کد خبر: ۱۱۴۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۰۴ مهر ۱۳۹۶

پذیرایی از مهمانان شهر راز با بوی فاضلاب

در حالی که همه نگاه ها دراین زمینه به سوی شرکت آب و فاضلاب شیراز و شهرداری شیراز متمرکز است این 2 ارگان هم هر کدام توپ را در زمین دیگری می اندازد.
پذیرایی از مهمانان شهر راز با بوی فاضلاب
به گزارش شیرازه؛ مسافرانی که از شهرهای لارستان، فیروز آباد، فسا، جهرم، نی ریز و استهبان در استان فارس و همچنین مسافران استان های هرمزگان، کرمان و سایر استان های جنوبی و شرقی که از ورودی شرق شیراز به این کلان شهر فرهنگی وارد می شوند حد فاصل پلیس راه فسا تا انتهای میدان گلسرخ باید نفس خود را حبس نمایند، تا بوی مشمئز کننده فاضلاب رودخانه سلطان آباد را رد کنند.

این بوی مشمئز کننده نه تنها مسافران را می آزارد بلکه همه ساکنان روستای سلطان آباد، کارکنان و مسافران فرودگاه شیراز، مسافران داخلی و خارجی و گردشگرانی را که درساعات نیمروز پرواز دارند، کارکنان و پرسنل پاسگاه پلیس راه، کارکنان و مراجعان منطقه ویژه تجاری شیراز، نیروها و کارکنانی که به نیروگاه سیکل ترکیبی شیراز می روند، ساکنان شهرک سید علاالدین حسین، بنگاه داران و بارفروشان میدان میوه و تره بار شیراز، اهالی روستای وزیرآباد،حاشیه نشینان، مغازه داران، انبارداران، نمایندگی های خودرو و همه اهالی اطراف بزرگراه شیراز - فسا را آزرده کرده است.

بوی تعفن و مشمئز کننده فاضلاب دراین مطنقه به حدی است که سر و صدای آن به کارگروه تخصصی سلامت استان فارس هم رسیده است و مسئولان بارها در این زمینه بر لزوم ساماندهی فاضلاب روباز این منطقه و کنترل آلودگی هایی که به رودخانه خشک شیراز و در نهایت به رودخانه سلطان آباد می ریزد تاکید کرده اند.
در پایان آنچه برجا مانده قول ها و وعده ها و حرف ها بوده است و همچنین بوی مشمئز کننده فاضلاب است.

به راستی مردم ساکنان این بخش از شیراز که بخش بزرگی از شهر را شامل می شود چند بار باید به مسئولان منطقه ای و محلی مراجعه کنند؟ آنها چند بار باید فریاد استمداد بلند کنند؟ چقدر باید به دوربین صدا و سیما و گزارش های رسانه ای دلخوش باشند که صدای آنها را انعکاس می دهد اما باز هم تغییر در این منطقه رخ ندهد؟

فاضلاب رها شده در جنوب شرق شهر شیراز که از شهرک‌های اقماری جنوب شرقی این شهر سرچشمه می گیرد و تا روستاهای پایین دست جاری می شود علاوه براینکه سلامت زندگی ساکنان این مناطق رابه خطر انداخته، جان و سلامت همه مردم را تهدید می کند زیرا علاوه بر بوی مشمئز کننده، کشاورزان پایین دست نیز برای آبیاری سبزی و صیفی کاری های خود از این روان آبها استفاده می کنند و موضوع قوز بالای قوز بیشتر و بهتر نمود می یابد.

بوی مشمئز کننده ورودی جنوب شرق شیراز کاسبی شهروندان ساکن دراین منطقه را نیز مختل کرده است، زیرا مسافرانی که از این مسیر عبور می کنند حتی نمی توانند یک لحظه درنگ کنند و از مغازه داران و فروشندگان این منطقه چیزی خرید کنند.

به همه این مشکلات آمد و شد حیوانات و حشرات موذی که در حاشیه این فاضلاب ها جولان می دهند و گاه لاشه متعفن آنها در میان بزرگراه بر جا می ماند را نیز اضافه کنید.
مجموع پلشتی ها در این منطقه به حدی است که آوازه شیراز به عنوان شهر فرهنگی و شهر گل و بلبل را زیر سئوال برده است.

خبرنگار ایرنا در این زمینه با برخی از مسئولان گفت و گو هایی انجام داده و نظرات آنها را در باره این رویداد جویا شده و علت ورود و تجمع فاضلاب به این رودخانه و پیامدهای بوی مشمئز کننده را بررسی کرده است.

فرمانداری شیراز هنوز نتیجه کمیته پیگیری مشکلات منطقه سلطان آباد را اعلام نکرده

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه ورود فاضلاب به بستر رودخانه خشک در منطقه سلطان آباد به حدی است که بوی مشمیز کننده آن سراسر ورودی شیراز از پل فسا تا فلکه گلسرخ را گرفته است گفت: متاسفانه فاضلاب علاوه بر اینکه در این رودخانه می ریزد، به دریاچه مهارلو هم تخلیه می شود و مشکلات عدیده ای را بدنبال دارد.

نبی الله مرادی با یادآوری پیگیری هایی که دراین زمینه صورت گرفته اظهار داشت: موضوع خیلی پیگیری شده حتی به تقاضا و پیگیری زیاد محیط زیست در کارگروه سلامت استان هم مطرح شد و معاون سیاسی استاندار که ریاست این کارگروه را به عهده دارد بر لزوم ساماندهی آن تاکید کرده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس افزود: اعضای شورا برای بررسی بیشتر تقاضای گزارش تخصصی و ریز و مشخص داشته اند و گزارش بسیار دقیق و مستند در جلسات بعدی کارگروه توسط محیط زیست ارایه شده است.

مرادی در باره نتایج این پیگیری ها نیز اضافه کرد: در نهایت مقرر شد کمیته ای با محوریت فرمانداری شیراز و دستگاه های اجرایی متولی تشکیل شود و تا رفع کامل مشکل پیگیر آن شوند، تا کنون گزارشی به این اداره کل مبنی بر تشکیل این کمیته و پیگیری های بعدی نرسیده، ما حتی نامه ای به معاون سیاسی استانداری ارسال کردیم و در خواست اعلام نتیجه کرده ایم اما این مشکل همچنان پا برجاست.

مرادی همچنین با اشاره به دغدغه جدی مردم و مسئولان برای حل این معضل گفت: موضوع آلودگی‌هایی که دراثر ورود فاضلاب‌های غیر اصولی به رودخانه خشک ایجاد شده یکی از نگرانی‌های مهم سازمان حفاظت محیط زیست است از این رو رسیدگی به این مشکل به عنوان پیشنهاد از سوی این سازمان در کارگروه سلامت استان مطرح شده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس تاکید کرد اگر آلودگی‌های این منطقه به وسیله مسببان آن ساماندهی نشود سازمان محیط زیست و سایر ارگان‌های مسئول واحد‌های متخلف را برای برخورد قضایی به دستگاه قضایی معرفی خواهند کرد.

مرادی با اشاره به وضعیت آلودگی در مسیر رودخانه خشک گفت: در مسیر عبور رودخانه از منطقه چنارراه‌دار تا میانرود تقریبا جریان آب شفاف است اما هر چه از میانرود به سمت شهرک صنعتی، رودخانه سلطان‌آباد و پل فسا ادامه می‌یابد،رودخانه به آلودگی بیشتر می رسد.

وی درباره بوی مشمئز کننده ناشی از ورود فاضلاب به رودخانه خشک در ورودی شهر و منطقه پل فسا گفت: این بوی نامطبوع که تا فرودگاه نیز به مشام می‌رسد نشان دهنده وجود آلودگی در مسیر رودخانه است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه اکوسیستم آبی مهارلو از این آلودگی ها آسیب خواهد دید به گردش‌ پذیر بودن منطقه مهارلو نیز اشاره کرد و گفت: وجود آلودگی یقینا برای سلامتی افرادی که به این منطقه سفر می کنند و تعداد آنها نیز کم نیست خطرناک است.

پساب برخی از واحدها در حاشیه فرودگاه شیراز، توجیه پذیر نیست

هادی پژوهش معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری فارس و رئیس کارگروه سلامت استان فارس نیز با اشاره به لزوم رفع مشکلات زیست ‌محیطی تالاب مهارلو و رودخانه سلطان‌آباد اظهار داشت: پساب برخی از واحدها در طول مسیر به ویژه در حاشیه فرودگاه و شرق شیراز، مخاطراتی برای سلامت مردم ایجاد کرده و توجیه پذیر نیست، از طرفی تأثیرات سوئی بر صنعت گردشگری استان دارد و مدیران متولی باید سریعا دراین زمینه چاره‌اندیشی و رفع مشکل کنند.

پاسکاری دستگاه ها

در حالی که همه نگاه ها دراین زمینه به سوی شرکت آب و فاضلاب شیراز و شهرداری شیراز متمرکز است این 2 ارگان هم هر کدام توپ را در زمین دیگری می اندازد.

مدیران شرکت آبفا شیراز بارها تاکید کرده اند که هیچگونه فاضلابی به رودخانه خشک شیراز وارد نمی شود.

الله بخش نظر پور مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز اظهار داشت: اجرای شبکه فاضلاب مناطق حاشیه رودخانه خشک، رودخانه سلطان‌آباد و مواردی که فاضلاب آنها می‌تواند مسائل زیست‌محیطی ایجاد کند، برای ما در اولویت است.

در نهایت سرنخ ها به آبهای سطحی و فاضلاب هایی می رسد که در مسیر رودخانه خشک شیراز با جاری شدن در جوی خیابان ها و کوچه ها به رودخانه خشک می ریزد که متولی ساماندهی این فاضلاب ها،شهرداری شیراز است.

معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز هم با اشاره به رها شدن بخشی از فاضلاب کلانشهر شیراز در مناطق جنوب و جنوب شرق اظهار داشت: نباید به بهانه نبود اعتبار برای تکمیل تصفیه خانه با سلامت و بهداشت شهر و شهروندان بازی کرد.

رمضان امینی گفت: تصفیه‌خانه شماره 2 شیراز نیمه تمام مانده و متأسفانه فاضلاب در جنوب و شرق رها است.

این مقام مسئول گفت: دلیل تکمیل نشدن تصفیه خانه فاضلاب شماره 2 نبود 86 میلیارد تومان اعتبار اعلام شده حال آنکه نباید به واسطه کمبود این میزان اعتبار، با بهداشت شهر و شهروندان بازی کرد.

روابط عمومی شرکت فاضلاب شیراز نیز در پاسخ به سخنان معاون اجرایی شهرداری شیراز اعلام کرد: پایان تصفیه‌خانه شماره 2 فاضلاب شیرازکه از پیشرفته‌ ترین تصفیه ‌خانه‌ها محسوب می‌شود، از اولویت‌های شرکت آب و فاضلاب شیراز است وعملیات اجرایی این تصفیه خانه شماره 2 پس از پیگیری های مدارم با روند مطلوب ادامه دارد و در صورت تامین اعتبار لازم خط مایع تصفیه خانه در سال جاری و بخش لجن آن در سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

در هر حال این پاسکاری ها همچنان ادامه دارد ولی آنچه واقعی و عینی است حبس نفس و تنفش ممنوع رهگذران و مسافرانی است که از این منطقه عبور می کنند و رد پایی است که بر سلامت ساکنان این منطقه می ماند و خراشی است که حس زیبایی شهر شیراز را می خراشد.
آنچه همچنان پا برجاست می توان آن را کوتاهی، مسامحه، کم کاری و سهل انگاری برخی دست اندرکاران دانست و گویا آنچه در این میان جایش خالی است نظارت، برخورد قاطعانه، تدبیر و چاره اندیشی است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان