کد خبر: ۱۱۴۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۰۱ مهر ۱۳۹۶

بی‌ادبی عضو شورای شهر به ساحت عزاداران حسینی/ مردی که هنوز هم خواهان تبریک گفتن به برجام روحانی است!

«عبور از روحانی»؛ پیام معکوسی که شاید تاجزاده به چپ‌ها داد. او گفته است عبور از روحانی به فردایی بهتر منجر نمی‌شود.

بی‌ادبی عضو شورای شهر به ساحت عزاداران حسینی

به گزارش شیرازه،زهرا صدراعظم نوری، فعال اصلاح‌طلب و رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر پنجم تهران به تازگی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا، ضمن ارائه توضیحاتی درباره رسوایی خرید یک میلیارد تومانی خودرو و تبلت برای اعضای شورای شهر؛ به فرایند قانونی دریافت بن توسط اعضای شورای شهر برای کمک به هیئت‌های مذهبی اشاره کرده و گفته است:

«برای آنکه بن‌ها را بین هیات‌های و تشکیلات مذهبی توزیع کنیم هیچ معیار و شاخصی نداریم و اساساً توزیع بر مبنای معیار عدالت نخواهد بود. در حقیقت هرکس که نزدیک‌تر باشد و بیشتر بتواند ارتباط برقرار کند، می‌تواند برخوردار باشد. اما از آنجایی که ما نماینده همه مردم هستیم باید به همه با یک دید نگاه کنیم و من این بن‌ها را قبول نکردم.»

این عضو اصلاح‌طلب شورای شهر همچنین تصریح می‌کند:

«با وجود احترامی که برای همه تشکل‌ها و هیات‌های مذهبی قائل هستم، با این رویه اساساً مخالف بوده و اعتقاد دارم مردم تهران وقتی منابع درآمدی شهرداری را از طریق پرداخت عوارض تامین می‌کنند، مایل نیستند این عوارض به این نحو هزینه شود. وقتی مردم پولی برای عوارض می‌دهند نباید صرف خرج خرید برنج و روغن برای هیئت‌های مذهبی شود.»

خبرگزاری ایلنا، این مصاحبه را با تیتر «مالیات مردم نباید خرج خرید برنج و روغن برای هیئت‌های مذهبی شود» منتشر کرده است![۱]

در همین حال، حجت نظری، دیگر عضو اصلاح‌طلب شورای شهر نیز در آستانه هفته دفاع مقدس در یک توییت نوشته است:

«جنگ تحمیلی بنامیم یا دفاع مقدس، تفاوتی در عمق فاجعه و رنجی که بر این مملکت و ملت گذشته ایجاد نمی‌کند. جنگ و جنگ‌طلبی مذموم است!»

*علت معارضه عمومی در جریان سیاسی خاص با مقولاتی مثل عزاداری برای سیدالشهدا(ع) و دفاع مقدس در ظاهر امر مشخص نیست...

از طرفی ادبیات بکار رفته در کلام خانم نوری، بصورت عرفی هم به هیچ وجه مؤدبانه و زیبنده نیست چه رسد برای کنایه به عزاداران سیدالشهدا(ع) و ایام عزای محرم!

به سخن دیگر اینکه هیئات مذهبی آنطور که این خانم اصلاح‌طلب تصور می‌کند، لنگ «برنج و روغن»! نیستند و بر این مدار هم اداره نمی‌شوند و این در واقع نگاه کوچک و دنیای شکمباره برخی سیاسیون است که هیئت‌های عزاداری را مساوی با برنج و روغن می‌داند و می‌بیند و یا مثلا نشریه وابسته به آنها در مطلبی می‌نویسد: «غذای نذری شکل‌بندی جدید محرم است و نسل‌های جدید به هوای غذای نذری است که تجمعات محرم را شکل می‌دهند!»[۲]

و تربیت شدگان همین مکتب نامؤدب به ساحت سیدالشهدا(ع) هستند که می‌گویند: «ما شاد نیستیم چون فقط امام حسین(ع) را محور قرار داده‌ایم.»[۳]

مردم و افکار عمومی همچنین به خوبی به یاد دارند که نسبت دهندگان برنج و روغن به عزاداران أباعبدا... و کنایه‌زنندگان به این ساحت و بارگاه چگونه در سال‌های قبل مدعی شدند «عاشورا یک حرکت خشونت آفرین بوده است» و «به نظر می‌رسد عملکرد ائمه هدی(س) پس از عاشورا عقلانی‌تر شده است!»[۴]

کنایه زدن به دفاع مقدس و اشاره به جنگ و جنگ‌طلبی با این کنایه که «هم ما جنگ‌طلبیم هم متجاوزین»! نیز ادامه همان بروز ژنتیکی ارزیابی می‌شود که در بالا اشاره شد.

در واقع گویا در هرکجا که بحث عاشورا و فرهنگ عاشورایی در میان باشد، لزوما بایستی صدایی از اردوگاه جریان چپ بگوش برسد که با کنایه‌های سخیف و یا شبهات مزوّرانه، به سمت این مقولات اشاره و به آنها خدشه وارد می‌کند.

گفتنیست، اظهارات سخیف خانم نوری مبنی بر اینکه «وقتی مردم پولی برای عوارض می‌دهند نباید صرف خرج خرید برنج و روغن برای هیئت‌های مذهبی شود!» دچار اشکال دیگری هم هست و آن اینکه بیت‌المال مسلمین که بخشی از آن بوسیله مقولاتی مثل عوارض یا مالیات کسب می‌شود، علی‌الاصول و در تمام نظامات جهان، با صلاحدید حاکمیت و نهادهای کلان نظام در مسیرهای منتهی به صلاح و مصلحت جامعه صرف و هزینه می‌شود. که در ایران شامل مسیرهایی اعم از ساخت تفرجگاه برای مردم تا کمک به هیئات مذهبی و گروه‌های مقاومت در کشورهای مسلمان، حفظ امنیت و سلامت مردم و غیره است.

در واقع یک جریان خاص سیاسی که معارضه آن با مقولات ارزشی اظهر من‌الشّمس است حق ندارد پس از رأی‌آوری در یک شورای شهر، شروع به خدشه در موارد خرج‌کرد بیت‌المال کند و بدتر آنکه معارضه خود با مقولات دینی و ارزشی را نیز به مردم نسبت دهد.

خاصّه اینکه مردم بخوبی می‌دانند که تنها یکی از برکات روضه‌ها و هیئات عزاداری سیدالشهدا(ع) این است که مدافعان امنیت کشور در همین مجالس تربیت شده‌اند و به میادین جنگ و جهاد، حتی در فرامرزهای ایران حتی شتافته‌اند و امنیت مردمشان را حفظ کرده‌اند.

و از همه مهمتر اینکه مردم درک کرده‌اند معنای سخن امام راحل را که فرمود: «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.»

از طرفی به نظر می‌رسد، مردم پیش از آنکه نظری درباره خرج بیت‌المال برای وسعت بیشتر عزاداری برای سید و سالار شهیدان(ع) داشته باشند، مخالف خوش‌نشینی در استفاده از خودروهای نو و تبلت‌بازی اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر پنجم هستند...

پیش از نوری، شهربانو امانی، دیگر عضو اصلاح‌طلب شورای شهر نیز در اظهاراتی غیر مؤدبانه در کنایه به متدینین گفته بود: یک جریان فکری وجود دارد که معتقد است، زنان باید در خانه بمانند و فقط به وظیفه خانه‌داری و مادری بپردازند. هنوز این تفکر در شهر تهران نیز وجود دارد![۵]

این قبیل کنایه‌ها و اظهارات اصلاح‌طلبان در حالی است که برخی معاریف این جریان به تازگی از عدم حضور تفکر چپ در هیئات مذهبی و مساجد گلایه کرده‌اند...

***

«عبور از روحانی»؛ پیام معکوسی که شاید تاجزاده به چپ‌ها داد...

مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه سال ۸۸، اخیراً در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه قانون، گفته است:

«من مخالف عبور از روحانی هستم همچنان که مخالف عبور از رییس دولت اصلاحات بودم. علت آن نیز روشن است؛ اگر عبور از این بزرگواران به دموکراسی بیشتر، کارآمدی بیشتر، فساد ستیزی بیشتر و شایسته سالاری بیشتر منجر می‌شد، من نیز جزو طرفداران و حتی پیش‌قراولان عبور از روحانی می شدم. اما به همان دلایلی که به روحانی رای دادم و آن دلایل همچنان باقی است، معتقدم عبور از روحانی به فردایی بهتر منجر نمی‌شود. بلکه آینده‌ای تیره و تار را برای ما رقم می‌زند. من به روحانی رای دادم تا سایه شوم جنگ را حتی در دوره ترامپ نژادپرست و جنگ طلب از آسمان کشور دور نگه دارد. برجام را حفظ کند و به جای منزوی‌کردن ایران مانند دوره احمدی نژاد، آمریکا را در عرصه بین المللی و نزد دولت های جهان و حتی نزد متحدانش مانند اروپا، منزوی و تنها کند. روحانی اجازه نمی‌دهد تحریم های بین المللی دوباره علیه ما شکل بگیرد و به تعبیر رهبری "جنگ تمام عیار اقتصادی" بار دیگر به دلیل فرصت طلبی دشمن و جهل مقامات به ایران و ایرانی تحمیل شود.»

او می‌افزاید: ما رای دادیم تا بتوانیم هم از رییس جمهور و دولتش و هم از مخالفانش و از همه نهادها اعم از انتصابی و انتخابی انتقاد کنیم. تا زمانی که این مسائل و دلایل پا برجا باشد، هرگز نباید از روحانی عبور کنیم.[۶]

*تاجزاده در صحبت‌های خود گزاره‌هایی را در مقابل قرار داده و آنها را علت عدم عبور از روحانی خوانده است که به نظر می‌رسد منظور دیگری در پشت آنها نهفته است و فی‌الواقع شاید تاجزاده در حال ارسال یک پیام به روش معکوس بوده است...

مثلا او در حالی گفته است که عبور از روحانی، به دموکراسی بیشتر، کار آمدی بیشتر، فساد ستیزی بیشتر و شایسته سالاری بیشتر منجر نخواهد شد که اتفاقا یکی از انتقادات چهره‌های ستادی اصلاح‌طلب به رئیس‌جمهور روحانی طی روزهای اخیر، عدم تحقق خواسته‌های ستاد جریان خاص در همین مقولات است.

در حقیقت کسی نیست که طی هفته‌های اخیر نقدهای متعدد چپ‌ها به عدم شایسته‌سالاری روحانی و عدم تحقق وعده‌های او حتی در دولت اولش را نخوانده باشد!

مقولاتی مثل جنگ، حفظ برجام، عدم بازگشت دوباره تحریم‌ها و انتقاد از دولت و نهادهای انتصابی نیز از همین دست‌اند.

کیست که نداند این روزها تهدیدات نظامی آمریکا علیه ایران اسلامی بیشتر شده، برجام در معرض اضمحلال قرار گرفته، تحریم‌ها در مقیاسی وسیع‌تر بازگشته‌اند و روحانی هم هیچ روی خوشی به انتقادات اصلاح‌طلبان نشان نمی‌دهد؟!

اگرچه در اظهارات تاجزاده بایستی متوجه این نکته بود که او سعی دارد اصلاح‌طلبان را بعنوان منتقد رئیس‌جمهور روحانی جلوه دهد در حالیکه این کار غیرممکن است و اصلاح‌طلبان با آقای روحانی دچار یک درهم‌تنیدگی سرنوشتی شده‌اند. چه از باب مثال اینکه آنها بیشتر از آقای روحانی و دولتی‌ها درباره برجام و دستاوردهای آن برای مردم سخن می‌گفتند و وعده می‌دادند.

لذا با این وجود، به نظر می‌رسد که او در حال ارسال یک «پیام معکوس» برای چپ‌ها در جهت راهبری بهتر در مسئله عبور از روحانی و «طلاق اصلاح‌طلبان از روحانی» است.

لازم به یادآوری است که طی روزهای اخیر، حجم کثیری از انتقادات اصلاح‌طلبان به سمت رئیس‌جمهور روحانی گسیل شده است.

علی تاجرنیا، از فعالان اصلاح‌طلب اخیراً گفته است:

«به صورت طبیعی حمایت اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی و در دوسال آینده ادامه خواهد داشت. با این وجود پس از دو سال و در نیمه پایانی دولت همراهی نقادانه اصلاح‌طلبان با دولت آغاز می‌شود و کم‌کم به سمت نقدهای جدی‌تری پیش خواهد رفت. البته این وضعیت در شرایطی به وجود خواهد آمد که عملکرد آقای روحانی به همین شیوه‌ای باشد که در پیش گرفته‌اند. اگر آقای روحانی در رویکرد خود نسبت به اصلاح‌طلبان تغییر ایجاد کند، شرایط متفاوت خواهد شد.»[۷]

***

مردی که هنوز هم خواهان تبریک گفتن به برجام روحانی است!

غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی و از فعالان اصلاح‌طلب، طی یادداشتی در شماره پنجشنبه گذشته روزنامه اعتماد، با اشاره به سخنرانی تند دانلد ترامپ در سازمان ملل نوشته است:

«امروز در یک حرکت معکوس می بینیم آمریکا یک طرف ایستاده و ایران در مقابل همراه با قدرت‌های بزرگ جهانی اروپا و آسیای حامی منطق و ادعای ایران یک طرف. اینکه بالاترین مسئولان سیاسی اروپا و روسای جمهور کشورها بلافاصله پس از استماع این سخنان در مقابل آن به نفع ایران موضع بگیرند و رسما در برابر آمریکا آن را اعلام کنند، نشان از موفقیت بزرگ دیپلماتیک ایران دارد که نه تنها حقانیت خود را در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای به دنیا ثابت کرد و نه تنها همه همراهان سابق امریکا در برابر خود را به مقابله با امریکایی ها واداشته که به گونه‌ای در صحنه سیاسی بین‌الملل در این سه ساله ظاهر شده و پروژه‌ای را پیش برده که بالاترین قدرت اجرایی آمریکا اعلام "شرمندگی" از برجام را در یک عرصه بزرگی چون تریبون سازمان ملل اعلام کند و تنها کسی که برای او کف بزند نتانیاهو و همراهان او باشند.»

او می‌افزاید:

آیا نباید ما در داخل با همه اختلاف سلیقه‌ها از دولتی که بی‌منطق‌ترین دشمنانی چون امریکا و اسراییل را با تهیه و تصویب برجام شرمنده کرده با تمام توان حمایت کنیم و این موفقیت بزرگ بین‌المللی را به رهبری و ملت و دولت تبریک بگوییم؟[۸]

*اگرچه سخنرانی دانلد ترامپ یک افتضاح برای آمریکا و سخنرانی آقای روحانی یک سخنرانی مجموعا مثبت برای دولت جمهوری اسلامی بود اما از امثال آقای کرباسچی انتظار می‌رود که خردمندی و عبرت‌مداری بیشتری نسبت به حوادث جهان و رخدادهای بین‌المللی داشته باشند.

قدرت‌های بزرگی که آقای کرباسچی می‌گوید در کنار ایران و در مقابل آمریکا ایستاده‌اند! نه تنها بانک‌های کشورهایشان از همکاری با ایران در پسابرجام امتناع می‌کنند، بلکه سران ارشد این کشورها نیز طی روزهای اخیر یا در مقابل زیاده‌گویی‌های ترامپ سکوت کرده‌اند، یا موضع خنثی گرفته‌اند و یا بر خواسته‌های او نظیر «مذاکره مجدد درباره برجام»! تأکید داشته‌اند.

این مسئله که پیش از این توسط «دلواپسان» به آقای روحانی هشدار داده شده بود اتفاقا جای تأسف و عبرت دارد نه جای تبریک...

درباره مواضع سران برخی کشورها در مقابل ترامپ نیز نبایستی خود را به تجاهل زد.

بله! سران برخی کشورها بعضاً در مقابل برخی مقولات حریّت به خرج می‌دهند و هنگامی که احساس کنند چند صدای موافق دیگر هم دارند، در لفظ سخنانی انتقاداتی بیان می‌کنند اما کیست که نداند این سخنان هرگز از حدّ لفظ فراتر نخواهند رفت و عمده این چهره‌های به اصطلاح مخالف و منتقد! آمریکا را متحد شماره یک و البته زعیم خود می‌دانند.

حکما آقای کرباسچی به یاد دارد سخنرانی‌های آتشین اردوغان در دفاع از عاشورا و حمله او به رئیس رژیم صهیونیستی بخاطر کودک‌کشی را...

نمایشی مزوّرانه که از پس آن، شاهد حمایت هیئت حاکمه ترکیه از تروریست‌های تکفیری، همدستی بیشتر با صهیونیست‌ها و عاملیّت سیاست‌های آمریکا در غرب آسیا توسط دولت اردوغانی بودیم.

درباره ابراز شرمندگی آمریکای ترامپ از برجام نیز گفتنی‌ها بسیار است اما مجمل آنکه این رجزخوانی‌ها که ناشی از رصد دقیق وقوع «شکست رسمی برجام» صورت می‌گیرد، نه جای تبریک به مقامات دولت ایران که جای انتقاد گسترده از آنها را دارد...

و البته این تأسف را نیز باقی می‌گذارد که چرا در سراشیب حرکت برجام به سمت شکست و اضمحلال ناشی از بدعهدی طرف مقابل، مقامات و نزدیکان دولت ایران هنوز در مدح برجام شعر می‌سرایند.

منبع: مشرق
نظرات بینندگان