کد خبر: ۱۱۴۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۶
بسته خبری«ایستگاه»؛

فنجانی مخصوص مردان در دوره ویکتوریای انگلستان / تاکسی‌های پروازی در راه است / نمایشگاه مُهرهای حکومتی قاجار در کاخ گلستان

نویسنده کتاب «آن است شیوه حکومت» می‌گوید: به دلیل عملکرد ما در حکومت‌داری، بسیاری از جوانان به اصل موضوع حکومت دینی شک کرده و در حال فاصله و گریز از دین هستند و در این میان دین مظلوم واقع شده است.
فنجانی مخصوص مردان در دوره ویکتوریای انگلستان / تاکسی‌های پروازی در راه است / نمایشگاه مُهرهای حکومتی قاجار در کاخ گلستان
به گزارش شیرازه، در میان رویدادهای مختلف روزانه، خبرهای فرهنگی و اجتماعی نسبت به اخبار اقتصادی و سیاسی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. خبرهایی که بعضا می‌تواند عدم آگاهی از آنها آینده مطلوب و یا نامطلوبی برای شما رقم بزند فرهنگ به عنوان عاملی که به زندگی انسان معنا و جهت می دهد شناخته می شود و مسائل اجتماعی نیز مجموعه ای از تلخی و شیرینی های واقعی جامعه پیرامونی ما است. شیرازه در نظر دارد با رصد رویدادهای فرهنگی-اجتماعی بسته خبری هفتگی با عنوان«ایستگاه» منتشر نماید.

*فرهنگی:

کتاب «آن است شیوه حکومت»؛ ترجمه خطبه امام علی(ع) به مالک به زبان امروزی
سید مهدی شجاعی، نویسنده این کتاب معتقد است؛ به دلیل عملکرد ما در حکومت‌داری، بسیاری از جوانان در حال فاصله و گریز از دین هستند. آنها احساس می‌کنند که این حکومت دینی است و این اشکالات را دارد و در نتیجه به اصل موضوع شک وارد می‌کنند و در این میان دین مظلوم واقع شده و به قول معصوم «اگر مردم محاسن حرف ما را می‌فهمیدند قطعا به آن عمل می‌کردند». اگر ما مدعی دین باشیم و خلاف آن عمل کنیم نسل‌های جوان دچار تردید می‌شوند. هدف از نوشتن این ترجمه، تدوین یک شاغول، میزان و ترازو برای مردم است که بتوانند اصل را تشخیص بدهند. طولانی‌ترین فراز این خطبه اختصاص به برخورد مسئولین با مردم از زبان امیرالمومنین(ع) دارد که بسیار زیباست. این فراز در اوج است ومی‌تواند به عنوان حقوق شهری بین المللی در دنیا مطرح باشد. همچنین امام علی(ع) بلیغ‌ترین مردم بودند که با مخاطب عام حرف می‌زدند این زبان، زبان کتاب‌گونه و یا در بارگاه سلطانی نبوده و مردمی بوده است. با ترجمه این کتاب می‌خواستم به جایی برسم که در عین سلیس بودن متن و ارتباط برقرار کردن با مخاطب وجه ادبی زبان هم رعایت بشود. فرازها و شاخصه‌هایی که در حکومت علوی وجود دارد در حکومت اموی وجود ندارد. می‌بینید که رسول‌الله نیز در خطبه غدیر اشاره‌ای به صحیفه ملعونه دارد که در آن عده‌ای تصمیم می‌گیرند بعد از رحلت ایشان چه کسی به قدرت برسد. در حقیقت در حکومت اموی قدرت اصل می‌باشد در حالی که حضرت علی (علیه السلام) در راه عدالت خودشان را فدا کردند.

فنجانی مخصوص مردان در دوره ویکتوریای انگلستان
در زمان قدیم بسیاری از وسایل بودند که شکل و شمایل عجیبی داشتند و مورد استفاده آن‌ها هم برای همه افرادی که در دوران مدرن زندگی می‌کنند، عجیب است درست مانند این فنجان که کارایی جالبی برای مردان داشته است. در دوران ویکتوریای انگلستان معمولا فنجان‌های مردان دارای محافظی در قسمت جلوی فنجان بود تا مانع از وارد شدن سبیل آنها به داخل محتویات فنجان شود.

نام باستانی اردبیل چه بود؟
شهر اردبیل که هم‌اکنون در استانی به همین نام قرار گرفته و یکی از کلان‌شهر‌های کشور است، در گذشته با نام آرتاویل شناخته می‌شده است. از نام‌های قدیمی دیگر این شهر می‌توان به دارالارشاد، دارالملک، دارالامان و شهر مقدس اشاره کرد. شهر اردبیل محل برخاستن شیخ صفی‌الدین اردبیلی، سرحلقه فرقه صفویه بوده و نقش مهمی در رقم خوردن بخشی از تاریخ کشور ایران داشته است. این شهر در 2، 1، 9 کیلومتری تبریز و 5، 7، 8 کیلومتری تهران قرار گرفته است. همچنین شهر اردبیل تمدنی سه هزار ساله در حاشیه جاده ابریشم دارد و گذرگاه کاروان‌های تجاری و نظامی زیادی بوده است. از کاروانسرا‌های تاریخی این شهر می‌توان از کاروانسرای سنگی صائین، شاه عباسی شورگل، عباسی نقدی کندی و قانلی بولاغ نام برد. برخی از مؤلفان دوره اسلامی معتقدند؛ اردبیل به دستور فیروز، پادشاه ساسانی نوشته شده حتی شاهنامه نیز این ادعا را درست دانسته است. شهر اردبیل در دوران باستان نیز مرکز ولایت باختر بوده و دهکده آتشگاه، شهر هیر، شهریور و مسجد جامع اردبیل از جاذبه‌های باستانی و تاریخی این شهر به حساب می‌آید.

رونمایی از «شراره‌های خورشید» با محوریت شخصیت شهید ابراهیم همت
کتاب «شراره‌های خورشید» نوشته مشترک گلعلی بابایی و حسین بهزاد، با محوریت شخصیت شهید همت و کارنامه عملیاتی لشکر 27 محمد رسول الله (ص) در 28 شهریور ماه رونمایی خواهد شد. «شراره‌های خورشید» مجموعه رویدادهای متنوعی از کارنامه عملیاتی لشکر 27 محمد رسول‌الله (ص)، طی چهارماهه‌ پایانی سال 1362 را در بر می گیرد که به واپسین ماه‌های حیات دنیوی فرمانده پرآوازه‌ آن یعنی شهید محمد ابراهیم همت و آخرین روزهای عملیات آبی - خاکی خیبر پرداخته شده است و عمده‌ بخش‌های آن از جمله مهم‌ترین ناگفته‌های دوران دفاع مقدس بوده و برای اولین بار چاپ می‌شوند.

*اجتماعی:

نمایشگاه مُهرهای حکومتی قاجار در کاخ گلستان
از همه‌ پادشاهان دوره قاجار از آغامحمد خان تا احمدشاه مُهرهای نفیس و قابل‌توجهی وجود دارد که از نظر فنی، هنری و تاریخی جزو شاهکارهای موزه‌ای محسوب می‌شوند. حدود 76 قطعه مهر و دسته مهر به شکل‌های مختلف مانند انگشتر، آویز گردنبند و سه نسخه از فرامین ولیعهدی ناصرالدین‌شاه، مظفرالدین‌شاه و احمد‌شاه در نمایشگاه کاخ گلستان به نمایش گذاشته شده است. این مُهرها متعلق به پادشاهان، وزرا و برخی زنان خاص دربار بوده است. هر کدام از این مُهرها برای فرامین و اسناد خاصی مورد استفاده قرار می‌گرفت. برخی از این مُهرها به صورت نوشتاری و تصویری بوده و نام پادشاهان در یک بیت شعر روی آن حک شده است. همچنین نگین بیشتر این مُهرهای حکومتی از جنس سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی مانند زمرد و عقیق است.

کاهش اشتها و میل جنسی از عوارض حمام طولانی‌مدت
حمام رفتن، موجب باز شدن منافذ پوست و تعریق می‌شود. به‌طور کلی حمام، به‌سبب هوای آن باعث گرمی و خشکی و به‌سبب آب آن باعث افزایش رطوبت بدن می‌شود اما اگر مدت زیادی به طول انجامد، موجب غلبه خشکی در افراد می‌شود. استحمام موجب پاکیزگی پوست می‌شود و باید حرارت حمام ثابت و معتدل (بین 30ــ28 درجه) باشد؛ چنین حمامی نه مانند حمام سرد، مقوی و نه مانند حمام گرم، ضعیف کننده است؛ بلکه فقط ماهیچه‌های بدن را نرم و بدن را آرام می‌کند و دستگاه عصبی را آرامش می‌دهد یعنی باعث رفع کسالت می‌شود. برخی افراد به‌دلیل وسواس یا عادت، مدت بسیار طولانی در حمام می‌مانند؛ این امر به‌دلیل گرمای زیاد موجب ریختن مواد زائد و فضولات به اعضای ضعیف بدن و سبب سستی جسم، بی‌قراری، آسیب عصب، تحلیل حرارت غریزی، کاهش اشتها نسبت به غذا و کاهش میل جنسی می‌شود.

تاکسی‌های پروازی در راه است
شاید روزی را در ذهن خود تصور کنیم که با تلفن همراه هوشمند خود تاکسی سفارش می‌دهیم و زمانی که بر آن سوار شدیم، به سمت مقصد پرواز ‌کند. حال یک شرکت تولید وسایل نقلیه هوایی در مونیخ در تلاش است؛ این تصور را به واقعیت تبدیل کند. این شرکت وسیله نقلیه‌ای را طراحی کرده که در آینده‌ای نه چندان دور قرار است به عنوان تاکسی‌ مورد استفاده قرار گیرد. این تاکسی‌ها که در مراحل آزمایشی خود به سر می‌برد و قرار است در آینده‌ای نزدیک مورد استفاده قرار گیرد به تاکسی پرنده مشهور است.

لزوم پرهیز از مصرف «شیر» به‌صورت ناشتا و سرد
از دیدگاه طب سنتی؛ مصرف اغلب لبنیات و مخصوصاً شیر پاستوریزه  موجود در بازار برای افراد سرد‌مزاج آن هم در صبحگاه، مضر است. بهتر است شیر محلی تهیه کنید و حتما قبل از مصرف آنرا بجوشانید؛ شیر را چه محلی و چه پاستوریزه ناشتا نخورید چون تولید سردی می‌کند و مخصوصاً اول صبح برای کودکان تهوع‌آور است و تهوع بسیاری از کودکان در مدرسه به همین علت است. با این حال، شیر فواید بسیاری دارد بنابراین پیشنهاد می‌شود شیر را مخصوصاً صبح‌ها و ناشتا به گونه‌ای مصرف کنید تا سردی آن برطرف شود: ابتدا شیر را گرم کنید و به هر لیوان شیر یک قاشق غذاخوری گلاب اضافه کنید و شیر را با اقلامی چون خرما، شیره انگور، شیره خرما و  عسل مصرف نمایید.
نظرات بینندگان