کد خبر: ۱۱۴۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۱۰ مهر ۱۳۹۶

تبدیل قوطی نوشابه به میلگرد در شیراز + فیلم

وجدان به خواب رفته برخی مهندسان ناظرساختمانی راه ورود میلگردهایی از جنس قوطی نوشابه را به ساخت وسازها در فارس باز کرد.
به گزارش شیرازه، قیمت پایین مصالح ساختمانی غیر استاندارد، در مقایسه با مصالح ساختمانی استاندارد، سبب شده بسیاری از پیمانکاران ساختمانی، ترجیح دهند برای پایین آمدن قیمت تمام شده آپارتمان ها، بی توجه به استحکام بنا، این گونه مصالح را خریداری و در ساخت بنا استفاده کنند.
خضرایی کارشناس استاندارد فارس وجود مصالح ساختمانی غیراستاندارد  را در بازارهای شیراز تایید کرد.
هم اکنون میلگردهای فولادی ساخت کارخانه ذوب آهن اصفهان کیلویی ۱۶۰۰ تومان، ولی میلگردهای ساخت کارگاه‌های غیر مجاز مصالح
ساختمانی، به قیمت هر کیلو ۸۰۰ تومان عرضه می‌شود و معمولا پیمانکاران، این مصالح ارزان قیمت را بیشتر خریداری می‌کنند.
یکی از کارگاه‌های ساخت مصالح ساختمانی در شیراز که به صورت غیر قانونی در جنوب این شهر فعالیت می‌کند کارگاه چنگیز است.
میلگردهایی از جنس قوطی‌های نوشابه + فیلم 
همسایگان این کارگاه، چنگیز را فرد خطرناکی معرفی کردند که نوچه‌های زیادی دارد و کارشناسان استاندارد فارس هم تاکنون چندین بار توسط این فرد و اطرافیانش مورد ضرب وشتم قرارگرفته و بی خیال از بازرسی کارگاه او شده اند.
در کارگاه چنگیز، روزانه حجم زیادی میلگرد و تیر آهن فرسوده وارد می‌شود که از ساختمان‌های کلنگی تخریب شده بیرون کشیده شده و بوسیله دستگاه، این میلگردهای فرسوده خم شده، مجددا صاف و عاج زده می‌شوند.
خضرایی کارشناس استاندارد فارس وجود مصالح ساختمانی غیراستاندارد را در بازارهای شیراز تایید کرد.
بخشی از میلگردهای این کارگاه، نیز از قوطی خالی نوشابه و آهن‌های فرسوده ساخته می‌شوند. اینجا تن‌ها کارگاه چنگیز نیست، او پنج کارگاه از این دست دارد. کارگاه هایی که کارگران آن همه از اتباع بیگانه هستند و در آنجا انواع خرپا وتیرچه بلوک را با همین میلگرد‌ها می‌سازند.
خبرنگار ما به اسم خریدار مصالح ساختمانی وارد یکی از این گارگاه‌ها شد و چند میلگرد را برای آزمایش به آزمایشگاه اداره کل استاندار فارس برد و مشخص شد که این مصالح هیچ مقاومتی در برابر فشار ندارند.
مدیر کل استاندارد فارس می‌گوید: علت خرابی بسیاری از خانه‌های تازه ساز و یا در حال ساخت، استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد در ساخت و ساز‌ها است که بیشترین شکایت و تشکیل پرونده قضایی در همین رابطه است.
میلگردهایی از جنس قوطی‌های نوشابه + فیلمرهنما، مصالح ساختمانی غیراستاندارد را شامل انواع میلگرد، تیرچه بلوک، بتن و فوم هایی که درسقف به کار می‌برند می‌داند و می‌گوید: این مصالح بصورت غیر استاندارد تهیه و با قیمت‌های بسیار پایین وارد باز می‌شوند.
مشکل مصالح ساختمانی غیراستاندارد در شیراز به همین جا ختم نمی‌شود. تخلف مهندسان ناظر ساختمانی سبب شده ساختمان هایی غیر مقاوم ساخته و در اختیار مشتریان قرار گیرد.
یکی از مهندسان ناظر ساختمانی گفت: برخی از همکارانش اقدام به مهر فروشی می‌کنند.
ترابی افزود: برخی از این مهندسان ناظر، مهر خود را در اختیار پیمانکاران می‌گذارند و یا بدون انجام آزمایش، تاییدیه‌ها را مهر می‌کنند.
وی علت این کار را این گونه توجیه می‌کند که اگر مهندس ناظری در نظارت سخت گیری و یا با موارد غیر استاندارد برخورد کرد و خواستار تخریب یا اصلاح سازه شد دیگر هیچ پیمانکاری حاضر نیست نظارت بر ساختمان را به وی بدهد و این گونه است که راه مصالح غیر استاندار به ساخت و ساز‌ها باز می‌شود و شاید همین دو عامل، علت تخریب آپارتمان‌های مجتمعی در شهرستان آباده بود که تنها یک ماه از ساخت آن گذشته بود و یا آپارتمان‌های مجتمعی در شهرستان جهرم که ساکنان آن حتی یکسال هم بخت آن را نداشتند که با خیالی آسوده در منازلی بیاسایند که همه دارایی شان را برای ساخت آن‌ها خرج کرده بودند.



نظرات بینندگان