کد خبر: ۱۱۴۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۰۴ مهر ۱۳۹۶

زندگی در حصار فاضلاب و سالک؛ حاشیه‌های شیراز در حاشیه ماندند

فاضلاب رها شده در کوچه‌ها در کنار نی‌زارهایی که محل تولید پشه سالک هستند، حاشیه‌های شیراز را به حاشیه رانده است.
به گزارش شیرازه، نی‌زارهایی در گوشه و کنار محله خودنمایی می‌کند، گاه از سطح دیوار منازل نیز فراتر رفته و کوچه‌های کج و معوج را زینت بخشیده هرچند این زینت بیش از آنکه موجب زیبایی باشد سبب زشتی شده است. 

کودکانی که بی‌هیچ دغدغه و نگرانی در کوچه و خیابان، نزدیک نی‌زارها در حال بازی هستند، غافل از اینکه این نی‌زارها جایگاه اصلی پشه سالک است. در میان اهالی محله بسیار دیده می‌شود افرادی که صورت یا دستانشان به نیش سالک مُهر شده است و این یادگاری را باید سال‌ها با خود همراه داشته باشند. 

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی، امام جماعت مسجد امام حسین (ع) شهرک مهرگان علت کج و معوج بودن کوچه‌ها را ساخت‌وسازهای غیراصولی اعلام می‌کند که در سال‌های گذشته بدون نظارت انجام شده و امروز مهرگان را تبدیل به محله‌ای با خانه‌های غیراستاندارد کرده است. 

به گفته وی در این منطقه سطح آب بسیار بالا است به گونه‌ای که با نیم متر حفر کردن زمین به آب می‌رسد و همین امر سبب شده که نی‌زارهای زیادی در گوشه و کنار محله شکل بگیرد و محلی برای رشد پشه سالک شود. 

حجت‌الاسلام موسوی که خود یاور شورای محله نیز هست، از نیاز ضروری این منطقه به فاضلاب سخن می‌گوید و این امر را از مطالبات مردم در دیدار با امام جمعه شیراز در خردادماه امسال ذکر می‌کند. به گفته وی یکی از مالکان این منطقه قبول کرده که زمینی برای احداث فاضلاب در این منطقه در اختیار مسئولان قرار دهد. 

عبدالعلی اطمینانی، جانشین معاون مهندسی توسعه آبفای شیراز علت نی‌زارها را زه‌کشی‌هایی می‌داند که در زمان روستا بودن این منطقه انجام شده است. به گفته وی از آنجا که الحاق روستاهای شرقی به شیراز بدون هیچ مطالعه و برنامه‌ریزی دقیق بوده است سبب شده که مشکلات متعددی برای مردم به وجود آید. 

اطمینانی احداث فاضلاب در این منطقه را در اولویت آبفای شیراز می‌داند و از آماده بودن طرح‌های فاضلاب آن سخن می‌گوید البته وی تاکید می‌کند که احداث فاضلاب زمانی محقق می‌شود که زمین به آبفا تحویل داده شود. 

به گفته وی پس از تحویل زمین آبفا پروژه احداث فاضلاب را به مناقصه گذاشته و با انتخاب پیمانکار این پروژه کلید می‌خورد. جانشین معاون مهندسی توسعه آبفای شیراز می‌گوید: در این منطقه باید 2 زمین برای احداث 2 ایستگاه پمپاژ وجود داشته باشد و شهرداری منطقه 7 وعده داده که این امر را متقبل شود. 

رضا مسعودی، شهردار منطقه 7 شیراز نیز با وجود اینکه ساخت شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه را در حیطه وظیفه شهرداری نمی‌داند، می‌گوید: براساس مصوبه شورای چهارم قرار شد که شهرداری برای ساخت فاضلاب همکاری داشته باشد.  

به گفته وی چند قطعه زمین دیده شده که شهرداری برای تملک آنها با مالکان وارد مذاکره شده و هر چه همکاری مردم در واگذاری زمین بیشتر باشد، پروژه ساخت فاضلاب سرعت می‌گیرد. مسعودی معتقد است حتی در صورت همکاری برای واگذاری زمین می‌توان پارک محله‌ای نیز در منطقه احداث شود تا مشکل محل بازی کودکان نیز به نوعی برطرف شود.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان