کد خبر: ۱۱۴۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۰۵ مهر ۱۳۹۶
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌‌ریز خبر داد؛

نی ریز قطب تولید پسته استان فارس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌‌ریز گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 14 هزار تن پسته از باغات شهرستان نی‌ریز برداشت و به بازارهای داخلی و خارجی صادر شود که افزایش 10 درصدی را نسبت به سال گذشته دارد.

به گزارش شیرازه،  داریوش طهماسبی مدیرجهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز در گفتگ با خبرنگار نبض نی ریز گفت: شهرستان نی‌ریز بعنوان قطب تولید پسته و بزرگترین تولید کننده محصول پسته در استان فارس مطرح است و سالانه مقدار قابل ملاحظه‌ای از این محصول به بازار‌های کشورهای خارجی صادر می‌شود.

وی افزود: نزدیک به 20 هزار هکتار از اراضی باغی شهرستان نی‌ریز به کشت پسته اختصاص دارد که از این مقدار بیش از 17 هزار هکتار باغات پسته مثمر و مابقی غیرمثمر است.

طهماسبی ادامه داد: متوسط برداشت در هر هکتار باغ مثمر و در شرایط عادی  یک تن پسته خشک می‌باشد که با توجه به سرمازدگی و نوسانات دمایی امسال پیش‌بینی می‌شود، حدود 14 هزار تن محصول پسته تا پایان مهرماه برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز با اشاره به پتانسیل‌های موجود در مناطق مختلف شهرستان برای تولید پسته گفت: در سال‌های اخیر بدلیل کاهش سطح آبهای زیرزمینی و افت کیفی آب در مناطق مختلف، بسیاری از باغداران شهرستان با احداث باغات پسته به تولید این محصول روی آوردند و شهرستان را همچنان در رتبه اول تولید پسته در استان فارس نگه داشته‌اند.

وی افزود: در شهرستان نی‌ریز ارقام مختلف پسته نظیر اکبری، احمدآقایی، کله قوچی و اوحدی  تولید می‌شود که بمنظور فرآوری این محصول، تعداد 14 ترمینال ضبط و فرآوری پسته در نقاط مختلف شهرستان مجوز تأسیس و بهره‌برداری گرفته و در حال فعالیت هستند.

طهماسبی در پایان گفت: مشکل بزرگی که در تولید و فرآوری پسته وجود دارد بارگیری و خروج این محصول هنگام برداشت به شهرها و استان‌های همجوار است که با احداث صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در شهرستان توسط سرمایه‌گذاران علاقمند، علاوه بر رونق اقتصادی، محصولات فرآوری شده با نشان و برند منطقه‌ی تولید محصول،  به بازارهای خارجی صادر خواهد شد. 

منبع: نبض نی ریز

برچسب ها: کشاورزی ، نی ریز ، پسته ، فارس
نظرات بینندگان