کد خبر: ۱۱۴۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۰۱ مهر ۱۳۹۶
رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک در گفتگو با شیرازه؛

تمام شرکت‌های حمل و نقل فعال درون شهری باید تحت نظر شهرداری قرار گیرند/ با همکاری شهرداری تاکسی اینترنتی راه‌اندازی خواهیم کرد

یکی از رانندگان می‌گوید: با آغاز دولت یازدهم گویی تمام مشکلات بر صنف رانندگان تاکسی رخنه کرده و این روزها هم با بی‌توجهی به مشکلات ما و حمایت غیر‌قانونی از تاکسی‌های آنلاین تیشه به ریشه ما زده‌اند.
تمام شرکت‌های حمل و نقل فعال درون شهری باید تحت نظر شهرداری قرار گیرند/ با همکاری شهرداری تاکسی اینترنتی راه‌اندازی خواهیم کرد
به گزارش شیرازه؛ سال‌هاست رانندگان تاکسی با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و این روزها هم با رونق گرفتن تاکسی‌های اینترنتی بر مشکلات آن‌ها افزوده شده است. به طوری‌که در چند هفته اخیر با برگزاری تجمع و تحصن در مقابل ساختمان استانداری، فرمانداری و دفتر امام جمعه به اعتراض پرداختند. در ادامه اعتراضات صورت گرفته روز جمعه جلسه‌ای با حضور تعداد قابل توجهی از افراد فعال این صنف برگزار شد تا با رساندن صدای خود به گوش جامعه و مسئولان چاره‌ای برای مشکلات این صنف اندیشیده شود.

در ابتدای این جلسه یکی از رانندگان گفت: با آغاز دولت یازدهم گویا تمام مشکلات بر صنف رانندگان تاکسی رخنه کرده است. در واقع با قطع سهمیه بنزین، قطع بیمه تامین اجتماعی بخشی از رانندگان، تعویض تاکسی های فرسوده با سود16درصد، بی توجهی به مشکلات رانندگان و حمایت  از تاکسی‌های آنلاین و غیره تیشه به ریشه ما زده‌اند.

او ادامه داد: آقای فرماندار؛ شما اعلام کردید تاکسی‌های آنلاین قانونی است، حتی اگر صحبت های شما هم درست باشد! در کدام ماده قانون به این شرکت‌ها اجازه داده شده که از رانندگان 19 و 29 ساله بدون گواهینامه جهت جابه‌جایی مسافر استفاده کنند؟ در حالی‌که یک راننده جوانِ مجردِ کم سن و سال، بدون وثیقه و تعهد و نظارت نمی‌تواند امنیت عمومی شهر و جامعه را حفظ کند. هر صنفی که قانونی است باید یک نهاد بر آن نظارت داشته باشد امروز چه نهادی بر تاکسی‌های آنلاین نظارت دارد؟

یکی دیگر از رانندگان میانسال که سال‌هاست در شغل رانندگی تاکسی فعالیت دارد، گفت: مشکل اصلی ما رانندگان تاکسی، بی توجهی مسئولان و عدم پایبندی آنها به اجرای قانون است. این مسئله یا ناشی از عدم آگاهی مسئولان و یا منفعت عده‌ای خاص در هرج و مرج و بی قانونی است. مثلا مسافربران شخصی در برابر دیدگان ماموران راهنمایی و رانندگی اقدام به جابجایی مسافر می کنند اما مأموران  بدون توجه به امنیت عمومی جامعه هیچ برخوردی با آن‌ها صورت نمی‌دهند!

او با ناراحتی ادامه داد: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز باید سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز از یک طرف اعلام می‌کند تاکسی‌های آنلاین مجوز ندارند و از طرفی تابلو و بیلبوردهای‌های شهرداری و سازمان ترافیک را سه ماه برای تبلیغ به آن‌ها اجاره می دهد. لازم است آقای ناصر شمس، معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تکلیف ما را در این باره مشخص کند؛ آیا تاکسی آنلاین‌های موجود قانونی هست یا خیر؟

با همکاری شهرداری تاکسی اینترنتی راه‌اندازی خواهیم کرد
نواب قائدی، رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر در حاشیه این نشست در گفتگو با شیرازه، گفت: این جلسه برای بررسی مشکلات تاکسی‌داران در حوزه حمل و نقل عمومی و مشکلاتی که بعد از پدیده نوظهور تاکسی‌های آنلاین بوجود آمده، برگزار شده است. تاکسی‌های آنلاین برای شهروندان سهولت در جابه جایی را بوجود آوردند اما در عین حال مشکلات عدیده‌ای را برای رانندگان تاکسی رقم زده‌اند.

نواب قائدی افزود: وقتی یک شرکت بدون پرداخت عوارض و مالیات شروع به فعالیت ‌کند مسلما خدمات ارزان‌تری ارائه خواهد داد. اکنون مشکل اصلی ما قیمت نیست بلکه مردم بدلیل سرعت و سهولت در دسترسی از تاکسی‌های اینترنتی استفاده می‌کنند. البته این شرکت‌ها هم تازه شروع به کار کرده‌اند و قطعا با گذشت مدت کوتاهی از حالت سود‌دهی خارج شده و قیمت‌ خود را افزایش خواهند داد.

رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر ادامه داد: طبق تبصره یک ماده 32 و 31 قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی؛ تمام موسسات حمل و نقل که درون شهر فعالیت دارند باید تحت نظارت شهرداری قرار گیرند تا شهرداری ضمن ارائه تسهیلات پاسخگوی مشکلات آن‌ها باشد. اما تاکسی‌های آنلاین از سازمان فناوری اطلاعات مجوز گرفته و تحت نظر شهرداری نیستند‌. ما با تکنولوژی مخالف نیستیم اما شیوه و رویه کنونی شرکت‌های تاکسی‌های آنلاین صحیح نیست.

قائدی در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر اینکه؛ آیا برنامه‌ای جهت برخورد با شرکت‌های غیرقانونی تدوین شده، گفت: ما قصد داریم با همکاری شهرداری یک تاکسی اینترنتی راه‌اندازی کنیم و از همین رو با دعوت از تاکسی‌داران یک شیوه‌نامه تدوین شده تا تاکسی‌داران همچون شرکت‌های اینترنتی حمل و نقل خدماتی که ارائه می‌دهند به صورت آنلاین باشد‌. اما در ساماندهی و برخورد با تاکسی‌های اینترنتی که به صورت غیرقانونی فعالیت دارند نیازمند همکاری نیروی انتظامی هستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه؛ در گذشته شهرداری تسهیلاتی را به تاکسی‌داران ارائه می‌داد اما اکنون حمایت خاصی از تاکسی‌داران در این زمینه صورت نمی‌گیرد، آیا شورای پنجم برنامه‌ای در این راستا دارد؟ حمل و نقل عمومی و تاکسی‌ها بعنوان کسانی که بار ترافیک شهر را به دوش دارند زحمات بسیار زیادی متحمل می‌شوند و شورای پنجم نهایت سعی و تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا مشکلات آن‌ها حل شده و مورد حمایت قرار گیرند.

به گزارش شیرازه؛ در این جلسه که با حضور چند تن از اعضای شورای شهر از جمله لیلا دودمان و نواب قائدی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز برگزار شده بود رانندگان تاکسی به ذکر مطالبات خود پرداختند که از جمله آن‌ می‌توان به تصویب طرح جامعه حمل و نقل مسافر و تعیین نیاز شهر به مترو، اتوبوس، تاکسی و اجرای آن، راه اندازی تاکسی خطوط و ایجاد ایستگاه های مناسب برای آنها، آموزش رانندگان در بخش گردشگری و راه اندازی تاکسی ویژه گردشگری و موظف کردن هتل ها و مراکز گردشگری به استفاده از آن‌ها و راه اندازی تاکسی آنلاین ویژه تاکسی های شهری اشاره کرد.

همچنین استفاده شهرداری از تاکسی بعنوان خودرو استیجاری به جای خودروهای شخصی، افزایش خطوط ویژه تاکسی و تبدیل شدن خیابان زند به خط ویژه تاکسی با توجه به تکمیل خط یک مترو، ایجاد یک باشگاه رفاهی و خدماتی برای رانندگان تاکسی شیراز، کاهش هزینه نقل و انتقال تاکسی ها، فرهنگ سازی شهرداری و کمیسیون فرهنگی شورا بواسطه تبلیغات بر تابلو و بیلبوردهای سطح شهر و برنامه‌های مشارکتی با صدا و سیما و برگزاری کلاسهای آموزشی مستمر برای بالا رفتن سطح آگاهی و کیفیت بیشتر رانندگان از دیگر مطالبات آن‌ها بود.
نظرات بینندگان