کد خبر: ۱۱۴۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۶
بسته خبری«ایستگاه»؛

تشت‌گذاری؛ نمادی از محرم در اردبیل / رنگ‌های پایین تیوب خمیر دندانها چه‌مفهومی دارد؟ / «عروس روز دهم» روی صحنه می‌رود

عنبر سائل همان استفراغ نهنگ است که در ساحل آب‌های آزاد یافت می شود. این ماده گرانترین ماده در صنعت عطرسازی است که برای ماندگاری بوی عطر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تشت‌گذاری؛ نمادی از محرم در اردبیل / رنگ‌های پایین تیوب خمیر دندانها چه‌مفهومی دارد؟ / «عروس روز دهم» روی صحنه می‌رود

به گزارش شیرازه، در میان رویدادهای مختلف روزانه، خبرهای فرهنگی و اجتماعی نسبت به اخبار اقتصادی و سیاسی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. خبرهایی که بعضا می‌تواند عدم آگاهی از آنها آینده مطلوب و یا نامطلوبی برای شما رقم بزند فرهنگ به عنوان عاملی که به زندگی انسان معنا و جهت می دهد شناخته می شود و مسائل اجتماعی نیز مجموعه ای از تلخی و شیرینی های واقعی جامعه پیرامونی ما است. شیرازه در نظر دارد با رصد رویدادهای فرهنگی-اجتماعی بسته خبری هفتگی با عنوان«ایستگاه» منتشر نماید.

فرهنگی

تشت‌گذاری؛ نمادی از محرم در اردبیل

شهر اردبیل نیز همچون شهر‌های دیگر کشورمان از دیرباز کارنامه درخشانی در پاسداشت ایام محرم و برگزاری مراسم‌های ویژه این ماه داشته است. مردم این استان آذری‌زبان در ایام محرم به ویژه در دهه اول این ماه اقدام به برگزاری مراسم‌هایی، چون تشت‌گذاری، شمع‌گردانی و برپایی دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی می‌کنند. آن‌ها از 27 ذی‌الحجه تا 30 ذی‌الحجه به برگزاری مراسم تشت‌گذاری می‌پردازند و با این کار خود را برای برگزاری مراسم سوگواری امام حسین (ع) آماده می‌کنند؛ برگزاری مراسم تشت‌گذاری نمادی از محرم در فرهنگ اردبیل بوده و با توجه به قراین و شواهد موجود ریشه‌ای عمیق در پی فرهنگی آن دوانده است. این مراسم از دوران صفویه تا به امروز جایگاه ویژه‌ای در میان مراسم‌های ویژه محرم مردم اردبیل و آذربایجان دارد. اکثر مردم معتقد هستند که اهمیت آب و جایگاه آن در حادثه کربلا با برگزاری مراسم تشت‌گذاری در مرکز توجه قرار می‌گیرد. آن‌ها تشت‌هایی از جنس برنز یا مس را پر از آب کرده و در میان حزن و اندوه عزاداران بر روی سکوی خاصی می‌گذارند و دعای خاص آن را می‌خوانند. عزاداران از آب تشت به عنوان تبرک می‌نوشند. ریش‌سفیدان محله‌های شهر پس از عزاداری، تشت‌ها را بر روی دوش خود گذاشته و به طرف مساجد می‌روند. حاضران مساجد پس از ورود تشت به احترام برمی‌خیزند و همزمان با سر دادن شعار «الدخیل یا ابالفضل» دسته سینه‌زنی برپا می‌کنند. سپس تشت‌ها در جایگاه مخصوص قرار می‌گیرند و از آب کوزه‌هایی که بر روی دوش ریش‌سفیدان بوده، پر می‌شوند. و جالب اینکه، وجود جایگاه مخصوص تشت در مساجد، از ویژگی‌های معماری مساجد اردبیل به شمار می‌آید. همچنین شمع‌گردانی یکی دیگر از مراسم‌های محرمی اردبیل به شمار می‌آید. مردم این شهر در روز تاسوعا با روشن کردن 41 شمع نذری در ظرف‌های مخصوص شمع‌سوز در 41 مسجد اقدام به برگزاری مراسم شمع‌گردانی می‌کنند. آن‌ها در این روز گروهی و در قالب دسته‌های عزاداری از مسجدی به مسجد دیگر رفته و شمع روشن می‌کنند. مراسم شمع‌گردانی پیشینه‌ای هزار ساله در اردبیل دارد.


«عروس روز دهم» روی صحنه می‌رود

نمایش «عروس روز دهم» به کارگردانی مریم شعبانی و تهیه‌کنندگی حمیدرضا ممتازان ویژه تئاتر عاشورایی از 20 تا 30 مهر در سالن اصلی پردیس تئاتر تهران به روی صحنه می‌رود. «عروس روز دهم» جدیدترین اثر از گروه تئاتر هنر مقدس به داستان داماد 10 روزه وهب و نو عروسش می پردازد که شبانه به دریای لشکر امام حسین (ع) می‌زنند. لازم به ذکر است، این اثر نمایشی ویژه بانوان است.

«دلیران پارسا» ،کتابی برای آشنایی نوجوانان با سبک زندگی شهدا

کتاب «دلیران پارسا» تلاشی جهت آشنایی نوجوانان و جوانان با سبک زندگی شهدا برای مبارزه با شیطان و نفس شیطانی است. در واقع کتاب دلیران پارسا پیشنهاد ویژه‌ای است برای مربیان تربیتی و والدین تا محتوای آن را در اختیار نوجوانان و جوانان قرار دهند و نتیجه عملی آن را برای رعایت تقوا شاهد باشند. این کتاب با تصویرگری امین دریانورد با قیمت 5 هزارتومان توسط انتشارات امینان وارد بازار نشر شده و علاقه مندان جهت تهیه این کتاب می توانند با تلفن 66407661 تماس حاصل کنند.

درمقدمه کتاب «دلیران پارسا» می خوانیم:

آیت‌الله جاودان حکایتی زیبا از آیت‌الله حق‌شناس نقل می‌کنند که: «ایشان فرمودند یکی وقتی در خیابان چشمم باز شد، دیدم شیطان دارد چکار می‌کند! سلطنت در عالم می‌کند؛ هر یک نفر دو شیطان دارد؛ پس اگر در خیابان ده هزار آدم دارد راه می‌رود بیست هزار تا شیطان وجود دارد! چکار دارند می‌کنند؛ تاخت و تاز دارند می‌کنند که یک نا محرمی عبور کرد، ظاهرش هم ظاهرا بد بود؛ یک جوانی چشمم خورد به این نامحرم گفت: یا حسین. ایشان فرمودند: دیدم این شیطان مثل یک توپ که می‌خورد به دیوار، کوبیده شد به دیوا از یک یا حسین راستی. این به خدا پناه بردن می‌شود این جنگ دائمی است هست! تا آدم به آن کنترل نرسد، کنتری که من چشم در اختیار خودم باشد، گوشم در اختیار خودم باشد هست. این راه درازی است که آدم ناگزیر است اگر آدم به قیامت معتقد است، این جنگ را باید ادامه بدهد، خسته نشود! تا کی؟ تا وقت لحظه مرگ...»
حکایت دیگر در این رابطه از جناب شیخ رجبعلی خیاط نقل است که ایشان ذکر «یا خیر حبیب و محبوب صل علی محمد و آله» را بعد از دیدن نامحرم موثر و کارساز می‌دانستند و بارها این ذکر را به اطرافیان توصیه می‌کردند تا از وسوسه شیطان در امان باشند. می‌گفتند: «چشمت به نامحرم می‌افتد، اگر خوشت نیاید که مریضی! پس اگر خوشت آمد فورا چشمت را ببند و سرت را پایین بینداز و بگو: یا خیر حبیب...؛ یعنی خدایا من تو را می‌خواهم، اینها چیه؟ اینها دوست داشتنی نیستند، هر چه نیاید، دلبستگی نشاید...»

