کد خبر: ۱۱۴۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۶
رییس اداره تبلیغات اسلامی در دیدار مداحان شهرستان:

مداحان نبایدموجب بدعت‌گذاری دردین شوند

رییس اداره تبلیغات اسلامی سپیدان گفت: مداحان باید ارزش کار خود را بدانند و همواره شرایط یک مداح خوب را در خود تقویت کنند و موجب بدعت‌گذاری در دین و انحراف افراد نشوند.

به گزارش شیرازه، اعضای کانون مداحان در شهرستان سپیدان با حجت‌الاسلام سید نصرت الله احسانی فر رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان در رابطه با برنامه ریزی محرم، گردهمایی هیئات مذهبی، مداحان و طلایه داران تبلیغ قبل از محرم دیدار و تبادل نظر کردند.

مجتبی افخمی مسئول کانون مداحان شهرستان سپیدان گفت: با توجه به پیش رو بودن محرم الحرام، استقبال بی نظیر مردم و اهمیت این ایام لازم است برنامه ریزی های دقیق و منظم داشته باشیم تا مراسم عزای اهل بیت علیهما السلام با شکوه تر از قبل برگزار گردد.

وی افزود: لازم است با همکاری اداره تبلیغات اسلامی و دیگر مسئولین فرهنگی شهرستان برنامه هایی تدارک دیده شود تا میزان معرفت و شناخت مردم نسبت به اهل بیت بیشتر شود.

حجت‌الاسلام احسانی فر در ادامه بیان داشت: مداحان جایگاه والایی دارند قدر و منزلت خود را بدانند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی سپیدان تصریح کرد: کانون مداحان بر فعالیت مداحان نظارت داشته باشند تا ضمن جلوگیری از آسیبها کمبود ها و مشکلات مراکز مذهبی را شناسایی و در صدد برطرف کردن آن باشیم. مداحان باید با مخاطبان پیوند عاطفی برقرار کنند و در راستای ایجاد تحول در بین مردم و اقشار جامعه بکوشند؛ هیئت‌های مذهبی باید بدانند می‌توان با جوانان همراه شد و در جذب هرچه بیشتر آنان به هیئت و مراسم عزاداری امام حسین(ع) اهتمام ویژه‌ای داشت.

وی با اشاره به ارزش مداحی و ذکر اهل بیت(ع) افزود: مداحان باید قدر خود را بدانند چرا که هیچ فعلی قیمتی‌تر از مداحی نیست.

احسانی فر با اشاره به محور قرار دادن قرآن در عزاداری‌های امام حسین(ع) اظهار کرد: قیام حسینی به ما یادآور می‌شود که همه چیز، از ابتدای خروج از مکه تا شهادت برای قرآن بود؛ لذا امروز نیز ما به‌عنوان میراث‌دار این قیام باید تفکر قرآنی را محور قرار دهیم تا در پناه قرآن محفوظ باشیم.

 رئیس اداره تبلیغات اسلامی سپیدان با اشاره به لزوم توجه به دوری از رفتارهای نامناسب در مراسم عزاداری حسینی گفت: باید پرهیز از اعمال و رفتاری که وهن اهل بیت(ع) هست در دستور کار هیئت‌های مذهبی قرار گیرد؛ زیرا بروز چنین رفتارهایی در شان امام حسین(ع) نیست و دشمنان می توانند از آن به عنوان ابزار استفاده کنند.

وی گفت: مداحان باید ارزش کار خود را بدانند و همواره شرایط یک مداح خوب را در خود تقویت کنند و موجب بدعت‌گذاری در دین و انحراف افراد نشوند.

احسانی فر با اشاره به ملاک‌هایی که باید در مداحان باشد، اظهار کرد: اخلاص و قصد قربت داشتن باید از ویژگی‌های اخلاقی مداحان باشد و باید که برای رضای خدا پا به این عرصه گذاشته و برای ترویج اندیشه‌های اسلامی تمام سعی و تلاش خود را به کار بندند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی سپیدان تاکید کرد: باید در هیئات عزاداری ما به مسایل دینی اهمیت زیادی داده شود مثلا نباید مردم به مدت طولانی عزاداری کنند و از آن طرف نمازشان قضا شود که این یک آسیب بزرگ برای دین به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: مساله بعدی که باید مداحان به آن اهمیت بدهند بحث مطالعه است. مداحان باید بر روی مسائل تاریخی و عقیدتی مطالعات زیادی انجام دهند. این مطالعات آنها نباید به گونه‌ای باشد که جای سخنرانان را بگیرند بلکه سخنران جای خود و مداح جای خود است.

وی افزود: مداحان باید از بیان مسائل نادرست و تحریف‌ها جلوگیری کنند، تکریم علما را مدنظر قرار دهند و هرگز در این راستا مورد وسوسه‌های شیطان قرار نگیرند چرا که گاهی شیطان بر انسان مسلط می‌شود و انسان فقط می‌خواهد از خود تعریف کند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی سپیدان یادآور شد: رعایت حق‌الناس باید در دستور کار مداح قرار گیرد مداحان نباید برای اینکه مجلسشان پررونق باشد صدای بلندگوها را زیاد کرده و آرامش را از مردم بگیرند به خصوص در شب‌ها که وقت استراحت مردم است.

احسانی فردر پایان گفت: مداحان باید از غلو و مبالغه‌گویی در خصوص ائمه پرهیز کنند. خدایی نکرده طوری صحبت نکرده که ائمه را جای خدا قرار داده و یا اینکه شخصیت ائمه را از آن چیزی که هستند کمتر نشان دهند که نه در شأن ائمه است و نه برای مداح مناسب است.

منبع:  مارگون

برچسب ها: مداحان ، سپیدان ، محرم
نظرات بینندگان