کد خبر: ۱۱۴۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۶

رکورد مصرف بنزین به 114 میلیون لیتر رسید/ جدی‌تر شدن زمزمه‌های گرانی بنزین/لزوم کاهش قیمت گاز سی اِن جی بعنوان جایگزین استفاده از بنزین

برخی بدون توجه به عوامل اصلی افزایش مصرف بنزین و آثار سوء اقتصادی و اجتماعی گرانی آن همچنان بر طبل گران شدن این سوخت به عنوان تنها راهکار پیش روی کنترل مصرف می‌کوبند.
به گزارش شیرازه؛ با نزدیک شدن به روزهای پایانی شهریورماه حجم سفرهای برون‌شهری افزایش می‌یابد که بالتبع با رشد مصرف سوخت مواجه خواهیم بود. به طوری که این روزها یک رکورد جدید در جدول مصرف بنزین به ثبت رسیده است. برخی کارشناسان دلیل افزایش مصرف بنزین را این‌گونه بیان می‌کنند؛ با توجه به اینکه در چند سال‌ گذشته قیمت بنزین ثابت مانده و جامعه با یک نرخ تورم روبرو بوده، بنابراین قیمت بنزین نسبت به سال‌های گذشته ارزان‌تر شده است. وقتی کالایی به صورت ارزان در دسترس جامعه قرار گیرد طبیعی است که مصرف آن افزایش می‌یابد.

در سال 95، یک میلیون و 340 هزار خودرو سیکلت تولید شده است
هر چند در این باره باید عوامل دیگری چون؛  کمبود اقدامات حمایتی دولت برای جایگزینی خودروهای فرسوده و کاهش عمر خودروها، عدم بهبود کیفیت تولید خودروهای ساخت داخل، مسافرت‌های تابستانی و بالا بودن عمر بخشی از خودروها، افزایش تولید خودرو و موتورسیکلت‌ و غیره را در نظر گرفت. مثلا در سال گذشته چیزی حدود یک میلیون و 340 هزار خودرو در کشور تولید شده که در مقایسه با سال 94 حدود 38 درصد رشد داشته است. همچنین در تولید موتورسیکلت هم با رشد حدود 63 درصدی روبرو بودیم و از 453 هزار دستگاه موتورسیکلت به 737 هزار دستگاه رسیده‌ایم.

رکورد مصرف بنزین به 114 میلیون لیتر رسید
به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی؛ در حالی‌که میانگین تولید بنزین در کشور بالغ بر 66 میلیون لیتر است مصرف بنزین در هفته‌های پایانی شهریور ماه روند رو به رشدی را تجربه کرده و به رقم 114 میلیون لیتر رسیده و به احتمال زیاد این میزان مصرف تا پایان شهریور و اوایل مهرماه در نوسان خواهد بود.

لزوم کاهش قیمت گاز سی اِن جی بعنوان جایگزین استفاده از بنزین
حال با ثبت رکورد جدید در مصرف بنزین حرف و حدیث‌ها در مورد گران شدن آن‌ و لزوم استفاده از گاز سی اِن جی بالا گرفته است. از همین رو  وزیر صنعت و معدن با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور خواستار بازنگری در قیمت سی اِن جی و کاهش فاصله قیمت آن با بنزین شده است. همچنین در این نامه اشاره شده؛  در سال 95 قیمت سی اِن جی به میزان 45 درصد قیمت بنزین افزایش پیدا کرده که همین مسئله موجب کاهش کاهش جذابیت و مزیت این سوخت پاک و عدم استقبال و مصرف پایین جامعه شده است.


قیمت گاز سی‌اِن‌جی 350 درصد بالاتر از گاز خانگی
به گفته کارشناسان؛ در 28 کشور مصرف کننده گاز میانگین قیمت سی اِن جی حدود 25_20 درصد قیمت بنزین است اما در ایران به قیمت 420 تومان به شبکه حمل و نقل عمومی و تاکسی‌داران توزیع می‌شود که گران‌ترین گاز دنیا محسوب و 350 درصد بالاتر از گاز خانگی است. در واقع قیمت این سوخت پاک باید 25 درصد قیمت بنزین یعنی 250 تومان باشد.

همچنین بنا بر آمار ارئه شده توسط مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی؛ هم اکنون از حدود 40 میلیون مترمکعب سی‌اِن‌جی که در کشور ظرفیت سازی شده است، تنها 21 تا 22 میلیون مترمکعب آن مصرف می‌شود و با 19 میلیون مترمکعب مازاد مواجه هستیم. همچنین از کل میزان مصرف سوخت کشور فقط سه درصد به سی اِن جی اختصاص پیدا کرده است.

کوبیدن بر طبل گرانی بنزین دارای آثار سوء اقتصادی و اجتماعی
به گزارش شیرازه؛ با این حال برخی بدون توجه به عوامل اصلی افزایش مصرف بنزین، همچنان بر طبل گران شدن این سوخت به عنوان تنها راهکار پیش روی کنترل مصرف می‌کوبند. افزایش بهای بنزین آثار سوئی بر اقتصاد همچون تورم و شوک روانی بر اذهان عمومی جامعه خواهد داشت و با وجود گزینه‌های متعدد کنترل مصرف جایی برای تحقق ندارد.

لزوم گسترش حمل و نقل عمومی و مشوق‌ استفاده از خودروهای کم‌مصرف
لازم به ذکر است؛ طبق مقایسه‌های انجام شده؛ ایران از نظر قیمت اسمی سوخت جزء هشت کشور دارای سوخت ارزان دنیا محسوب می‌شود. البته در وهله اول باید قیمت واقعی سوخت را در تناسب با درآمد مردم سنجید و از طرفی باید دید جهت کاهش مصرف سوخت عواملی چون گسترش حمل و نقل عمومی و یا مشوق‌های استفاده از خودروهای کم‌مصرف چقدر در اختیار مردم قرار گرفته است؟ و لازم است دولت با برطرف ساختن نگرانی مردم درباره خطرات استفاده از مخازن سی‌ان‌جی و افزایش تعداد جایگاه‌های سی اِن جی راه را برای مصرف این سوخت پاک هموار کند.

نظرات بینندگان