کد خبر: ۱۱۴۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۱ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۶

سرگردانی برجام در دور باطل بدعهدی‌ها/منع فروش هواپیما مسافربری به ایران/ عقب نشینی دولت اعتدال علت اعتیاد آمریکا به تحریم ایران

چرا در حالی که آمریکا با احیای تحریم‌ها عملا در حال خروج از برجام است تیم دیپلماسی جمهوری اسلامی دائم به پایبندی ایران به توافق هسته‌ای و اجرای آن تاکید دارد؟!
به گزارش شیرازه؛ «از شکننده و نافرجام تا موفق و الگو»؛ عباراتی در توصیف برجام است که نشان‌دهنده ادامه اختلافات در تصویرسازی توافقی است که ماه‌ها بر ریل اجرا قرار گرفته است. تصویرسازی‌ و قلم‌فرسایی‌های پی در پی که این روزها سرعت بیشتری به خود گرفته و علت آن را می‌توان در عقب‌نشینی‌های دولت اعتدال و مواضع طلب‌کارانه ترامپ جستجو کرد.

مواضع طلب‌کارانه ترامپ سرپوشی برای کارشکنی‌های آمریکا
سرگردانی برجام در دور باطل بدعهدی‌ها/منع فروش هواپیما مسافربری به ایران/ عقب نشینی دولت اعتدال علت اعتیاد آمریکا به تحریم ایرانترامپ برجام را بدترین توافق تاریخ خوانده و با وعده پاره کردن آن ساز مخالفت با توافق هسته‌ای ایران و آمریکا را کوک کرده تا بلکه به توافقی بهتر و امتیازات بیشتری از ایران دست یابد. البته این مواضع طلب‌کارانه اگر هم به امتیازات بیشتری منجر نشود حداقل تاکنون اصلی‌ترین چالش برجام که همان کارشکنی‌های آمریکا بوده را به باد فراموشی سپرده شده و بخش زیادی از نتایج برجام برای ایران را به محاق برده است.

حال در بحبوبه جنگ رسانه‌ای آمریکا در مورد برجام، چند روز پیش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرد. با این حال مشاور رئیس جمهور آمریکا معتقد است؛ دونالد ترامپ در گزارش ماه آینده پایبندی ایران به برجام را تایید نخواهد کرد. زیرا او معتقد است ایران روح برجام را نقض کرده و در برابر اقدامات مخرب این کشور بیکار نخواهد نشست!

گفتنی است، اگر چه خروج از این توافق می‌تواند یک گزینه باشد اما راهی نیست که کاخ سفید بخواهد با هزینه آمریکا انجام دهد بلکه بهتر میداند توپ به زمین کنگره و کشور ایران انداخته شود. زیرا به گفته نماینده امریکا در سازمان ملل: "اگر رئیس جمهور ایالات متحده تصمیم بگیرد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نکند آن زمان کنگره دو ماه مهلت خواهد داشت تا تحریم‌ها را بر علیه ایران برگرداند. البته تایید نکردن احتمالی پایبندی ایران به برجام نشان‌دهنده خروج آمریکا از توافق هسته‌ای نیست."

هدف از جار و جنجال پیرامون برجام پیشبرد طیف متنوع آرزوهای آمریکا
این سخنان بیانگر این است که؛ هدف ایالات متحده از آسمان و ریسمان کردن و جار و جنجال پیرامون برجام، به جای خروج از این توافق به پیشبرد طیف متنوع و رنگارنگ اهداف و آرزوهای خود از فشار بر ایران جهت بازنگری در مواضع منطقه‌ای گرفته تا مذاکره در مورد برنامه موشکی و نیز پذیرفتن بازرسی از اماکن نظامی است.

و جالب اینکه یکی از استدلال‌های همیشگی دستگاه دیپلماسی در دفاع از برجام جلوگیری از اجماع بین‌المللی علیه ایران بود. در حالی که در دو سال اخیر سنگین‌ترین تحریم های تاریخ علیه ایران تصویب شده است. همچنین در روزهای اخیر علاوه بر تحریم‌های فضای مجازی، منع فروش هواپیماهای مسافربری به ایران،خزانه‌داری آمریکا هفت فرد و دو شرکت ایرانی را در لیست تحریم قرار داده و همزمان وزیر خارجه انگلیس مدعی شده است که؛ ایران باید سیاست‌های منطقه‌ای خود را تغییر دهد!

عقب نشینی دولت اعتدال علت اعتیاد آمریکا به تحریم ایران
هر چند این روزها دیگر اعمال تحریم‌های مکرر علیه‌ ایران آن‌قدر روند صعودی به خود گرفته که بیان آن نه تنها خبر جدیدی نیست بلکه تبدیل به روزمره‌گی شده است. چرا که آمریکا بعد از برجام به جای ترک تحریم، بیشتر به اعمال تحریم علیه ایران معتاد شده است. زیرا با فشار بیشتر عملا عقب‌نشینی و اخذ امتیاز از دولت اعتدال را مشاهده می‌کند. پس طبیعی است که هر روز لیست بالا و بلندی از اسم شرکت‌‌ها و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی ایران مورد تحریم قرار گیرد.

به گزارش شیرازه؛ نوزاد نارس برجام که این روزها دیگر قد کشیده و علی‌رغم معلولیت‌های فراوان به نوجوانی رسیده حال بیم آن می‌رود که تا چند ماه آینده به پیری رسیده و با پذیرفتن ناتوانی در رفع تحریم‌ها و گره گشایی از مشکلات تجربه تلخ مرگ را تجربه کند. حال سوالی که ذهن هر ایرانی را به خود مشغول می‌کند این است؛ در حالی که امریکا با احیای تحریم ها عملا در حال خروج از برجام است چرا تیم دیپلماسی جمهوری اسلامی دائم به پایبندی ایران به توافق هسته‌ای و اجرای آن تاکید دارد؟!

نظرات بینندگان