کد خبر: ۱۱۴۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۱۱ مهر ۱۳۹۶

سود سیب سپیدان در جیب دلالان میوه

وجود دلالان و واسطه ها در کنار میادین میوه وباغات نهایت تلاش را برای خرید ارزان محصولات کشاورزی از جمله سیب می کنندمتاسفانه معضل حل نشده ای است که کشاورزان شهرستان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش شیرازه، شهرستان سپیدان قطب اول تولیدسیب فارس را از آن خود کرده اما این افزایش تولید با وجود مرغوبیت و کیفیت بالا نه تنها سودی برای اقتصاد کشاورزی و باغداران استان نداشته بلکه به یکی از دغدغه های اصلی کشاورزان وباغداران تبدیل شده است.نبود برنامه ریزی برای حمایت از تولید،عقب ماندن در رقابت با محصول خارجی،بسته بندی نامناسب محصول،منطقی نبودن قیمت ها با توجه به هزینه تولید و در برخی موارد همسان نبودن کیفیت سیب داخلی با نمونه های خارجی از جمله دل مشغولی های موجود در بحث بازار سیب یکی از محصولات استراتژیک استان به شمار می رود.

رکود بی سابقه ی قیمت میوه های تابستانی در شهرستان امسال کمر کشاورزان را شکسته است . میوه ها بیشتر در باغات یا چیده نمی شوند و یا بعد از چیده شدن به علت قیمت های خیلی کم که کفاف حق کارگری و حمل و نقل را نمی کند در باغات روی زمین می مانند .بیشتر مردم شهرستان سپیدان از کشاورزی امرار معاش می کنند . کشاورزانی که چشم امید به درآمد امسال برای گذردان زمستان و سال آینده داشتن خداوند فقط باید پشتیبان و کمکشان باشد .در شهرستان سپیدان صنایع تبدیلی کشاورزی خیلی کم است و کارخانه های آبمیوه تمام سود خود را از این موقیعت برده و میوه ها را مفت و ارزان از چنگ کشاورزان در می آورند .


وجود مشکلات حمل و نقل به همراه صرف زمان طولانی برای طی رویه های صادراتی از جمله تخلیه و بارگیری مجدد در پایانه ها و بازارچه های استان وشهرهای همجوار،افت وتلفات محصولات کشاورزی و تحمیل هزینه ی اضافی برای صادر کنندگان نیز از دیگر مسایلی است که این مشکل را تشدید می می کند.متاسفانه اگر غفلت و بی توجهی مسئولان استانی را به این مشکلات اضافه کنیم خیلی نباید منتظر ماند تا نه تنها بازارهای جدید از سیب های ایرانی محروم باشند بلکه بازارهای سنتی سیب کشور از جمله عراق،ترکیه و افغانستان و...را نیز از دست بدهیم.

امروز محصولات کشاورزی به خصوص سیب با مشکلات متعددی از جمله بازار یابی،صادرات،صنایع تبدیلی،وجود دلالان و واسطه ها،متضرر شدن کشاورز به جای سود آوری و...مواجه است.شهرستان سپیدان قطب اول و مسلم تولید سیب بخصوص سیب مرغوب و با کیفیت است متاسفانه با وجود اینکه سیب های تولیدی این شهرستان از کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار است اما در بازارهای استانی وکشوری سهم چندانی ندارد.

در این زمینه در سطح شهر واستان ضعف کلی داریم و این مشکل تنها مربوط به سپیدان نیست جای تاسف دیگر اینکه به دلیل بسته بندی نامناسب نه تنها قادر به جذب بازارهای جدید نیستیم بلکه در حال از دست دادن بازارهای سنتی سیب تولیدی شهرستان در استانهای همجوار هستیم.نبود قیمت خرید مناسب و مشخص،وجود دلالان و واسطه ها در کنار میادین میوه وباغات نهایت تلاش را برای خرید ارزان محصولات کشاورزی از جمله سیب می کنندمتاسفانه معضل حل نشده ای است که کشاورزان سپیدانی با آن دست و پنجه نرم می کنند.

منبع: مارگون

برچسب ها: سپیدان ، دلالان ، سیب
نظرات بینندگان