کد خبر: ۱۱۴۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۶
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس:

قصه عامل افزایش دهنده سطح هوش اجتماعی کودکان

سعید رضا کامرانی، معاون فرهنگی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس با برشمردن مزیت های قصه و قصه گویی، بیان قصه ها را راهی برای افزایش سطح هوش اجتماعی و شکل دهی به شخصیت کودکان دانست.
قصه باعث افزایش سطح هوش اجتماعی و شکل دهی به شخصیت کودکان می شود
به گزارش شیرازه، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس که در نشست «قصه گویی با استفاده از متون کهن» حضور داشت، با اشاره به این سخن مقام معظم رهبری که کانون با نسلی سر و کار دارد که هر چه را فرا بگیرد در او ماندگار خواهد شد، گفت: سن کودک و نوجوان سنی است که وقتی مطالبی را فرا می گیرد در او ماندگار می شود؛ به مصداق این سخن امام علی (ع) که نقشی که بر ذهن کودک ایجاد می شود همانند نقشی است که بر سنگ ایجاد می شود و همین تشبیه ایجاد نقش بر سنگ دلیلی است بر ماندگاری آموخته ها در کودکی و نوجوانی.

وی در ادامه گفت: در دنیا همه به نوعی مدیون هنر و هنرمند هستند و به حاشیه راندن آنها در بعضی جوامع نشان از نادانی است چرا که چه علوم اخلاقی، چه مذهبی و چه علوم پایه به گونه ای در قالب هنر منتقل شده است.

کامرانی تصریح کرد: گاهی هنرمندان و سخنواران تاثیراتی در جامعه می گذارند که ماندگار است. هنرمندان متعلق به زمان و مکان و یک جغرافیا و یک عصر نیستند بلکه انسان های متعالی هستند که شاید در مقطعی در جایی حضور داشتند اما برای همه عصرها جهانی شدند.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس هنر را یکی از شاخه های فرهنگ دانست و گفت: روح حاکم بر جامعه در ابعاد مادی و معنوی یکی از تعاریف فرهنگ است. هنر به مثابه تجلی همه باورها از مهم ترین و غنی ترین منابع دستیابی به هویت فرهنگی و اجتماعی است. فرهنگ مثل نردبانی است که می شود از آن بالا رفت و اگر این نردبان به دیوار ایمان تکیه کند به بام حقیقت خواهد رسید؛ یعنی همان حیات طیبه که برای رسیدن به آن تلاش می کنیم.

کامرانی حلقه گمشده در تعلیم و تربیت را به حاشیه راندن مسائل فرهنگی دانست و گفت: هنوز اندیشه هایی وجود داردکه  باعث شده آن طور که باید و شاید به مسائل فرهنگی نپردازیم.

وی بعد از طرح موضع هنر و صحبت در این رابطه به بحث درباره هنر قصه گویی پرداخت و گفت: قصه گویی باعث افزایش سطح هوش اجتماعی و همچنین شکل دهی به شخصیت کودکان می شود. به گفته کامرانی، او در کودکی به کانون می آمده تا قصه بشنود. و این قصه ها بر زندگی اش تاثیر داشته است.

کامرانی تصریح کرد: قصه به عنوان یک ابزار مترقی بسیار می تواند تاثیرگذار باشد و گاهی اثر قصه در دراز مدت مشخص می شود. وی با اشاره به فراوانی قصه در قرآن و نامگذاری سوره ای به نام قصص،  قصه را عنصری متعالی دانست که  در تورات و انجیل و زبور هم ازآن  استفاده شده و 34 قصه نیز در نهج البلاغه به کار رفته است. به گفته معاون فرهنگی کانون فارس، بزرگان ادبی و مذهبی ما نیز به قصه متوسل شده اند و استاد سخن سعدی حکایات تاثیرگذاری دارد همچنان که بزرگانی همچون فردوسی و مولانا نیز از ابزار قصه در آموزش مفاهیم استفاده کرده اند.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس در پایان ده ویژگی را برای قصه برشمرد و آموزش اخلاق، آگاهی از اصول فرهنگی و ریشه های اعتقادی، افزایش مهارت کلامی و فن بیان، افزایش مهارت شنیداری، افزایش قدرت تخیل، تصویر سازی و خلاقیت، تقویت حافظه،گسترش محدوده فکری کودک و نوجوان، اقدامی ابتدایی برای یادگیری، توانایی افزایش برقراری ارتباط و کمک به کودک برای مواجه با مشکلات و غلبه بر آن را از مهم ترین این ویژگی ها عنوان کرد.
برچسب ها: فارس ، کودکان ، نوجوانان
نظرات بینندگان