اجتماعی

رازهای ترغیب همسر برای مشورت کردن

مشورت زوجین در زندگی مشترک موضوع بسیار پر اهمیتی است. از همین رو خانم ها نباید منتظر آغاز صحبت از سوی همسرشان باشند،بلکه باید در مشورت کردن پیش قدم شوند. برخی افراد بطور کلی اهل مشورت کردن نیستند؛ این افراد خودشان فکرمی کنند، تصمیم می گیرند و در نهایت دست به اقدام می زنند، دسته ای دیگر از افراد هستند که معتقدند مشورت، استقلال فکری و عملی آن ها را مختل می کند در حالیکه مشورت هیچ گونه منافاتی با استقلال فرد ندارد. عده ای از مردان با خانواده خود درباره برخی موضوعات مشورت می کنند ولی به نظر همسرشان اهمیت نمی دهند که این موضوع برای خانم ها بسیار آزار دهنده است، از این رو خانم ها باید به بررسی شرایط و علت این موضوع بپردازند. گاهی زوجین به دلیل آشنایی نداشتن از دیدگاه ها و استدلال فکری یکدیگر قادر به مشورت با هم نیستند. گوش دادن به حرف های همسرتان بدون نصیحت کردن، تمسخر، مخالفت نکردن، باعث جلب نظر همسرتان برای مشورت با شما می شود.

عنبر سائل، گرانترین ماده در صنعت عطرسازی!

عطرهای خوشبو برای تولید شدن و به دست مصرف کننده رسیدن راه‌های زیادی را طی می‌کنند اما همه این راه‌ها زیاد خوشبو و معطر نیستند و برای آن‌ها باید زحمات زیادی کشید و پول زیادی خرج کرد. عنبر سائل همان استفراغ نهنگ است که در ساحل آب‌های آزاد یافت می شود. این ماده گرانترین ماده در صنعت عطرسازی است که برای ماندگاری بوی عطر مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت یک کیلو از این ماده حدود 70 هزار دلار است.

چرا نباید نوشابه‌ انرژی زا خورد؟

معمولا برخی افراد برای بیدار ماندن هنگام شب از نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه‌های انرژی را استفاده می‌کنند که دارای کافئین است. اما محققان مصرف آن‌ها را توصیه نمی‌کنند. زیرا مغز داخل يک کیسه مایع قرار دارد که مانع از برخورد آن به جمجمه می شود. در صورت کم آبی، مغز به جمجمه برخورد و باعث سردرد می‌شود. نوشيدنى‌هاى انرژى زا و كافئين دار آب بدن را كاهش می‌دهند و همین مسئله باعث سردرد می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از بی خوابی
نباید از نوشیدنی‌های انرژی زا استفاده کرد. زیرا بر مغز تأثیر منفی می‌گذارد.

رنگ‌های پایین تیوب خمیر دندانها چه‌مفهومی دارد؟

رنگ‌های پایین خمیر دندان‌ها دارای مفهوم است اما مانند بسیاری از شاخص‌ها برداشت از این رنگ‌ها صحیح نیست. شایعات می‌گویند که مفهوم رنگ‌های روی تیوب خمیردندان بدین صورت است: قرمز: طبیعی + محتویات شیمیایی ، سیاه: کاملاً شیمیایی، سبز: طبیعی، آبی: طبیعی + دارویی.
در صورتی که در حقیقت، مربع‌های رنگی پایین تیوب خمیردندان هیچ ارتباطی به مواد محتوای آن ندارد، به این مربع‌های رنگی color Marks یا Marks Eye می‌گویند که علائمی در مورد پروسه تولید هستند و نشان‌دهنده این مطلب هستند که در روند تولید واحدهای مشترک درون دستگاه‌ها با سرعت بالا یک بسته از کجا تا کجا بریده می‌شود و این ساختارها با سانسورهای نوری قابل مشاهده هستند. همچنین مطلب مهم برای پی بردن به محتوای شیمیایی خمیردندان، خواندن اطلاعات نوشته‌شده در مورد عناصر موجود در خمیر دندان به‌روی بسته است که اطلاعات کافی در اختیار شما قرار می‌دهد.


نظرات بینندگان