کد خبر: ۱۱۴۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۰۲ مهر ۱۳۹۶
دبیرکل میز کشور عراق در سازمان توسعه و تجارت در جمع فعالان بخش صادرات فارس مطرح کرد:

بازار صادراتی کشور عراق فرصت استثنایی برای تجار ایران/ عدم توجه به تبلیغات از ضعف‌های بزرگ تجار ایرانی در عراق

دبیرکل میز کشور عراق در سازمان توسعه و تجارت گفت: بازار صادراتی کشور عراق یک فرصت استثنایی غیرقابل تکرار برای بازرگانان، تجار و صادرکنندگان ایران است.
به گزارش شیرازه، ابراهیم رضازاده  دبیرکل میز کشور عراق در سازمان توسعه و تجارت پیرامون بازار عراق در جمع فعالان بخش صادرات استان فارس، گفت: فضای حضور تجار و صادرکنندگان ایران در بازار کشور عراق برای توسعه صادرات و حضور پایدار در بازار این کشور فراهم است.

وی بابیان اینکه ایران رقیب جدی در بازار عراق ندارد، افزود: بعد از جنگ داعش در عراق، با تغییر دیدگاه مردم این کشور در خصوص ایران، باید از فرصت ایجادشده برای افزایش تعاملات اقتصادی بین دو کشور استفاده کرد.

دبیرکل میز کشور عراق در سازمان توسعه و تجارت با اشاره به رشد صادرات ایران به قطر از 9 به 20 درصد، تصریح کرد: تجار ما باید هرگونه فعالیت اقتصادی خود را از طریق سفارت در کشور عراق دنبال کنند.

رضازاده بابیان اینکه کشور ایران و عراق به لحاظ مذهب شباهت‌هایی دارند، ادامه داد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، مشکل خاصی برای ورود بازرگانان ایرانی به بازار کشور عراق وجود ندارد.

وی مطرح کرد: تجار ما باید برای ورود به بازار کشور عراق به مواردی ازجمله مشخص بودن حوزه فعالیت، نوع فعالیت، انتخاب کانال معرفی و تبلیغات، تعیین حجم و میزان توانایی برای معرفی خود با اعلام به‌طرف تجاری، آماده کردن موارد تبلیغاتی، معرفی به اتاق‌های مرتبط در عراق و آماده کردن قراردادهای موردنیاز دقت کنند.

این مقام مسؤول بابیان اینکه تبلیغات یکی از اصول مهم و مؤثر برای حضور پایدار در بازار کشور عراق است، خاطرنشان کرد: یکی از ضعف‌های بزرگ تجار ایرانی در بازار کشور عراق عدم توجه به تبلیغات است که با توجه به این مهم فروش کالاها تا دو برابر می‌تواند، رشد کند.

رضازاده گفت: وجود داعش در کشور عراق موجب آسیب‌هایی برای صادرات و بازرگانان ایرانی شد درحالی‌که داعش تنها در چهار استان عراق حضور داشت و در مابقی استان‌ها مشکلی نبود.

وی ادامه داد: بر اساس آمار میزان کشته‌شدگان حوادث جاده‌ای در ایران دو برابر کشته‌شدگان در جنگ، حوادث جاده‌ای و غیرعادی در کشور عراق است و این نشان‌دهنده امنیت موجود در آن کشور برای فعالیت است.

رایزن سابق ایران در عراق تصریح کرد: در حال حاضر زمینه‌ی فعالیت در تمام بخش‌ها به‌جز خدمات فنی و مهندسی با کشور عراق و در استان‌هایی مانند بغداد، بصره، واسط، نجف و کربلا فراهم است.

رضازاده بابیان اینکه تنها چهار استان عراق شامل تکریت، موصل، کرکوک و دیاله برای حضور فعالان اقتصادی و ایرانی‌ها توصیه نمی‌شود، مطرح کرد: زمینه برای انجام کشت فرا سرزمینی نیز در کشور عراق بسیار مطلوب است.

وی با اشاره به برخی از سخنان در خصوص عدم وجود قوانین مشخص صادراتی در عراق تصریح کرد: در کشور عراق قوانین مشخصی در زمینه‌ی صادرات و راه‌های جانبی برای واردکنندگان و صادرکنندگان وجود دارد.

این مقام مسؤول بیان کرد: در کشور عراق مسائلی ازجمله فساد اداری بالا، فدرالی اداره شدن استان‌ها، وضع قوانین و تعرفه‌های گمرکی خلق‌الساعه بر روی قوانین تأثیر دارد و موجب تغییر در اجرای قوانین این کشور می‌شود.

نظرات بینندگان