کد خبر: ۱۱۴۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۷ - ۱۰ مهر ۱۳۹۶

توصیه هایی برای رژیم غذایی سالمندان/ اسیدفولیک و منیزیم را فراموش نکنید!

سالمندی بنا به تعریف سازمان بهداشت جهانی، عبور از مرز 60 سالگی است، در واقع سالمندی بخشی از روند طبیعی زندگی انسان محسوب می شود و گذشت زمان، بیماری های جسمی، مشکلات روحی و شرایط محیطی عواملی است که در این روند موثر است.

به گزارش شیرازه، کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: نوع تغذیه در دوره سالمندی بسیار مهم است، زیرا اضافه وزن، فشار خون بالا، چربی خون بالا و پوکی استخوان از مشکلات شایعی هستند که تغذیه صحیح یکی از راه های مهار آنهاست؛ با افزایش سن متابولیسم پایه و نیاز به انرژی کاهش می یابد.

مریم روستا با بیان اینکه سالمندان به دلیل فعالیت بدنی کمتر، نیازمند یک رژیم کم کالری، اما مغذی سبک و زودهضم هستند، افزود: از آنجایی که در دوران میانسالی نیاز به انرژی کاهش می یابد، پروتئین موردنیاز بدن باید از منابع با کیفیت بالا مانند گوشت های کم چربی، ماهی، مرغ، سفیده تخم مرغ، فرآورده های لببنی کم چرب یا بدون چربی تامین شود، غلات و حبوبات نیز از منابع گیاهی پروتئین هستند که اگر با هم مصرف شوند تمام اسید آمینه های موردنیاز بدن را تامین می کند.

او ادامه داد: با افزایش سن، نیاز بدن به مصرف منابع سرشار از کلسیم و ویتامین D افزایش می یابد، زیرا جذب کلسیم و ویتامین D با افزایش سن کاهش پیدا می کند، همچنین تولید ویتامین D در پوست از راه نور آفتاب کاهش می یابد.

این کارشناس تغذیه گفت: با توجه به اینکه توانایی جذب ویتامین B12 بدن نیز در این افراد کاهش می یابد؛ مصرف مقدار مناسبی از گوشت قرمز، ماهی، شیر، تخم مرغ به عنوان منابع این ویتامین با در نظر گرفتن ملاحظات سلامتی فرد و بیماری های زمینه ای احتمالی مورد تاکید قرار می گیرد.

روستا با اشاره به اینکه مصرف روی در سالمندان پایین است و ممکن است افراد مسن جذب روی کمتری نسبت به افراد جوان تر داشته باشند، ادامه داد: برخی از عوامل شامل داروهایی که مصرف آنها در میانسالان رایج است، مانند مکمل های آهن و کلسیم می توانند جذب روی را مختل کرده و یا ترشح آن را در ادرار افزایش دهند و این مسئله منجر به کمبود روی در بدن شود، به همین دلیل برای این افراد اغلب مکمل روی تجویز می شود.

او با بیان اینکه برخی از نشانه های کمبود روی، مانند کاهش حس چشایی و انواع درماتیت ها، شبیه علائمی است که به طور طبیعی همزمان با سالمندی بروز می کند، منابع سرشار از روی را جگر، گوشت، شیر، حبوبات و گندم بیان کرد.

کارشناس تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با اشاره به اینکه منیزیم یکی از املاح موثر در استحکام و مقدار توده عضلانی بدن است، توضیح داد: کمبود این عنصر یکی از مشکلات تغذیه ای در سنین سالمندی است و در سالمندان مبتلا به سوء تغذیه و سندروم های سوء جذب نیز بیشتر مشاهده می شود؛ منابع غذایی سرشار از منیزیم، آجیل، لوبیای سویا، دانه ذرت، ادویه ها، اسفناج، نخود سبز، جگر و گوشت گاو است.

مصرف اسید فولیک برای پیشگیری از تصلب شرایین، افسردگی و سایر اختلالات عصبی و شناختی از جمله آلزایمر، دیگر توصیه این کارشناس تغذیه بود که منابع غذایی آن را نیز جوانه گندم، لوبیای قرمز، اسفناج و کلم برکلی معرفی کرد.

روستا در پایان یادآور شد: در افراد مسن مصرف روزانه 6 تا هشت لیوان مایعات که بهتر است آب باشد، برای پیشگیری از یبوست و کم آبی بدن توصیه می شود، زیرا افراد مسن با وجود نیاز واقعی به آب، کمتر احساس تشنگی می کنند.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان