کد خبر: ۱۱۴۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۰۳ مهر ۱۳۹۶
وزیر خارجه سابق اسپانیا:

ایران به میز مذاکره با آمریکا باز نمی‌گردد/ آمریکا بدون برجام بیشتر به حاشیه می‌رود

وزیر خارجه پیشین اسپانیا در یادداشتی نوشت: سران اروپایی با توجه به اهمیت برجام باید با ایران فراتر از سفر‌های تفریحی و جهت تسهیل در امر سرمایه‌گذاری یا ترویج همکاری در حوزه انرژی همکاری کنند.
به گزارش شیرازه،«آنا پالاسیو» وزیر خارجه پیشین اسپانیا در یادداشتی که در وبگاه «پراجکت سندیکیت» منتشر شده است، نوشت: بازگشت ایران به میز مذاکره تقریبا غیر ممکن خواهد بود. آمریکا نیز به‌تنهایی قادر به تحمیل تحریم‌‌های کافی مبنی بر ایران برای اطمینان از عاقبت آن نیست، در حالی که اتحادیه اروپا معمار اصلی برجام نیز بسیار بعید است تحریم‌هایی را بر ایران که مطابق تعهداتش عمل کرده، تحمیل کند.

در بخش دیگر این یادداشت آمده است: از منظر منطقه‌ای، پایان برجام آمریکا را در خاورمیانه بیشتر به حاشیه خواهد راند. توافق ایران یک عنصر مهم تلاش‌های «باراک اوباما» رئیس جمهور برای رهایی از منطقه بود زیرا او قول داده بود که یکی از منابع اصلی بی‌ثباتی که نیاز به توجه دائمی آمریکا دارد را خنثی کند. اما با دور شدن از وضعیت موجود، کشتن برجام اعتبار آمریکا در خاورمیانه را بسیار کم می‌کند.

نویسنده ادامه داد: در کوتاه مدت، این خلاء راهبردی به طور نسبی از جانب روسیه پر می‌شود که اینک از خروج تدریجی آمریکا از منطقه به منظور تقویت جایگاه خود استفاده کرده است. روسیه با نمایش خود به عنوان یک قدرت محوری از طریق دخالت نظامی در سوریه، اکنون از منابع انرژی  نیز برای گسترش نفوذ همراه با پیامدهای گسترده جغرافیایی و امنیتی استفاده می‌کند. در بلند مدت نیز غیبت آمریکا در خاورمیانه احتمالا موجب طولانی شدن هرج و مرج و ویرانی‌هایی خواهد شد که به طور فزاینده پیامدهایی برای اروپا دارد.

به یقین یک سناریوی دیگری وجود نیز دارد و ایران، عربستان سعودی و ترکیه می‌توانند به توافق ضمنی (یا حتی فعالانه) در مورد نفوذ در منطقه دست یابند. اما با توجه به خصومت‌های بلند مدت در منطقه، ظهور چنین نظمی تضمین بالایی ندارد.

در خاتمه این یادداشت آمده است: رهبران اروپایی اهمیت برجام را تشخیص داده‌اند و حال باید اقدامی در حفظ  آن نمایند. بدین منظور، آن‌ها باید با ایران ارتباطی برقرار کنند که فراتر از سفر‌های تفریحی بوده و برای تسهیل در امر سرمایه گذاری یا ترویج همکاری در حوزه انرژی باشد و همچنین مسائل دیگر مانند موشک‌های بالستیک، تروریسم و حقوق بشر را رفع کند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان