کد خبر: ۱۱۴۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۶

سنا توضیح ترامپ در مورد احتمال عدم صدور تائیدیه پایبندی ایران را خواستار شد

هفت سناتور دموکرات از دولت ترامپ خواسته‌اند توضیح دهد که چرا ممکن است از صدور تائیدیه پایبندی ایران به برجام خودداری کند.

به گزارش شیرازه، هفت سناتور دموکرات روز چهارشنبه در نامه‌ای به دولت آمریکا از وزرای خارجه، دفاع، دارایی و انرژی خواستند در مورد ادعای عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای توضیح دهند.

بر اساس قانونی که دو سال پیش همزمان با حصول توافق هسته‌ای، در کنگره آمریکا تصویب شد، رئیس‌جمهور این کشور باید هر 90 روز یکبار پایبندی ایران به برجام و همچنین همسو بودن رفع تحریم‌ها با منافع امنیت ملی آمریکا را تائید کند.

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل دو هفته پیش با بیان اینکه ادامه رفع تحریم‌های ایران در راستای منافع آمریکا نیست، عملا از احتمال خودداری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از صدور تائیدیه بعدی در مورد برجام در ماه آینده میلادی خبر داد.

در نامه سناتورهای دموکرات، با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه کنگره رئیس‌جمهور موظف است در صورت دریافت اطلاعاتی مبنی بر «نقض فاحش توافق» یا نگرانی از عدم پایبندی ایران به برجام، ظرف 10 روز کاری این موضوع را به اطلاع کنگره برساند، آمده است: «تا این تاریخ، سنا چنین اطلاعاتی دریافت نکرده است.»

این نامه با بیان اینکه دولت ترامپ به ندرت توضیح عمومی در مورد وضعیت اجرای برجام از سوی ایران به کنگره داده، به جلسه بررسی صلاحیت «پائول سلوا» معاون رئیس کل ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا اشاره کرده که وی در آن پایبندی ایران به برجام را تائید کرد.

در ادامه این نامه آمده است: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا در گزارش راستی‌آزمایی 31 اوت 2017 تائید کرد که ایران پایبند بوده است. شرکای 1+5 ما نیز این دیدگاه را تائید می‌کنند. در واقع، خود رئیس‌جمهور هم دو بار پایبندی ایران به توافق و همسو بودن پایبندی به توافق با منافع امنیت ملی ایالات متحده را تائید کرده است.»

تدوین‌کنندگان این نامه با بیان اینکه تاکنون اطلاعاتی که عدم پایبندی ایران را نشان داده یا مشخص کند که رفع تحریم‌ها دیگر در راستای منافع آمریکا نیست دریافت نکرده‌اند، از وزرای مربوطه خواسته‌اند ظرف دو هفته گزارشی مکتوب در مورد وضعیت اجرای برجام از سوی ایران، به کمیته قضایی سنا ارائه کنند.

«بن کاردین»، «پاتریک لی»، «ریچارد دوربین»، «جک رید»، «ماریا کنتول»، «شرد براون» و «مارک وارنر» هفت سناتور دموکراتی هستند که این نامه را امضا کرده‌اند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان