کد خبر: ۱۱۴۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۶

کشف تخلف بزرگ در شهرداری قالیباف!/ نمازی: شاید نجفی باور جدی به اصلاح‌طلبی و جمهوریت ندارد

یک عضو شورای شهر در اظهاراتی بی‌ادبانه در کنایه به متدیّنین اظهار کرد: جریانی فکری می‌خواهد محارمشان در اجتماع باشند، اما سایر زنان در خانه بمانند!

اظهارات بی‌ادبانه یک عضو اصلاح‌طلب شورای شهر

به گزارش شیرازه،شهربانو امانی، از نمایندگان مستعفی مجلس ششم و عضو شورای شهر پنجم تهران، به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با خبرگزاری ایلنا با تأکید بر ضرورت حضور یافتن بانوان در اجتماع و خیابان‌ها گفته است:

یک جریان فکری وجود دارد که معتقد است، زنان باید در خانه بمانند و فقط به وظیفه خانه‌داری و مادری بپردازند. هنوز این تفکر در شهر تهران نیز وجود دارد، ولی بی‌شک آقای نجفی با توانی که دارد روی توانمندی زنان تاکید خواهد کرد.

او می‌افزاید:

در هر حال این جریان فکری نهادهای بسیار مهم، به خصوص رسانه را در اختیار دارند، وقتی بحث حضور فعالانه زنان در اجتماع مطرح می‌شود، معتقدند؛ فامیل و محارمشان باید در اجتماع حضور پیدا کنند و عده کثیری از جامعه را نادیده می‌گیرند و این نسخه را فقط برای خاندان خود می‌پیچند![۱]

مصاحبه وی با تیتر «جریانی فکری می‌خواهد محارمشان در اجتماع باشند، اما سایر زنان در خانه بمانند» منتشر شده است.

*اظهارات امانی در حالی است که اعاظم و معاریف اصلاح‌طلب طی روزهای اخیر بر لزوم حضور گفتمان اصلاح‌طلبی در مجامع مذهبی و از جمله مساجد تأکیدات زیادی را مطرح کرده‌اند.

اما ناگفته پیداست که بیان صحبت‌هایی معارضانه علیه اکثریت متدیّن جامعه و کنایه زدن به کسانی در مسئله بانوان، اولویت اصلی را به خانواده می‌دهند، سبب دور شدن هرچه پرسرعت‌تر اصلاح‌طلبان از میان مردم و از مجامع مذهبی خواهد شد.

چند روز قبل، آیت... علوی گرگانی، از مراجع عظام تقلید در دیدار با یک مقام بلندپایه دولتی بر حرمت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها تأکید کرده و از رئیس‌جمهور روحانی خواسته است که مانع این قبیل اظهارات و خواسته‌های غلط شود.

گفتنیست، طی روزهای اخیر، ماجرای ولخرجی اصلاح‌طلبان شورای شهر برای خرید تبلت و خودروهای نو و امتناع اعضای شورا از استفاده از خودروهایی که توسط شورای قبل استفاده می‌شده؛ سیلی از انتقادات را روانه شورای شهر پنجم تهران کرده است.

***

کشف تخلف بزرگ در شهرداری قالیباف؛ میرلوحی: «۲۰۵ میلیون تومان» گم شد...

محمود میرلوحی، فعال اصلاح‌طلب و از اعضای شورای شهر تهران به تازگی در یک گفت‌وگو که سایت روزنامه وقایع اتفاقیه آنرا منتشر کرده، گفته است:

من ۳۵ سال در حوزه‌های دولتی و خصوصی کار کردم و مدتی نیز معاون برنامه‌ریزی و بودجه بنیاد شهید بودم، یعنی با عدد و رقم بودجه آشنا هستم اما هنوز متوجه ساختار مالی شهرداری نشدم و راحت نمی‌توانم بگویم در این ساختار مبهم، درآمد کدام است.

او همچنین با اشاره به هزینه‌های ماهانه ۷۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران، تصریح می‌کند:

«ساختار رویکردهای بودجه باید اصلاح شود. برای مثال شنیده‌ام شهرداری ۲۲۰ میلیون تومان برای فردی جریمه تعیین کرده اما با ۱۵ میلیون تومان مسئله حل‌وفصل شده است. متأسفانه مناسبات ناسالمی نیز در این میان وجود داشته است. معلوم است که روش‌های شهرداری مشکل دارد. جای سؤال دارد شهردار چه قدر می‌تواند بخشودگی انجام دهد اما آنچه مسلم است این است که رویکردها و ساختار باید اصلاح شود.»[۲]

*کشفیات اصلاح‌طلبان شورای شهر از «تخلفات گسترده»! در شهرداری تهران و در کارنامه جهادی محمدباقر قالیباف فقط منوط به این مورد نیست.

پیش از میرلوحی، مرتضی الویری، دیگر عضو معمّر شورای شهر تهران نیز طی اظهاراتی با اشاره به دیدار خود با محمدباقر قالیباف از این گفته بود که گزارش‌هایی مبنی بر «تخریب ۴ باغ» وجود دارد. او البته هرگز گفته‌های خود را اثبات نکرد و سندی هم به رسانه‌ها نداد.[۳] حتی به گفته الویری، شهردار سابق تهران نیز گزارش‌های او را تأیید نکرده بود.

در کنار این افشاگری‌ها از «تخلفات گسترده در شهرداری تهران»! که ساختاری گسترده و به اندازه چند وزارتخانه دارد، اصلاح‌طلبان شورای شهر گفته‌اند که قصد دارند طی ۱۰۰ روز آینده گزارشی را از وضعیت تهران به مردم ارائه کنند!

گزارشی که تحلیلگران معتقدند هدفی غیر از سیاه‌نمایی غیر مستند علیه قالیباف ندارد و حرف دندانگیری غیر از امثال تخلفات گسترده‌ای که میرلوحی و الویری گفته‌اند! نیز در آن یافت نخواهد شد.

اصلاح‌طلبان شورای شهر، پیش از این صراحتاً یا به تلویح بر «گوشمالی قالیباف» و «برنامه‌ریزی برای نقد قالیباف» نیز اشاره و تأکید کرده‌اند.

این در حالیست که تاکنون هیچ نهاد نظارتی، امنیتی یا قضایی چیزی به نام تخلفات گسترده را در سابقه ۱۲ ساله قالیباف در شهرداری تهران تأیید نکرده است و در تخلفات کوچک و موردی نیز تا این لحظه تنها چیزی که از قالیباف کشف شده؛ عزم او برای مبارزه با فساد در شهرداری و قطع دست جریانات فسادانگیز بوده است.

گفتنیست بر اساس رصد ما، تا این لحظه حتی یک خط برنامه‌ریزی مدون برای پیشرفت سریع‌تر شهر تهران و مقولات شهری از سوی اعضای شورای شهر جدید ارائه نشده و آنها صرفاً مشغول پیگیری مقولاتی مثل خرید تبلت، برگزاری همایش حقوق شهروندی، تخریب قالیباف، پیگیری حضور زنان در مناصب شهرداری و سایر خواسته‌های سیاسی جریان چپ بوده‌اند.

برخی معتقدند تکرار سرنوشت شورای شهر اول تهران که با اکثریت چپ به انحلال انجامید، برای شورای پنجم نیز به شدت متحمل است و البته اصلاح‌طلبان شورای شهر با رفتارهای عجیب خود بر گرمای این احتمال می‌افزایند.

***

اگر انتخاب خوبی صورت نگرفته است مرم باید در جریان آن قرار گیرند

نمازی: شاید نجفی باور جدی به اصلاح‌طلبی و جمهوریت ندارد!

علی‌محمد نمازی، از فعالان اصلاح‌طلب و عضو حزب کارگزاران سازندگی اخیراً در مصاحبه با روزنامه ستاره صبح ضمن انتقاد از نحوه چینش مدیران و معاونان در دولت و شهرداری که هر دو با حمایت اصلاح‌طلبان بر سر کار آمده‌اند، گفته است:

«اینکه دولت و شهرداری تهران چرا چنین رفتاری در انتخاب‌های خود دارند، طبق نظر شخصی من می‌تواند از عدم باور جدی به مواضع اصلاح‌طلبی و جمهوریت نظام باشد.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید می‌کند: به نظر می‌آید که هیچ تغییری رخ نداده است. در مورد شهرداری تهران قائم مقام این ناحیه در ناحیه‌ای دیگر شهردار شده و این اتفاقی نیست که تبدیل به احسن ترجمه شود. آقای نجفی و شورا باید در این رابطه توضیح دهند. نکته دوم اینکه من همینجا به عنوان یکی از نیروهای اصلاح‌طلب اعلام می‌کنم تشکل‌های سیاسی، احزاب و در رأس همه این‌ها رئیس دولت اصلاحات باید مواضع خود را راجع به این مسئله مشخص کنیم. اگر موافقیم اعلام کنیم و در غیر این صورت میزان مخالفت و دلایل خود را ارائه دهیم. اگر انتخاب خوبی صورت نگرفته است مرم باید در جریان آن قرار گیرند.

نمازی، همچنین گفته است: ما اصلاح‌طلبان باید بدانیم که سرنوشت این جناح به شدت با عملکرد دولت روحانی و شوراهای شهرهایی که لیست امید در آن‌ها رأی آورد گره خورده است.[۴]

*نمازی پیش از این نیز در یک یادداشت، با انتقاد از نحوه چینش مدیران شهرداری در دوره جدید اینطور گفته بود که: نجفی مدیران قالیباف را ارتقا داده که شاید عمدی در این کار است![۵]

صحبت‌های نمازی حاکی از اختلافات گسترده‌ای است که در اردوگاه جریان چپ وجود دارد اما تا ۲ سال و ۴ سال آینده به هر نحوی از انحاء باید بر آن سرپوش گذاشته شود تا مردم به وجود درگیری در جبهه اصلاحات پی نبرند.

البته ذکر این نکته ضروریست که صدای اعتراض نمازی و امثال نمازی به نحوه چینش‌ها در دولت و شهرداری هرگز به جایی نخواهد رسید زیرا ستاد اصلاحات راهبردهای خاصی مثل «طلاق سیاسی اصلاح‌طلبان از روحانی» و «برنامه‌ریزی برای انتخابات آینده با کمک اقدامات شهرداری» را طراحی کرده است که می‌توان انتصابات نجفی را در راستای آن و اقدامات دولت را بهانه آن ارزیابی کرد.

اما از سوی دیگر نمی‌توان منکر این شد که انحلال شورای شهر اول و خطر تکرار سرنوشت آن برای شورای فعلی نیز با همین قبیل اظهارات و تحرکات سیاسی در اردوگاه چپ شروع شد و آن فجایع را در شورای اول به بار آورد.

من‌حیث‌المجموع مشخص نیست که فرجام انتقادات برخی اصلاح‌طلبان به نحوه چینش مدیران در شهرداری و دولت به کجا منتهی شود اما قدر متیقّن آنست که نجفی اولاً به خوبی می‌داند توانایی‌های شهردار سابق را ندارد و از همین رو مجبور است که از نیروهای درون شهرداری استفاده کند و ثانیاً او خود را به اجرای راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای سال‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ ملتزم می‌داند و لذا چینش‌ها و اقدامات او را از این منظر نیز بایستی آنالیز کرد.

بخش مهم دیگری که در صحبت‌های نمازی وجود دارد، تأکید او بر بستگی سرنوشت اصلاح‌طلبان به عملکرد دولت و شهرداری است.

قضیه‌ای که طی روزهای اخیر تبدیل به یکی از مناقشات اصلی در اردوگاه اصلاحات شده و جمعی از چپ‌های ستادی منکر این بستگی و درهم‌تنیدگی شده‌اند.

در کنار نمازی، کسان دیگری مثل منتجب‌نیا، طاهرنژاد، زیباکلام و عباس عبدی نیز قرار دارند که تأکید می‌کنند خوب و بد کارنامه روحانی به پای اصلاح‌طلبان نوشته خواهد شد.

منبع: مشرق
نظرات بینندگان