کد خبر: ۱۱۴۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۶

خیمه های برافراشته، زرقان را عاشورایی کرد

مراسم سنتی برپایی خیمه های عاشورایی در حسینیه مسجد ولیعصر (عج) و حسینیه مسجد امام سجاد (ع) شهر زرقان با حضور مردم و مسؤولان استانی، بخش و شهر برگزار گردید.

به گزارش شیرازه،مراسم سنتی برپایی خیمه های عاشورایی  در حسینیه مسجد ولیعصر (عج)  و حسینیه مسجد امام سجاد (ع) شهر زرقان با حضور مردم و مسؤولان استانی، بخش و شهر برگزار گردید و همچنین این مراسم  عصر امروز در حسینیه محله حیدر شهر زرقان برگزار می شود.

مراسم سنتی برافراشتن خیمه های عاشورایی در سه حسینیه حیدر، ولیعصر (عج) و امام سجاد (ع) زرقان بنا به سنتی ۴۰۰ ساله برگزار می شود و اهالی هر محله با حضور در حسینیه محله خود، خیمه های عاشورایی بلند قامتی را بر حیاط حسینیه ها برافراشته می کنند.

حسینیه های زرقان که هر کدام قدمتی به تاریخ حکومت صفویه دارد، هر ساله در ۲۷ ذیحجه از اذان صبح میزبان خیل مشتاقان سالار شهیدان است، که بعد از اقامه نماز صبح و قرائت زیارت عاشورا، بر بام هر حسینیه ساز عزا می نوازند و مقدمات برپایی خیمه های عاشورایی را فراهم می کنند.

خیمه های عاشورایی به وسعت بیش از ۵۰  مترمربع و به بلندای بیش از ۱۲ متر است که بر ۶ ستون چوبی محکم استوار و مزین به پرچم سرخ «یا حسین» شده و برای برافراشتن هرکدام به بیش از ۱۵۰ مرد تنومند نیاز است.

برای برپایی خیمه های عاشورایی ابتدا ستون های چوبی را به صورت ۴۵ درجه بر دیوار حسینیه بالا می کشند و پایه هر ستون را در محل استقرار خود قرار داده و خیمه را بر روی آن پهن می کنند.

 به هر طرف هر خیمه بیش از ۱۲ طناب بلند و محکم آویزان است، که مردان تنومند زرقانی، آنها را از سمت دیگر بام حسینیه با فریادهای «یاحسین»، «یا علی» و «یازینب» می کشند تا ستون های خیمه ها به صورت عمودی در جای خود قرار گیرد و در انتهای طناب های نگهدارنده به بخشی از سازه های حسینیه گره خورده و محکم می شوند.

بلندترین خیمه متعلق یه حسینیه حیدر در شرق شهر زرقان است، که به سردار حیدر از فرماندهان لطفعلی خان زند منسوب است و برای بلند کردن آن از جرثقیل و بالابر استفاده می کنند، بر روی خیمه ها نقوشی وجود دارد اما کسی اطلاع دقیقی از سابقه تولید آنها ندارد، در عین حال آثار متعددی از مرمت و کهنگی بر هر خیمه قابل مشاهده است.

این خیمه ها تا ۱۳ محرم برپاست و صبح ها مراسم قرائت زیارت عاشورا و روضه خوانی، ظهرها مراسم تعزیه و شامگاه مراسم زنجیر زنی و سینه زنی در خیمه های عاشورایی دائر می شود و روز ۱۳ محرم نیز خیمه های عاشورایی جمع می شود.

این مراسم در سال ۱۳۹۱ توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با شماره ۶۵۷ به ثبت ملی رسیده است.

IMG_5258 IMG_5262 IMG_5264 IMG_5265 IMG_5312 IMG_5285 IMG_5286 IMG_5289 IMG_5318 IMG_5306 IMG_5277 IMG_5274

برچسب ها: زرقان ، عاشورایی ، مسجد
نظرات بینندگان