کد خبر: ۱۱۴۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۶
مداح صفاشهری:

باید از شعرهای متناسب با شأن اهل بیت استفاده کرد/اخلاص از ویژگی‌های مهم مداحی

مداح قدیمی صفا شهر گفت: صفاشهری باید از شعرهای متناسب با شأن اهل‌بیت(ع) استفاده کرد، مداح در این مجالس باید تصور کند در مقابل پیامبر(ص) ایستاده و برای او شعر می‌خواند، عقیده ما این است که در این مجالس، اهل بیت(ع) هم حضور دارند.

به گزارش شیرازه، سیدعلی محمد مرتضوی یکی از مداحان قدیمی و خوش صدای صفاشهر است که حدود 35 سال توفیق مدیحه سرایی در مجالس اهل بیت(ع) را داشته است. او از سنین نوجوانی مداحی را آغاز کرده است. به مناسبت ایام محرم گفتگوی با خبر نگار ما  را با این ذاکر اهل بیت(ع) بخوانید:


در ابتدا خودتان را معرفی کنید.

سیدعلی محمد مرتضوی خرمی هستم، متولد 25 شهریور 1350 و سه فرزند به نام‌های  سیدحسن، سیدحسین و زینب سادات دارم.

مداحی را از کجا و چگونه شروع کردید؟

زمانی که 10 سال داشتم در مدرسه تلاوت قرآن می‌کردم، شروع مداحی بنده در ایام دفاع مقدس و مراسم تشییع شهدا بود که شعار می‌دادم و یا مداحی می‌کردم، همچنین در مراسمی‌  که در خانه شهدا و به یاد آنان برگزار می‌شد ذکر مداحی و خواندن دعا را بر عهده داشتم، مداحی حرفه‌ای را هم سال 69 هنگام خدمت سربازی در تهران آغاز کردم.

چه کسانی در مداحی شما  تاثیر داشته‌اند و شما را تشویق کردند؟

خانواده به ویژه مادرم من را به مداحی تشویق می‌کردند و از من می‌خواستند که حتما در دستگاه امام حسین(ع) باشم، همچنین سیدجمال حسینی که از دعاخوان‌های قدیمی صفاشهر هستند من را تشویق به خواندن در مراسم دعا می‌کردند، آقای رنجبر از مداحان صفاشهر نیز مشوق بنده در مداحی بودند، همچنین جا دارد که اینجا یاد کنم از دو امام جمعه فقید صفاشهر حجت‌الاسلام مهدوی و زرندی که ترویج دهنده معارف ائمه عصمت و طهارت در این شهر بودند.

برای مداحی به شهرهای دیگر تمایل دارید؟

دوستان می‌پرسند چرا به شهرهای دیگر برای مداحی نمی روید و پاسخ من این بوده که وقتی قرار است برای امام حسین بخوانیم فرقی نمی‌کند کجا باشد، جایی که نیاز هست مداحی می‌کنم.

شعر کدام شاعر را برای مداحی انتخاب می‌کنید؟

الحمدلله شاعران و شعرهای آیینی زیاد داریم ولی بیشتر از شعرهای آقای سازگار استفاده می‌کنم، گاهی از شعرهای خودم استفاده می کنم از جمله شعری که درباره شهدای شهرستان و اسامی آنان گفته شد.

نظر شما درباره سبک‌های مداحی‌ جدید چیست؟

استفاده از اشعار و آهنگ‌هایی که با شأن اهل بیت(ع) تناسبی ندارد جای تاسف و نگرانی دارد، در دستگاه امام حسین(ع) باید شعرهایی انتخاب شود که پرمایه و تاثیرگذار باشد، مداح در مجلس اهل بیت(ع) باید تصور کند در مقابل پیامبر(ص) ایستاده و برای او شعر می‌خواند، اگر آن شعر قابل قبول هست در مجلس امام حسین(ع) هم بخواند، عقیده ما این است که در این مجالس اهل بیت(ع) هم حضور دارند.

