشد اما این روزها زیر سایه سنگین بیکاری و رکود حاکم بر صنایع، جوانان این خطه پهناور فار س با بیکاری دست وپنجه نرم می کنند .

بیکاری سال‌به‌سال در سپیدان روند فزاینده‌ای به خود می‌گیرد چنانچه این معضل اجتماعی اقتصادی، دیگر مسئله‌ای نیست که بتوان آن را مخفی نگه داشت. این واقعیت را آمار فاجعه‌بار کارخانه‌های نیمه تعطیل شدن آن‌ها و بیکاری چندین ساله مردمانی که بیش از چندسال است خانه‌نشین شده‌اند، بهتر نشان می‌دهد.

 سپیدان به‌عنوان یکی ازشهرهای مهاجرپذیر اتباع خارجی افغانی زیادی را پذیرش کرده و این اتباع با اشغال بسیاری از فرصت‌های شغلی به‌ویژه مشاغلی که حتی نیروی کار ایرانی توان انجام آن رادارند باعث افزایش نرخ بیکاری استان شده اند

شهرستان سپیدان به عنوان یکی از بزرگترین قطبهای فارس در زمینه کشاورزی وصنعت می باشد اما متاسفانه جوانان این مرزوبوم از این سفره گسترده بی نصیب هستند بیکاری بعنوان یکی از معضلات اقتصادی که تبعات اجتماعی ناشی از آن به انحاءمختلف گریبانگیر جامعه خواهد شد ازطرفی با توجه به نقش نیروی انسانی وسرمایه اجتماعی در وضعیت امنیتی یک کشور موضوع را دوچندان خواهد کرد.

شهرستان سپیدان از لحاظ صنعتی وضعیت خوبی دارد وبا داشتن بزرگترین کارخانه های تولیدی وصنعتی حرفی برای گفتن در استان وکشور دارد وجوانان تحصیل کرده این شهرستان برای کار باید به مناطق دیگر کوچ کنند ویا در شهر خود بیکار بمانند وفقط تماشاچی باشند . میتوان گفت که صنعت در شهرستان برای رفع بیکاری چندان موفقیت آمیز نبوده است ،تعداد قابل توجهی از جوانان در مراکز فنی وحرفه ای آموزش تخصصی دیده اند اما ا نتوانستند در شهرستان کار مورد علاقه ومنطبق با رشته خود پیدا کنندیا زمینه آن در شهرستان وجود نداشت ،امروز شاهد جوانان زیادی با کارنامه وگواهینامه فنی در شهرستان هستیم که با کارهای دیگری غیر از تخصص خود مشغول شده اند.

بخش کشاورزی هم به مانند بخش صنعتی دچار چالش زیادی است ،بیشتر زمین های کشاورزان دیم می باشند که با توجه به افزایش هزینه های کاشت وداشت وبرداشت در چند سال اخیر و وجود خشکسالی پیاپی انگیزه کشاورزان برای کاشت زمین های دیم از بین برده است وسود دهی ودرآمد زایی چندانی عائد آنها نخواهد شد از طرفی امروز اگر کشاورزی مکانیزه ومرتبط با صنعت نشود سود کافی نخواهد داشت .

بیشتر جوانان این شهرستان به شغل های واسط و فروشندگی وراه اندازی سوپرمارکت و... روی آورده اند گرچه بسیاری از آنان از درآمد حاصل از آن ممکن است ابراز رضایت  کنند.

اما نکته اصلی این است که کوزه گر باید درکوزه شکسته آب بخورد وجوانان شهرستان سپیدان بادارابودن پتانسیل های بالا در زمینه صنعت وکشاورزی نیروهای کارش باید از شهر های دیگر تأمین شود .خواهشاً مسئولین امر فکر چاره ای کنند .

منبع:  مارگون

برچسب ها: سپیدان ، بیکاری ، زاگرس
نظرات بینندگان