کد خبر: ۱۱۴۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۰۶ مهر ۱۳۹۶
مسئول هیئت العباس فیروزآباد:

بهترین رسالت هیئت ها آگاهی بخشیدن به عموم مردم در فضایی معنوی و صمیمی است

هیئت العباس مجموعه فرهنگی مذهبی است که از سال 84 در ایام فاطمیه شروع به فعالیت کرده که در این سالها مورد استقبال خیل کثیری ازجوانان فیروزآبادی قرار گرفته است.

به گزارش شیرازه، هیئت العباس(ع) مجموعه فرهنگی مذهبی است که از سال 84 در ایام فاطمیه شروع به فعالیت کرده که در این سالها مورد استقبال خیل کثیری ازجوانان فیروزآبادی قرار گرفته است این مجموعه فرهنگی علاوه بر پایگاه مقاومت بسیج و برگزاری مراسمهای مذهبی فعالیت های مشاوره تحصیلی توانسته است نوجوانان زیادی را جذب و جهت ادامه تحصیل جهت رشته های مختلف دانشگاهی هدایت نماید که خبرنگار فیروزنا گفتگوی صمیمی با مسئول این هیئت داشته است.

*با سلام و خدمت شما لطفا خودتان را برای مخاطبانتان پایگاه تحلیلی خبری فیروزنا معرفی کنید

اینجانب نورالدین زمانی اهل و ساکن شهر فیروزآباد هستم و حدود 20 سال هست که افتخار خدمتگزاری در دستگاه اهل بیت را دارم و در این هیئت فعالیت می کنم.

*چگونه ایده تشکیل چنین هیئتی به ذهن تان رسید؟

بدون شک، ایده‌ی تشکیل و راه‌اندازی هیئت‌العباس، از الطاف کریمانه‌ی خود ائمه‌ی اطهار علیهم‌السلام بوده اما با این حال روحیه‌ی مذهبی و انقلابی جوانان و نوجوانان شهرستان علی الخصوص محله بلوار امام حسین (ع) و ارتباط و دیدن الگوهای موفق در این زمینه، مزید بر علت شد و بحمدوالله چنین تشکیلاتی صورت پذیرفت.

*چه موانعی را در این راه در مقابل خود می دیدید؟

به طبع، برای راه‌اندازی چنین تشکیلاتی موانع و مشکلات بسیاری هستند و بوجود می‌آیند. افول معنویت در نیروها، کمبود نیروی انسانی، عدم حمایت مسئولین، مشکلات اقتصادی، توده‌های بی‌بصیرت، اختلافات داخلی، کارشکنی معاندین و تبلیغات منفی از عمده‌ی موانع بودند که البته توجهات و کرامات خاصه‌ی اهلبیت علیهم‌السلام به همراه پشتکار و روحیه‌ی انقلابیگری اعضاء، و محبت به اهل بیت همواره راهگشا بوده و هست.

*فعالیت های هیئت بیشتر حول چه محوری است و چه اهدافی را دنبال میکنید ؟

مجمع فرهنگی مذهبی هیئت‌العباس با بیش از یک دهه فعالیتهای متعدد در زمینه‌های دینی، مذهبی، فرهنگی، علمی سیاسی و اجتماعی، توجه و تمرکز بی‌نظیری جهت جذب، تعلیم و تربیت جوانان و نوجوانان داشته است.

ترویج فرهنگ اهل بیت، تعظیم ایام‌الله و بزرگداشتهای دینی و انقلابی، تکریم ولایت فقیه، پشتیبانی از ارکان و اساس نظام، شکوفایی استعداد جوانان و نوجوانان، و همچنین رشد و بالندگی معنوی عموم مردم محله و شهرستان از اهداف لایَنفَک این مجموعه بوده و هست.

*آیا از عملکرد خود در این چند سال راضی بوده اید؟

الحمدوالله موفقیتها و دستاوردها کثیر بوده و مطمئناً رضایت حقیر و دوستان همسنگری خوم در مجموعه ؛ منوت بر رضایت خداوند متعال و ائمه اطهار علیهم‌السلام بوده و هست اما دقت داریم که این احساس رضایتمندی به رکود و بی‌حرکتی مجموعه‌ی رو به رشدی چون هیئت‌العباس، نائل نگرد.

*هزینه های هیئت العباس(ع) چگونه تامین می شود؟

به لطف و مدد اهل بیت(ع)، بخش اعظم هزینه‌ها توسط خود اعضاء و عموم مردم فهیم و همیشه در صحنه شهرستان تأمین میشود.

*سطح و گستره فعالیت هیئت العباس به چه اندازه است؟

گستره‌ی فعالیتهای هیئت‌العباس محدود به محله و شهرستان نیست و الحمدلله هیئت فراتر از سطوح استان و کشور هم ایفای نقش داشته است، مراسمات کشوری و منطقه‌ای مدافعان حرم، یادواره‌ شهدا و رزمایش‌های استانی دفاع مقدس، راهیان نور و اردوهای منطقه‌ای و جهادی و در نهایت فعالیتهای انقلابی و جهادی و برون‌مرزی در محل عتبات عالیات عراق، از اهمّ برنامه‌ها بوده است.

*مهم ترین رسالت هیئت چیست؟ آیا نگاه سنتی به هیئت ها و مجموع عملکرد هایی که به طور سنتی در هیئت ها انجام می شود می تواند پاسخگوی نیاز های جامعه امروزی در انجام رسالت هیئت ها باشد؟


بهترین رسالت هیئت ها آگاهی بخشیدن به عموم مردم در فضایی معنوی و صمیمی است  و ادامه راه و نهضت امام حسین علیه السلام و نهضت عاشورا می باشد که در دل این نهضت فرهنگ اهلبیت علیهم السلام نهفته است.


بعد از حرکت انقلاب اسلامی و خصوصا دهه اخیر نگاه مردم به هیئات مذهبی عمیق تر شده است و بخش قابل توجهی از مردم خط فکری و حتی سیاسی خود را از هیئت ها گرفته و می گیرند، لذا عملکرد هیئات نیز باید امروز نسبت به گذشته با حفظ سنت ها ارتقاء یابد.

*به نظر شما  چگونه می توانیم از هیات ها در انجام امور تربیتی استفاده کنیم؟
هیئت ها در دو قالب فیزیکی و معنوی می توانند برای مربیان، معلمان، دانش پژوهان و دانش آموزان در آموزش و پرورش راه گشا باشند. به لحاظ فیزیکی، هیئت ها یکی از مهمترین مراکز تربیت کادر تشکیلاتی و فعالیت های اجتماعی است که مربیان می توانند، با نگاهی دقیق و نافذ به شکل گیری و ارائه خدمات و برنامه های هیئات جوانان و نوجوانان، برای پروژه های  مختلف تربیتی و پرورشی ساماندهی و سازماندهی کنند.


همانطور که هیئات در قالب نوجوانان ، جوانان و بزرگسالان و در بخشهای مختلف مذهبی، فرهنگی و اجتماعی نیروها را ساماندهی می کنند از این روش و رفتار تشکیلاتی بهره  گیرند و از جهت معنوی هم اساس شکل گیری کار هیئت ها و برنامه های آن براساس عشق به اهلبیت علیهم السلام و بر پایی عزای حسینی و اقامه نماز و کارهای عام المنفعه است که در این زمینه نیز موسسات و سازمانهای مربوطه بویژه ادارات دخیل در امر تربیت نوجوانان و جوانان می توانند با اقتباس از هیئات، شور و نشاط و عشق زائد الوصفی که در هیئات است را در گردهمایی دانش آموزی ایجاد نمایند.


واما کلام آخر

هیات العباس(ع) طی سال های متمادی در مکان مسجد حضرت الرسول(ص) مراسم های مختلف فرهنگی و مذهبی را برگزار می کند اما به دلیل اینکه در این سال فعالیت های هیئت به صورت چشمگیری افزایش یافته و مورد استقبال جوانان نیز است و برای برگزاری هرچه با شکوه تر مراسم های مذهبی و فرهنگی با توجه به محدودیت های که در مسجد وجود دارد نیاز به یک مکان بزرگتر می باشد لذا تمامی مسئولین خیر و واقفین دعوت می شود جهت تامین مکان مناسب و خرید ویا وقف زمینی برای این هیئت در این امر خیر و خدا پسندانه همکاری نمایند.

منبع: فیروزنا

نظرات بینندگان