اگر مداح نبودید در هیئت چه کار می کردید؟

نظرم این است که یک مداح غیر از نوحه خواندن در هیئت باید کار و خدمت دیگری هم انجام دهد، الان هم بسیاری از کارهای هیئت مانند کارهای صوتی برپایی خیمه امام حسین(ع) را با همراهی جوانان و بچه‌های هیئت انجام می‌دهیم.

به نظر شما ویژگی یک مداح خوب چیست که بتواند نفوذ خود را در بین مردم و در دل های مردم مانند پیرغلامان اهلبیت کند؟

بهتر است ویژگی ها را یکی یکی بازگو کنم:

اخلاص در امور مداحی

ولایی بودن

اهل مطالعه و ذکر و صحبت از منابع معتبر

آشنایی با مسائل کشور و داشتن بینش سیاسی

الگو بودن برای مردم و بخصوص جوانان و اینکه عمل و گفته افراد با هم یکی باشد

استفاده از شعرا و شعر های خوب مانند نمونه شعر های آقای سازگار

صداقت و سادگی در دستگاه امام حسین(ع)

کم توقع بودن

توصیه شما به مردم بخصوص جوانان در این ایام چیست؟

جوانان باید از لحظه لحظه این روزها استفاده کنند و این ایام را قدر بدانند به ویژه از صحبت وعاظ و روحانیون محترم که در طول سال کمتر فرصت پیش می‌آید از کلام آنان استفاده شود. در کنار برنامه‌های هیئت، احترام به پدر و مادر باید حفظ شود، همه باید بدانند که این دهه متعلق به امام حسین (ع) می باشد و جوانان باید نگاه ویژه‌ای به پدر و مادر مخصوصا در این دهه داشته باشند. در آخر هم برای حضور در این مراسم‌ها با وجهه و لباس پاکیزه و دید باز در مراسمات حضور پیدا کنند و مطمئن باشند که اگر با حاجت و نیت وارد اینگونه مراسمات شوند قطعا حضرت عنایت خواهند کرد.

به نظر شما شور حسینی چگونه ایجاد خواهد شد؟ مردم چگونه می‌توانند این شور را رقم بزنند؟

حرف اول شعور حسینی هست، باید مردم شعور حسینی پیدا کنند که این خود شور حسینی را در پی خواهد داشت. مهمترین قضیه همین هست که از سخنرانی ها و موعظه ها به نحو احسن استفاده کنند تا شعور حسینی ایجاد شود و در پس آن شور حسینی به همراه خواهد آمد.

بهترین شیوه جذب جوانان به هیئت و تشکیلات امام حسین(ع) چیست؟

مهمترین مورد احترام به یک جوان و بعد از آن مشورت گرفتن در کارها و اینکه جوان بداند اهمیت دارد و در آخر هم آماده سازی بستر هیئت‌ها برای استفاده از جوانان در کارهای هیئت است.

به نظر شما آیا عزاداری برای سیدالشهدا (ع) باید علنی باشد و یا عزاداری در تکیه‌ها کفایت می‌کند؟

قطعا عزاداری برای سیدالشهدا(ع) باید علنی شود تا همه بدانند و متوجه بشوند باید مظلومیت شیعه علنی شود، اما با رعایت قوانین و شئونات لازم و ما باید تلاش کنیم نقصی در اینباره مشاهده نشود. در ضمن باید توجه داشته باشیم این به معنای نفی عزاداری در حسینیه ها و تکیه‌ها نیست.

کلام آخر

سرلوحه زندگی خودمان باید نماز و امربه معروف باشد چرا که قیام امام حسین(ع) در این موضوعات جلوه‌گری می‌کند. امام حسین(ع) در روز عاشورا برای هیچ امری اجازه نگرفتند مگر برای اقامه نماز، پس ما نیز باید توجه داشته باشیم که نباید مراسمات خود را به گونه‌ای برنامه ریزی کنیم که لطمه ای به نماز زده شود مخصوصا نماز صبح، باید همواره مخصوصا در این دهه توجه ویژه‌ای به نماز خود داشته باشیم.

إن‌شاءالله که از محبان اهل‌بیت(ع) باشیم.

منبع: بام فارس

پایان پیام/

برچسب ها: خرمبید ، مداح ، امام حسین ، هیئت
نظرات بینندگان