کد خبر: ۱۱۴۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۲ - ۱۱ مهر ۱۳۹۶
در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مطرح شد:

عدم واگذاری زمین سرمایه‌گذاران را فراری داد/ منابع بانکی در اختیار اهل کار قرار گیرد/ پایدار بودن مشاغل رصد شود

استاندار فارس گفت: سرمایه گذارانی که قصد سرمایه گذاری در استان را دارند، نباید با مشکل تامین زمین مواجه باشند بلکه باید با یک همت و تلاش جمعی مشکلات فراروی سرمایه گذاران رفع شود.

به گزارش شیرازه، اسماعيل تبادار در جلسه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي استان با اشاره به گزارش مدیران درخصوص اقتصاد مقاومتی گفت: گزارشات ارائه شده در اين جلسه، نويد بخش آينده خوبي براي استان در حوزه اقتصاد مقاومتي خواهد بود كه جا دارد از زحمات همه گذشتگان تقدير كرد.

استاندار فارس تدوين راهبرد اصلي اقتصاد مقاومتي توسط مقام معظم رهبري و تاكيد رئيس جمهور بر عملي كردن آن و انتخاب معاون اول رئيس جمهور به عنوان فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتي را نشان از اهميت بالاي آن دانست و افزود: اجراي دقيق بندهاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي به عنوان يك تكليف براي همه وزرا و استانداران متناسب با ظرفيت ها و قابليت هاي هر استان بوده و دولت مصمم بر اجراي اين كار بزرگ مي باشد چرا كه با انجام آن زمينه رونق اقتصاد، رفاه عمومي و اشتغال كه يكي از نگراني هاي جامعه مي باشد، فراهم خواهد شد.

او توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه را يكي از بندهاي 24 گانه اقتصاد مقاومتي دانست و گفت: در كنار توسعه كارآفريني مشاركت مردمي نيز نقش آفريني خواهد كرد و يكي از مولفه هاي مهم در امر توسعه كارآفريني جذب سرمايه گذاري داخلي و خارجي مي باشد.

از دانشگاهیان برای دانش‌بنیان کردن اقتصاد استفاده شود

تبادار دانش بنيان كردن اقتصاد را از ديگر بندهاي اقتصاد مقاومتي برشمرد و ابراز داشت: بايد متناسب با ظرفيت‌هاي بالاي استان در حوزه هاي مختلف بويژه در حوزه علم و فناوري و بهداشت كه دانشگاه علوم پزشكي و دانشگاه شيراز با داشتن حدود دو هزار نفر نيروي تراز اول علمي به عنوان پيشگامان اين عرصه به شمار مي روند، در امر دانش بنيان كردن اقتصاد برنامه ريزي جدي شود.

استاندار فارس گفت: محور قراردادن رشد بهره‌وری در اقتصاد جزء بندهاي اقتصاد مقاومتي بوده و همه سازمانها، دستگاهها و مراکز علمی و فناوری باید با ارایه راهکارهای علمی و کاربردی، بهروه‌وری در حوزه ماموریت خود را ارتقا دهند.

نماينده عالي دولت در استان فارس بر درون زا و برون گرا بودن اقتصاد مقاومتي تاكيد و اظهار كرد: در راستاي تكيه داشتن بر درون زا بودن، بايد ظرفيت شناسي كنيم و اين ظرفيت بايد در كوچكترين روستا تا كلان شهر سنجش شود و زمينه اشتغال متناسب با آن ظرفيت ها فراهم گردد و براي برون گرا بودن نيز در كنار استفاده از ظرفيت هاي موجود از تكنولوژي هاي نوين نيز بايد استفاده شود.

اختصاص اعتبارات برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام

استاندار فارس به صادراتي بودن محصولات توليدي اشاره كرد و گفت: در كنار توجه به توليد، صادرات نيز بايد قوت بگيرد و زمينه صادرات فراهم شود.

وي گفت: اعتبارات استاني و ملي محدود بوده و بايد همين اعتبارات محدود نيز به تكميل پروژه هاي نيمه تمام در استان اختصاص يابد.

استاندار فارس بر لزوم بهره گيري از منابع بانكي و ظرفيت بنگاههاي اقتصادي تاكيد كرد و افزود: در راستاي ايجاد اشتغال و رونق اقتصادي بانكها بايد تسهيلات خود را در اختيار افراد اهل كار و فن قرار دهند كه نتيجه و بازخورد مطلوبي در توليد داشته باشند.

اشتغال پایدار رصد شود

نماينده عالي دولت در استان فارس كاهش نرخ بيكاري استان را مطلوب دانست و افزود: براي كاهش نرخ بيكاري استان تلاش هاي بسياري انجام شده و بايد مداوم بررسي شود كه آيا اشتغال ايجاد شده پايدار هستند يا خير چرا كه رصد كردن و صيانت از ظرفيت موجود كمتر از ايجاد يك كار جديد نخواهد بود.

تبادار گفت: تاکنون رتبه استان در بحث اقتصاد مقاومتی مناسب بوده است و اگر این رتبه پائین بیاید، حتماً مقصر بنده هستم، بنابراین ضرورت تلاش بیشتر در این عرصه احساس می‌شود.

نرخ بیکاری در فارس به ۹.۸ درصد رسید

دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی فارس هم در این جلسه گفت: نرخ بیکاری فارس در بهار سال جاری ۹.۸ درصد شد و به جایگاه پنجم کشور رسیدیم.

ساسان تاجگردون با اشاره به اقدامات انجام شده در سال گذشته افزود: ۱۲ برنامه مشخص مد نظر گرفته شد که ۱۱ برنامه بومی شد .۱۳۱ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع برگزار شد که جذب منابع ۱۲۲ درصد، مشکلات ۸۴۱ واحد بررسی و ۴۸۲ واحد مبلغ ۶۳۳ میلیارد تومان دریافت کردند.

دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی فارس تصریح کرد: در بخش جذب سرمایه گذار نیز مشکلات بیش از ۱۵۰ پروژه برطرف شد و تسهیلات ارزی به ۱۰۲۱ میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی انجام شد و شهر سلامت با ۲۵ هزار میلیارد تومان مشغول به کار شد.

او با بیان اینکه ۱۲ طرح با رقم ۱۵۵ میلیون دلار مجوز سرمایه گذاری گرفتند، گفت: کشفیات کالای قاچاق نیز موفقیت های فراوانی داشتیم و از طرفی برای ملی و مردمی کردن پروژه ها نیز فعالیت های زیادی شده و بخش عمده ای از پروژه های نیمه تمام به بخش خصوصی واگذار شد.

تاجگردون تاکید کرد: نرخ بیکاری در فارس به رتبه ۲۱ سال ۹۴ به رتبه ۱۳ کشور رسید و نرخ بیکاری در سال گذشته به ۱۱.۴ رسید و بهار ۹۶ نیز نرخ حدود ۹ درصد است و رتبه ۵ کشور را داریم.

160 واحد صنعتی در سال جاری باید نوسازی شود

یدالله رحمانی، معاون اقتصادی استاندار فارس گفت: ۵۱ درصد مشکلات صنایع در کارگروه تسهیل رفع شده است و حدود ۱۶۰ واحد صنعتی باید در سال جاری نوسازی و بازسازی شود.

او با بیان اینکه دغدغه ما این است که روند پرداخت تسهیلات به خوبی سال گذشته نیست اما مشکلات موجود برداشته شده است، گفت: در کمیته جذب نیز جلسات مختلف برگزار شد و ۲۷ فرایند اصلی جذب سرمایه گذار در استان انجام شده و باید جواب استعلامات طی ۲ هفته داده شود.

رحمانی تصریح کرد: آزاد راه شیراز به اصفهان از ۲۳ درصد به ۶۵ درصد پیشرفت رسید که کاهش زمان سفر و مصرف سوخت شاخصه این پروژه است که سال ۹۷ افتتاح خواهد شد.

معاون اقتصادی استاندار فارس با بیان اینکه اصلاح الگوی کشت را شاهد بودیم و تجهیزات و نوسازی ماشین آلات کشاورزی نیز افزایش پیدا کرد، گفت: بهره برداری از منابع آبی با استفاده از کنترهای هوشمند و پر کردن چاه‌های غیر مجاز طی ۲ سال ۳.۷ میلیون متر مکعب صرفه جویی آب را شاهد بودیم.

رحمانی ادامه داد: در بخش کشاورزی نیز کشت گلخانه ای و آبیاری تحت فشار مدنظر قرار دارد و کشت گلخانه ای باید طی ۱۰ سال به ۷ هزار هکتار برسیم و کشت گیاهان دارویی ۵ برابرشده و کلزا ۴ برابر کشت می شود.

عدم واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران آنان را فراری داد

بابک دائی، مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان فارس هم با تشریح برنامه‌های این دستگاه برای جلب 15 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سال 96، اظهار کرد: سهم استان فارس در سال جاری از جذب سرمایه گذاری خارجی کشور، ۵۵۵ میلیون دلار است که ۶ برنامه برای جذب آن مد نظر گرفته شده است.

او با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای جذب سرمایه‌ها و مشکلات پیش روی سرمایه‌گذاری در استان فارس، خاطرنشان کرد: عدم واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران، باعث شده که آنان از استان فارس فراری شوند و سرمایه خود را به نقاط دیگر ببرند.

دائی تصریح کرد: شناسایی و به روزرسانی فرصت های سرمایه گذاری، جلسه با دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی، برگزاری همایش های بین المللی و بازاریابی های قوی و ظرفیت سازی جلب سرمایه گذار خارجی مد نظر قرار دارد.

او با اشاره به اقدامات مناسبی که در مرکز خدمات سرمایه گذاری فارس انجام شده و طی آن ۱۵ نماینده تام الاختیار در این مرکز مستقر شدند، گفت: ۱۶۱ فرصت سرمایه گذاری شناسایی شد که ۲۱ درصد سهم صنعت و معدن، ۲۵ درصد گردشگری و... است که ۵۰ فرصت مطالعات امکان سنجی انجام شده است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان فارس گفت: طی ۶ ماه اول بسته حمایتی و تشویقی تنظیم شده است و پروژه های نیمه تمام شناسایی شد که ۲۵۰ پروژه در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد.

او ادامه داد: در جذب سرمایه گذار و ارائه مجوز طی ۶ ماه اول ۸۵۰ میلیون دلار بوده که بیش از ۸ برابر افزایش داشته است و برای سال جاری پیش بینی ۲.۵ میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری را مد نظر قرار داده ایم.

منابع طبیعی به سرمایه‌گذاران زمین نداده است

فیروز تکاور مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس نیز در پاسخ به اظهارات دائی مدیرکل امور اقتصاد و دارایی، اظهار داشت: زمین‌های اداره شهرسازی یا در محدوده شهر بوده یا حریم حساب‌ شده و اگر زمین به سرمایه‌گذاری واگذار نشده، حتماً در محدوده منابع طبیعی بوده است که اگر این زمین‌ها در اختیار کارگروه‌های مربوطه قرار گیرد، طرح تصویب آن در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان