کد خبر: ۱۱۴۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۰۴ مهر ۱۳۹۶
رئیس دانشکده علوم قرآنی در گفتگو با شیرازه مطرح کرد؛

550 دانشجو در مقاطع کارشناسی و ارشد مشغول به تحصیل در دانشکده علوم قرآنی شیراز/ افشانی، تنها استانداری که هیچ مساعدتی به دانشکده ما نداشت!

سلمان‌پور گفت: آموزش قرآن در سطوح مختلف حفظ و قرائت، دایر کردن کتابخانه بی‌نظیر و تخصصی قرآن در جنوب کشور، برگزاری نمایشگاه دائمی کتاب با 20 درصد تخفیف از جمله برنامه‌های جانبی دانشکده است.

به گزارش شیرازه؛ دانشکده مطالعات تطبیقی علوم قرآن کریم شیراز که با توجه به نیازهای شهر در سال 73 تاسیس شده و با کسب مقامات ملی و بین‌المللی خدمات فراوانی در راستای ترویج فرهنگ قرآنی ارائه کرده است متاسفانه کمتر مورد توجه مسئولان شهر قرار می‌گیرد و به گفته رئیس این دانشکده در مهجوریت و غربت به سر می‌برند.
در همین زمینه شیرازه ساعتی را به گفتگو با دکتر محمد جواد سلمان‌پور، رئیس این دانشکده پرداخته است که شرح آن را در ذیل می‌خوانید:

رئیس دانشکده علوم قرآنی در گفتگو با شیرازه، گفت: ایده تاسیس دانشکده علوم قرآنی با هدف ایجاد یک مرکز آموزش عالی معارف قرآن در شیراز در سال 1372 پدید آمد و در سال 73 با اخذ مجوز از وزارت ارشاد و فرهنگ و با کمک اداره کل اوقاف شیراز دانشکده علوم قرآنی جهت تربیت معلم و مربی قرآنی تاسیس شد. البته هدف از تاسیس این دانشکده با نگاه وسیع و دراز مدت همراه بود و قصد داریم فعالیت‌ها را در سطح بین‌المللی گسترش داده و به تربیت دانشجو از سایر کشورها و قاره‌ها بپردازیم.

محمد جواد سلمان‌پور افزود: اکنون در دانشکده علوم قرآنی 350 دانشجو در شش رشته مقطع کارشناسی از جمله فقه و مبانی حقوق، علوم قرآن، تفسیر قرآن، علوم قرآن و حدیث، تربیت معلم قرآن و علوم معارف قران مشغول به تحصیل و 200 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم قرآن و تفسیر قرآن در حال گذراندن تحصیلات تکمیلی هستند که در مجموع 550 دانشجو جذب کرده‌ایم. لازم به ذکر است 60 تن از اساتید فرهیخته کشور در این دانشکده گرد هم آمده و به فعالیت آموزشی و پژوهشی مشغول هستند.

سلمان‌پور ادامه داد: دانشگاه علوم معارف و قرآن کریم 22 شعبه در کشور دارد و دارای چهار شعبه تخصصی در تهران، شیراز، مشهد و قم است. دانشکده ما در حوزه مطالعات تطبیقی تخصص دارد. در سال‌های اخیر سعی کردیم سطح دانشکده از نظر کیفی و علمی ارتقا پیدا کرده و مشکلات رفاهی حل شود‌. همچنین از سال 89 با تلاش‌های صورت گرفته مقطع ارشد به دوره‌های تکمیلی دانشکده افزوده شد و اکنون هم تلاش داریم در مقطع دکتری هم پذیرش دانشجو صورت گیرد اما متاسفانه در سال‌های اخیر سیاست وزارت علوم تغییر کرده و به همین دلیل تا حدودی تحت فشار قرار داریم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ما چندین بار از جناب محمد علی افشانی جهت حضور در دانشکده علوم قرآنی دعوت کردیم اما ایشان از این امر امتناع کرده و دعوت ما را هم نپذیرفتند. در حالی‌که قرآن و دین مسئله جناحی نیست و از زمان تاسیس این دانشکده همه استانداران در توسعه آن نقش داشته اما استاندار سابق هیچ مساعدت و کمکی به دانشکده علوم قرآنی نداشتند‌.

وی خاطر نشان کرد: البته در سال‌های گذشته دانشکده علوم قرآنی علاوه بر فعالیت‌های رسمی به امور جانبی که برای عموم آزاد می‌باشد نیز پرداخته است. برگزاری دوره‌های سه ساله علوم و معارف قرآن کریم، آموزش قرآن در سطوح مختلف حفظ و قرائت، دایر کردن کتابخانه بی‌نظیر و تخصصی قرآن در جنوب کشور، برگزاری نمایشگاه دائمی کتاب با 20 درصد تخفیف از جمله آن‌هاست. تاکنون قریب به ده سال با دایر کردن کتابخانه و نمایشگاه دائمی کتاب نیازهای قرآنی شهر را تامین کرده‌ایم.

سلمان پور در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر برگزاری کلاس‌های متفرقه در این دانشکده، گفت: در باشگاه ورزشی دانشکده کلاس‌های بدنسازی، ایروبیک، ورزش های رزمی و غیره آموزش داده می‌شود. زیرا در اسلام به ورزش سفارش و تاکید شده است. بنابراین ورزش می‌تواند دریچه‌ای برای آشنایی با قرآن و اسلام باشد. علاوه بر این کلاس آموزش زبان خارجه برای نوجوانان برگزار می‌شود‌. جالب است بدانید که، برخی از زبان‌آموزان که در گذشته با قرآن انس نداشتند حال با شرکت در دوره‌های حفظ قرآن کریم حافظ جزئی هستند.

رئیس دانشکده علوم قرآنی در پایان ادامه داد: در واقع هدف اصلی ما ترویج فرهنگ قرآنی است. به هر حال قشرهای مختلف جامعه نیاز دارند در یک محیط سالم ورزش و زبان‌های خارجه را یاد بگیرند و ما این امکان را برای نوجوانان و جوانان بوجود آورده‌ایم تا در فضایی سالم بدون آسیب‌های اخلاقی و اعتقادی نیازهای روانی خود را برطرف نمایند.

نظرات بینندگان