کد خبر: ۱۱۴۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۶

هدف سوگواری حسینی باید تبیین پیام نهضت عاشورا باشد/ پرهیز از بدعت

اراک- مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: هدف اصلی آئین‌های سوگواری حسینی بایستی تبیین پیام نهضت عاشورا برای جامعه باشد و از بدعت گذاری و انحراف پرهیز شود.
به گزارش شیرازه،نکات پیرامون فرهنگ عزاداری در ایام محرم فراوان بوده و هدف از تشکیل جلسات ستاد ساماندهی شئون فرهنگی این است که این سوگواری ها مدیریت شوند و محتوای آنها تبیین و تشریح پیام اصلی نهضت عاشورا باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی بیان کرد: با این نوع نگرش در ساماندهی آئین های سوگواری، آرمان های اباعبدالله الحسین(ع) اعم از مقابله با ستم و ظلم، اجرای امر به معروف و مقابله با منکر و حفظ عزت اسلامی به خوبی به منصه ظهور نشسته و محتوای این برنامه ها تبدیل به الگویی برای ارتقای معنوی و فرهنگی جامعه می شود.

قربانپور خاطرنشان ساخت: در واقع همه تلاش ها برای برگزاری پر محتواتر برنامه های سوگواری حسینی، بیان پیام اصلی و ابعاد ارزشمند قیام عاشورا، ایجاد وحدت قلبی و ارتباطات معنوی هر چه بیشتر با اهل بیت عصمت و طهارت و امام حسین(ع) است.

وی ادامه داد: پیام نهضت عاشورا توسط اهل بیت و ائمه(ع) به بهترین نحو به جامعه آن زمان و پس از آن رسانده شد و امروز نیز ما وظیفه داریم که این پیام را با امکاناتی که وجود دارد به گوش جهان و جهانیان برسانیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی تصریح کرد: مسلما در کنار هر حرکت مثبتی آسیب هایی نیز وجود دارد و بدعت هایی را در سوگواری حسینی شاهد هستیم که یکی از وظایف ستاد ساماندهی شئون فرهنگی، برنامه ریزی برای فرهنگ سازی مطلوب در زمینه عزاداری ها به منظور جلوگیری از به وجود آمدن بدعت و آسیب در آن است.

قربانپور اذعان داشت: خرافه گرایی، استفاده از برخی وسایل به هنگام عزاداری، استفاده از بعضی عبارات در سخنرانی ها و... می تواند باعث بروزهای آسیب هایی باشد که باید با فرهنگ سازی کنترل شده و از این انحرافات جلوگیری شود.

وی افزود: تشکیل جلسات توجیهی برای روحانیون و هیات های مذهبی یکی از راه های ترویج فرهنگ صحیح عزاداری در سطح جامعه است و با ارائه نمونه ها و همفکری برای مشکلات موجود در این زمینه می توان راه حل های مناسبی پیرامون مشکلات عزاداری ها ارائه داد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی تشریح کرد: همچنین تشکیل گروه های طلایه داران امر به معروف و نهی از منکر هیات های مذهبی که تذکر لسانی انجام می دهند می تواند نتیجه مطلوبی را در این زمینه در پی داشته باشد.

قربانپور بیان داشت: امروزه اجتماعات ما در تاسوعا، عاشورا و ایام سوگواری ها که عجین شده با سنت و مدرنیته است نشان از شکوه و عظمت خون امام حسین(ع) است به همین سبب باید در رابطه با محتوای این سوگواری ها حساسیت ویژه ای داشته باشیم.
منبع: مهر
نظرات بینندگان