کد خبر: ۱۱۴۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۳ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۶
همزمان با روز جهانی صلح در نشست دانشگاه علوم پزشکی شیراز مطرح شد؛

راه اندازی کتابخانه صلح و سلامت/ زبان صلح فرادینی است

همزمان با روز جهانی صلح جمعی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه شیراز،در دانشکده پزشکی گرد هم آمده و راهکارهایی درخصوص توسعه گفتمان صلح به کمک سلامت ارائه دادند.

راه اندازی کتابخانه صلح و سلامت/ زبان صلح فرادینی استبه گزارش شیرازه، سازمان ملل متحد با هدف تقويت دوستي ميان ملت ها، روز بیست و یکم سپتامبر مصادف با سی ام شهريور را روز جهاني صلح اعلام كرده‌ است. روز جهاني صلح در پنجاه‌ و هفتمين جلسه مجمع عمومي سازمان ملل بر اساس قطعنامه ۳۶/۶۷ به تاريخ سی ام نوامبر ۱۹۸۱ تصويب شده است.

هر سال در اين روز در كشورهاي مختلف جهان برنامه هايي در پاسداشت صلح و بررسي جنبه ها و ابعاد مختلف آن برگزار مي شود و سازمان جهاني بهداشت نيز برنامه "سلامت به مثابه پلي براي صلح" را طي چند دهه اخير طراحي و اجرا كرده است.

راه اندازی کتابخانه صلح و سلامت

دکتر محمدهادی ایمانیه، رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این برنامه گفت: بی‌شک افرادی که از سلامت روحی و معنوی برخوردار باشند، دست به جنگ افروزی نمی زنند و پیامبر اسلام نیز خود آغاز کننده جنگ نبوده است.

او با اشاره به پیگیری های دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای توسعه گفتمان صلح به کمک سلامت، افزود: از نشست پیشین روز جهانی صلح در سال گذشته تاکنون، نشست های متعددی با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه شیراز، برگزار شده که دستاورد آن، برنامه ریزی برای برگزاری سمینار بین المللی صلح، با حضور صاحب نظران ایرانی و خارجی بوده است.

دکتر ایمانیه توسعه صلح به کمک سلامت را امری مرتبط با مراتب اعتقادی دین اسلام برشمرد و افزود: راه اندازی کتابخانه صلح و سلامت و در صورت امکان، نشریه ای پیرامون همین موضوع، به عنوان دیگر برنامه های توسعه این امر می‌باشد که در دست پیگیری است.

زبان صلح فرادینی است

استاد "محمدیوسف نیری زاده" از دانشگاه شیراز، دیگر سخنران این آیین بود که از زبان صلح سخن گفت و با بیان اینکه زبان از نظر ماهیت، ظهور عقلانیت بشر است، گفت: هیچ آینه ای در حیات بشر، روشنگرتر و والاتر از زبان نیست و افق حقیقی زبان نیز عقل است که به کمک آن، امکان درک حقایق درونی برای بشر، فراهم می شود.

دکتر نیری زاده، صلح را زبانی در افق قلب بشر معرفی کرد و با اشاره به مضامین آن، افزود: مولانا به فرزند خود توصیه می کند که "در خصم به مهر بنگر" و از این راه، می توان به زبان صلح رسید، صلح، کلید دستیابی به اعتدال و زیباترین زبان صلح، در نقطه میانی اعتدال است.

این استاد ادبیات فارسی، زبان صلح را فرادینی خواند و ادامه داد: از پرافتخارترین جلوه های قرآن، جاری بودن زبان صلح در این کتاب آسمانی است که تورات و انجیل را نیز تصدیق می کند تا بشارت صلح به مومنان بدهد.

او زبان صلح را برخواسته از عقل و آمیخته با قلب پاک و ناب دانست و گفت: امام علی (ع)، الگویی ناب در این زمینه است که زبان صلح داشت و معنای "از علی آموز اخلاص عمل" نیز همین است، دیگر عرفا و بزرگان دین ما نیز الگوهایی از درایت که حاوی زبان صلح بود را برای ما به یادگار گذاشته اند.

صلح و دوستي در فرهنگ ديني و ملي ايرانيان ريشه هاي عميق دارد

دکتر "علیرضا صالحی"، مشاور رییس دانشگاه و مدیرگروه MPH دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با بیان اینکه در میان ائمه دین ما، صلح و دوستي در فرهنگ ديني و ملي ايرانيان ريشه هاي عميق و جايگاه رفيع دارد، گفت: دانشگاه شيراز و دانشگاه علوم پزشكي شيراز به مناسبت روز جهاني صلح نشست علمي، فرهنگي برگزار کرده و در اين هم انديشي، موضوع مباني صلح و دوستي در عرفان اسلامي و همچنين موضوع سلامت به مثابه پلي براي صلح، مورد تبادل نظر قرار مي گيرد.

او با اشاره به برنامه های بین المللی برای توسعه گفتمان صلح، افزود: خشونت در سطوح مختلف، موجب ایجاد و تقویت بیماری می شود و جنگ نیز، مرگ و آسیب های بعدی را به همراه دار، همچنین سوء تغذیه، اپیدمی بیماری ها، به ویژه بیماری های واگیر، کاهش دسترسی مردم و غیرنظامیان به خدمات سلامت، دیگر پیامدهای منفی جنگ برای بشر است.

دکتر صالحی، شیوع وبا در یمن را مصداقی برای همین امر برشمرد که در قرن بیست و یکم، قربانیان فراوانی داشته، در حالی که این بیماری قابل پیشگیری و درمان است، اما امروز جنگ در یمن، باعث مرگ انسان ها در اثر وبا می شود.

بروز بیماری فلج اطفال در مناطقی از افغانستان و پاکستان که دچار درگیری نظامی است، دیگر مثال این مشکل در حال حاضر دنیا بود که این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به آن اشاره کرد و گفت: امروز در برخی مناطق آفریقا نیز شرایط نگران کننده است و انسان ها در حلقه معیوبی از بیماری و گرسنگی گرفتار شده اند، به نحوی که در اتیوپی، چهار هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه شدید، یک میلیون کودک مبتلا به سوء تغذیه و هفتصد هزار مادر باردار و شیرده دچار این مشکل، شناسایی شده اند.

مدیرگروه MPH دانشگاه علوم پزشکی شیراز، این آسیب های منفی را از سلامت جسمی فراتر دانست و ادامه داد: افراد درگیر جنگ، بی شک دچار مشکلات سلامت روان نیز می شوند که می تواند تا نسل های آتی را نیز متاثر کند،د ر سوریه، بیش از هفت میلیون کودک، درگیر فشارهای روانی بالای جنگ هستند که طبق بررسی ها، از کابوس های شبانه، افسردگی، استرس و دیگر مشکلات رنج می برند.

او در ادامه، برنامه سازمان جهانی بهداشت برای مقابله با این مشکل را توضیح داد که بر مسوولیت فعالان سلامت در ایتن زمینه تاکید دارد و در قالب شعار "سلامت به مثابه پلي براي صلح" تعریف می شود.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه، ورود فعالان سلامت در مناطق دچار تعارض های خشونت آمیز، می تواند در صلح، نقش آفرینی کند و به توسعه گفتمان صلح بیانجامد.

دکتر صالحی اضافه کرد: خشونت در جوامع، دلایل متفاوتی دارد که بر همین اساس، باید تاکتیک های متفاوتی را برگزید، از سویی با تهیه بسته های آموزشی برای فعالان عرصه سلامت، دانش آنان برای آمادگی در برابر مسایل مناطق درگیر خشونت، ارتقا می یابد تا بتوانند با تجزیه و تحلیل مشکلات، چالش ها را ریشه یابی کرده و زمینه گفتگو را فراهم کنند که نمونه هایی از آن، در کشور سریلانکا، صورت گرفته است.

او سلامت را مقوله ای مورد احترام برای همه معرفی کرد که به کمک آن، می توان پلی برای صلح بشر ایجاد کنیم و ابراز امیدواری کرد که برگزاری چنین نشست هایی، بتواند در توسعه این امر، موثر باشد.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان