کد خبر: ۱۱۴۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۳۰ آبان ۱۳۹۶

گفتگو با مدیری بومی که در حوزه کاری اش تحول ایجاد کرد / اثبات توانمندی مدیران جوان با 18 ماه کار شبانه روزی جوان ترین مدیر کازرون

اتش نشان جوان کازرونی گفت: آتش نشانان هم فرشته ی نجات جان مردم هستند و هم نجات دهنده اموال شهروندان؛ امیدواریم که همیشه در قامت خادمی مردم، مخلصانه خدمت کنیم.

به گزارش شیرازه، از مدت ها قبل تصمیم داشتیم مصاحبه ای با مدیر جوان آتش نشانی کازرون داشته باشیم و از نزدیک با ایشان به گپ و گفت بنشینیم اما فرصتش پیش نمی آمد.

 وقتی به مصاحبه نشستیم ، مصاحبه با جوان خاکی و پر از مهری که بیان شیرینش شنیدنی بود این حس را دل ایجاد می کرد که کاش زودتر آمده بودیم .

پیشنهاد میکنیم در زیر مصاحبه را تا پایان مطالعه کنید و گوشه ای از تحولات مورد نیاز سازمان آتش نشانی کازرون که سالها در انتظارش بودیم را مطالعه کنید؛

 لطفا کوتاه خودتان را معرفی کنید:
مهدی صادق زاده، متولد 64 (32 ساله)، دارای مدرک کارشناسی ارشد ایمنی و آتشنشانی، مدرس دانشگاه و مدیر سازمان آتش نشانی شهرداری کازرون.


 کی وارد آتش‌نشانی شدید؟
 سال 90 جذب آتش نشانی بوشهر شدم.


 توضیح بدهید چطور جذب سازمان شدید؟
 بصورت اتفاقی جذب شدم(با لبخند و مکث).

 من از سال 85 بصورت تخصصی کار مربی‌گری و آموزش امداد و نجات در رشته‌های مختلف انجام می‌دادم. در دانشگاه هم تدریس داشتم.

در سال 90 به عنوان سخنران سمیناری در بوشهر دعوت شدم. مدیرعامل سازمان آتش نشانی‌ بوشهر هم میهمان برنامه بود. سمینار که تمام شد ایشان شماره‌ام را گرفتند. چند روز بعد تماس گرفتند و پیشنهاد کار در آتش‌نشانی بوشهر ‌را به من دادند.

من هم پذیرفتم و جذب سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندر بوشهر شدم و در مسئولیت‌های مختلف معاونت آموزش و پژوهش، مسئول امور داوطلبان و مشاور مدیرعامل سازمان خدمت کردم.


 با توجه به سابقه طولانی در هلال‌احمر به عنوان داوطلب و مربی دوره‌های تخصصی، دوست داشتید در هلال احمر باشید یا در آتش‌نشانی؟

 به عنوان یک فرد عادی یا امدادگر پاسخ متفاوت هست. من شخصیت امدادی‌ام در هلال‌احمر شکل گرفت. که جا دارد در اینجا از جناب آقای فاضل پور مدیر وقت جمعیت هلال احمر شهرستان کازرون تشکر کنم, کمک به افراد نیازمند را از هلال‌احمر در وجودم پروراندم. به همین سبب جمعیت هلال‌احمر را خیلی دوست دارم. اما در کل برایم فرقی نمی‌کند در کدام میدان خدمتی باشم. بیشتر دوست دارم جایی باشم که زمینه خدمت مستقیم به مردم برایم فراهم باشد.

چطور به آتش نشانی کازرون آمدید؟

 سال 94 در دیماه بود که پیشنهاد مدیریت سازمان آتش نشانی شهرداری کازرون از طرف شهردار وقت (جناب آقای مهندس مکی) به من داده شد.خوشحال شدم که فرصت خدمت به همشهریان خودم پیش‌آمده.البته ناگفته

نماند که همزمان از چند شهر دیگر برای مسئولیت های متفاوت پیشنهاد داشتم,که با توجه به پیشنهاد آتش نشانی کازرون,اینجا را انتخاب کردم.

