کد خبر: ۱۱۴۱۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶
معاون قضایی دادگستری استان فارس:

آسیب های اجتماعی حاصل غفلت دستگاه‌های اجتماعی و فرهنگی است/در سال 95 در هر شبانه روز 25 طلاق در فارس ثبت شد/تشریح مهمترین علت طلاق

معاون قضایی دادگستری استان فارس گفت: بر اساس آمار ثبت احوال در سال 1395 در هر شبانه‌روز 25 واقعه طلاق و 117 ازدواج در استان فارس ثبت شده است.
به گزارش شیرازه، رحمانیان معاون قضایی دادگستری استان فارس در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری شهرستان داراب گفت: آسیب‌های اجتماعی از قبیل اعتیاد، طلاق، جرائم اخلاقی و حاشیه‌نشینی یک شب  به وجود نیامده بلکه به دلیل غفلت و سهل‌انگاری دستگاه‌های اجتماعی و فرهنگی اجرایی در طول چند سال به وجود آمده‌اند بنابراین پیشگیری و مقابله با آن نیازمند به چندین سال کار جدی، هماهنگ با دستگاه‌های مسئول ومشارکت مردم است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس با بیان اینکه بر اساس آمار ثبت احوال در سال 1395 در هر شبانه‌روز  25 واقعه طلاق و 117 ازدواج در استان ثبت شده است تصریح کرد: در طول سال‌های گذشته ازدواج کاهش و طلاق افزایش داشته است، مهم‌ترین علت طلاق  نداشتن مهارت‌های ارتباطی از سوی زوجین، ضعف آموزش‌های بیش از ازدواج، عدم شناخت و آگاهی زوجین در مقام همسر‌گزینی، فقر و بیکاری، نداشتن شغل، اعتیاد به مواد مخدر، خیانت زوجین، ضعف اعتقادات مذهبی و ورود فرهنگ مبتذل غربی در برخی از خانواده است.


آسیب های اجتماعی حاصل غفلت دستگاه‌های اجتماعی و فرهنگی است/در سال 95 در هر شبانه روز 25 طلاق در فارس ثبت شد/تشریح مهمترین علت طلاققاضی رحمانیان با بیان اینکه زوجین مطلقه مستعد بیماران روانی هستند افزود: افراد و فرزندان بعد از جدایی در معرض آسیب هستند. دادگستری استان فارس به‌منظور پیشگیری از وقوع فاجعه طلاق با همکاری اداره کل بهزیستی استان فارس، سازمان نظام مشاوره، 41 مراکز مشاوره در کنار محاکم خانواده ایجاد و کلیه پرونده‌های طلاق قبل از ارجاع به شعب هر دادگاه‌های خانواده به‌منظور ایجاد صلح و سازش و آموزش مهارت‌های ارتباطی به این مراکز ارجاع داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال 95 بیش از پنج هزار فقره پرونده به این مراکز ارجاع شدند که 15 درصد از پرونده ها منتهی به سازش  شده‌اند. نباید صرفاً در مقام بروز بحران به این مراکز مراجعه کرد بلکه مراجعه به مشاوران و داشتن مشاور خانواده باید تبدیل به یک فرهنگ شود و در خصوص معضلات زناشویی و خانوادگی قبل از بروز بحران و مراجعه به مراجع قضایی به مراکز مشاوره امین، مجرب، متعهد و سالم و دارای بینش اسلامی مراجعه کنند.

این مقام قضایی با بیان اینکه در سال 95 در راستای تدابیر و اقدامات پیشگیرانه ورودی پرونده‌های طلاق به محاکم خانواده استان فارس به میزان 3 درصد نسبت به سال 94 کاهش داشته است گفت: نقش بزرگان قوم در برخی از مناطق جهت ایجاد صلح و سازش کم شده و برخی از زوجین به‌ویژه زوجینی که در سال‌های اول زندگی هستند با کوچک‌ترین اختلاف به مراجع قضایی مراجعه و طرح دعوی می‌کنند از آنان تقاضا می‌شود ابتدا موضوعات و مشکلات خود را با گفتگو حل کنند در صورت عدم توفیق به مشاوران امین مراجعه و چنانچه موضوع از این طریق حل نگردید موضوع اختلاف را به‌منظور ایجاد صلح وسازش نزد بزرگان قوم مطرح کنند. مراجعه به دادگاه به‌عنوان آخرین راه‌حل مشکل خانوادگی باشد.

عدالت واقعی در راستای اجرای کامل قانون برای همه اشخاص ضرورت دارد
وی همچنین در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه پیروی از نظام ولایت فقیه و رهبری نظام آن چیزی است که ما را از طوفان‌های سهمگین علیه انقلاب و ملت ایران نجات می‌دهد اظهار کرد: در برهه حساسی از زمان قرار داریم که یک لحظه غفلت و عدم هوشیاری ممکن است دستاوردها و ارزش‌های نظام اسلامی که ماحصل دستاورد و زحمات هزاران شهید و ایثار گر است را از دست بدهیم.

وی با بیان اینکه استکبارجهانی و نظام سلطه به سرکردگی آمریکای جنایتکار به همراه برخی از کشورهای دست‌نشانده در حال برنامه‌ریزی بر علیه نظام جمهوری اسلامی، تشیع و اسلام هستند تصریح کرد: ایجاد فرق و مذاهب انحرافی در کشورهای اسلامی با هدف اسلام‌هراسی، ایجاد جنگ مذهبی به منظور دور کردن اذهان از جنایات رژیم صهیونیستی و ایجاد حاشیه امن برای این رژیم و قتل و کشتار مسلمانان به دست مسلمان و با امکانات و اموال مسلمانان با طرح واندیشه صهیونیستی در این راستا است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس با بیان اینکه آمریکا راه‌های مختلفی برای نفوذ در ایران  دنبال می‌کند خاطرنشان کرد: عدول از ارزش‌های اسلامی، ترویج بی‌بندوباری و جرائم اخلاقی، ترویج اشرافی‌گری، ایجاد اختلاف و تفرقه بین اقشار مختلف مردم، از بین بردن وحدت و انسجام ملی، از بین بردن انگیزه جهت فعالیت‌های علمی و اقتصادی مفید، دلسرد و مأیوس کردن نیروهای انقلابی و دور کردن جوانان از روحیه انقلابی و جهادی از جمله راه‌های نفوذ  است.

رحمانیان بیان کرد: پیروی از نظام ولایت فقیه و رهبری نظام آن چیزی است که ما را از طوفان‌های سهمگین علیه انقلاب و ملت ایران نجات می‌دهد. اگر در جمهوری اسلامی نعمت ولایت فقیه نبود هر یک از برنامه‌های پیچیده استکبار جهانی برای به زانو درآوردن انقلاب کافی بود. رهبری عمود و خیمه نظام است و به همین دلیل نوک تمامی حملات ضد انقلاب علیه نظام ولایت فقیه است.

دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان فارس با بیان اینکه تمام حرکت و اقدام مردم و مسئولان باید بر اساس فرامین و ارشاد مقام عظمای ولایت باشد در غیر این صورت نظام اسلامی به مفهوم واقعی محقق نمی‌گردد افزود: یکی از موضوعات مهم که مقام معظم رهبری به آنان تآکید زیاد داشته قانون‌مداری و تبعیت از قانون است چرا که قانون ضامن اجرای  عدالت است و عدالت واقعی در راستای اجرای کامل قانون برای همه اشخاص حقیقی و حقوقی فارغ از هر گونه وابستگی حزبی، سیاسی جناحی و گروهی ضرورت دارد.

وی بیان کرد: همه مردم باید قوانین و مقررات مرتبط با زندگی روزمره خود را بدانند و عامل به آن باشند بسیاری از کسانی که به عنوان شاکی و مالباخته و یا خواهان در مراجع قضایی طرح دعوی می‌کنند کسانی هستند که از قوانین و مقررات اطلاع ندارند، مردم قبل از هر گونه اقدام حقوقی قوانین آن را مطلع و یا از افراد مجرب و اهل فن و متعهد مشورت بگیرند و نسبت به کسانی که ناقض قانون هستند و یا قانون را به نفع خود با جناح و گروه خود تفسیر می کنند نگاه منفی داشته باشند.

معاون قضایی دادگستری فارس با بیان اینکه در جوامع پیشرفته یا رو به توسعه نقض قانون از سوی هر کس در هر رتبه و مقامی امری زشت و ناپسند است عنوان کرد: مقام معظم رهبری در حساس‌ترین برهه نظام یعنی در فتنه سال1388 که برخی از فتنه‌گران کشور را تا لبه پرتگاه بردند اصرار به اجرای قانون داشته که این موضوع درس مهمی برای مردم و مسئولان است.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۶
0
بود و نبود بعضی از این دستگاه های فرهنگی توفیری ندارد فلذا باید منحل شوند و از اسراف بیت المال جلوگیری شود