تقریبا پنج ماه طول کشید تا امور اداری در استان و شهرستان انجام بشود و نهایتا در خرداد 95 ابلاغ مدیرعاملی از طرف استاندار وقت صادر شد و شروع به کار کردم.

کار آتش نشانی سخت هست؟

 سخت اما شیرین . تصورش را کنید وقتی یک بچه را از میان آتش‌ بیرون بیاوری و به آغوش مادرش برگردانی چقدر شیرین است. این کار هم دنیا را دارد و هم آخرت.

مهمترین اقداماتی که در 18 ماه گذشته ذیل مدیریت شما انجام شد:

 برای خودمان سال را در حوزه آتش نشانی نامگذاری کردیم و گفتیم سال 96 "سال شکوفایی سازمان آتش‌نشانی" است.

 ما در دو حوزه بصورت جدی فعالیت کردیم. یکی در حوزه ارتقای رفاهیات پرسنل که نتیجه آن افزایش امید و روحیه جهت اجرای عملیات‌های امدادی است و دیگری ارتقای سطح آموزش پرسنل و شهروندان و توسعه تجهیزات بود.

لطفا بیشتر توضیح دهید:

ابتدا از مدیران قبلی سازمان که زحمات بسیار زیادی برای ارتقاء آتش نشانی کشیده اند تشکر و قدردانی میکنم, از اعضای هیئت مدیره و شورای سازمان که همیشه یار و یاور بنده بودند بصورت ویژه تقدیر می‌کنم. آتش نشانی کازرون با قدمت بیش از 70 سال، در فروردین سال 1380 به سازمان تبدیل شده بود. روزی که سازمان را تحویل گرفتیم میانگین سنی پرسنل 45 سال بود که با هماهنگی‌های لازم توانستیم با جذب نیروی جوان، میانگین سنی را به زیر 35 سال برسانیم که تعداد 11 آتش‌نشان جوان مجرب، بخشی از نیروی توانمند و جدید این سازمان است.

نیرویی که قرار است عملیات برود باید استراحت کامل داشته باشد. توانستیم با برنامه ریزی شیفت کاری 24-24 پرسنل را به 24 ساعت کار و 48 ساعت استراحت ارتقا بدهیم و این امر در روحیه نیروها بسیار تاثیر داشته است.
کار دیگری که در حوزه رفاهیات صورت گرفت، تهیه حداقل یک وعده غذای گرم جهت پرسنل عملیاتی بود که از سوی سازمان هم تهیه می شود در حالی که پرسنل قبل از این بایستی خودشان از منزل سه وعده با خودشان غذا می‌آوردند.

پرسنل شیفت در ایستگاه آتش نشانی میدان امام حسین(ع) خوابگاه نداشتند و روی زمین با یک وضعیت نامناسب استراحت می‌کردند. که با کمک هیئت مدیره توانستیم تغییرات چشمگیری در ساختار ساختمان ایجاد کنیم. در حال حاضر با اقدامات و تجهیرات چشمگیری که صورت گرفت بهترین خوابگاه‌ پرسنل استان را داریم.

حوزه آموزش نیرو و ارتقا توانمندی آنها، تقریبا هرروز آموزش براساس آخرین روش‌های امدادی را داریم در حالی که سابقاً هیچ‌گونه آموزشی در سازمان نداشتیم.برای اولین بار در سال جاری با اعزام 23 نفر از پرسنل به مرکز استان، این نیروها دوره دودشناسی و تهویه دود در انواع ساختمان ها را به صورت تخصصی طی کردند که مطمئنا این دوره‌ها افزایش خواهد یافت.

در حوزه ارتقای تجهیزات نیز  به دلیل مشکلات مالی امکان خرید ماشین آلات سنگین وجود نداشت، تعمیرات کامل انجام شد که هم قطعات خودرو‌ها و هم پمپ و تجهیزات آتش نشانی نصب شده برروی آنها به طور کامل تعمیر و تعویض شد و الحمدالله امروز تجهیزات خوبی برای اجرای عملیات‌ها داریم.

اخیرا یک خودرو پیکاپ ریچ به عنوان خودرو فرماندهی عملیات با قابلیت حضور در مناطق صعب العبور به دلیل سبک و کمک دار بودن به سازمان اضافه شده و به زودی تجهیزات مربوط به عملیات در کوهستان، عملیات در چاه , غواصی و برخی تجهیزات دیگر برروی آن نصب خواهد شد و به واحد عملیات ما اضافه خواهد شد.

ما معتقد هستیم تعدد عملیات امداد و نجات موفق نمی‌تواند به تنهایی افتخارآمیز باشد اگرچه این عملیات‌ها با جانفشانی همکارانم صورت می‌گیرد، اما کاهش عملیات و پیشگیری از حادثه است که افتخار آمیز است. امروز مفتخریم که نسبت به شش ماهه سال گذشته، بیش از 680 عملیات را به 400 مورد عملیات کاهش دهیم که این اقدام با همکاری مردم کم نظیر است.

در زمینه آموزش شهروندان هم اقداماتی مختلفی از جمله برگزاری سمینارهای مختلف(ایمنی در خانه، ایمنی در محل کار و ...)، آموزش دانش‌آموزان و موارد متعدد دیگری صورت گرفته است.

در زمینه توسعه و افزایش تجهیزات هم خدمات متنوعی انجام شده است؛ هماهنگی ها جهت خرید یک دستگاه خودرو سنگین آتش‌نشانی تا پایان سال خبر خوش ما به شهروندان است.

همچنین پیشنهاد  اختصاص دو قطعه زمین نیز برای احداث ایستگاههای جدید آتش‌نشانی داده شده که امیدواریم با کمک خیرین بتوانیم در کوتاه‌ترین مدت ایستگاههای 3و4را جهت خدمت رسانی بهتر به شهروندان فهیم کازرونی,که لیاقت بهترین ها را دارند آماده کنیم.

خرید لباس‌های ایمنی خاص با ضریب محافظت بالا جهت آتش‌نشانان اعم از چکمه عملیاتی، کلاه، لباس و دستکش . اینها در حالی برای سازمان خریداری شد که قبل از این نیروها از چنین امکاناتی برخوردار نبودند.
در6ماهه اول امسال یک‌دستگاه فن فشار مثبت نیز خریداری شد که در اجرای عملیات‌ها بسیار موثر بوده است. در حال حاضر تجهیزاتی از قبیل دستکش ضد برق فشار قوی و یا کلاه ایمنی که بالاترین مدل‌های موجود در دنیا هستند. را  در اختیار پرسنل قرار داده‌ایم که با اطمینان خاطر عملیات‌ها را انجام دهند در حالی که تجهیزات مذکور از تجهیزات موجود  و به روز است.

اقداماتی هم برای خرید نردبان هیدرولیک (اسنوکر) انجام شده که امیدواریم با یاری مدیران ارشد شهرستان و شورای شهر این مورد هم به سازمان الحاق شود.


چه برنامه‌های مهمی برای آینده سازمان در نظر دارید؟

 تلاش می‌کنیم تعداد ایستگاه‌های آتش نشانی را در نقاط استراتژیک افزایش دهیم .

افزایش پرسنل تا رسیدن به نقطه مطلوب و تکمیل کادر سازمان با توجه به جمعیت و وسعت شهرکه در کنار افزایش نیرو، تقویم آموزشی طراحی شده است که نیروها بصورت پیوسته در حال آموزش باشند.
تلاش برای ایمن سازی و استاندارد سازی شهر با همکاری نهاد‌های مرتبط  از برنامه های دیگر سازمان است.

و مهمترین برنامه ما بالابردن سطح ایمنی با استمرار، توسعه و تقویت فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی شهروندان خواهد بود  
 
نکته پایانی: آتش نشانان هم فرشته ی نجات جان مردم هستند و هم نجات دهنده اموال شهروندان؛ امیدواریم که همیشه در قامت خادمی مردم، مخلصانه  خدمت کنیم.

برچسب ها: کازرون ، مدیر بومی ، فارس
نظرات بینندگان