کد خبر: ۱۱۴۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۱۱ مهر ۱۳۹۶

چه کسی پشت کشتار لاس وگاس بود؟

لاس وگاس، پایتخت سرگرمی و قمار آمریکا به خون کشیده شد.
به گزارش شیرازه، «امیر علی ابوالفتح» در یادداشت روزنامه «خراسان» نوشت:

لاس وگاس، پایتخت سرگرمی و قمار آمریکا به خون کشیده شد. هنگام برگزاری کنسرتی در فضای باز، شلیک گلوله ها از طبقات فوقانی هتلی آغاز شد و صدها تن را هدف قرار داد.

با مرگ بیش از ۶۰ تن و زخمی شدن بیش از ۵۴۰ تن که حال برخی نیز وخیم گزارش شده است ،هولناک ترین کشتار در تاریخ معاصر آمریکا رقم خورد. ضارب مردی ۶۴ ساله، آمریکایی، سفید پوست و اهل ایالت نوادا بود که در اتاق خود ده ها قبضه سلاح گرم در اختیار داشت. استفان پادوک با این سلاح ها که به راحتی از مغازه های اسلحه فروشی قابل خریداری هستند، ده ها تن را به کام مرگ فرستاد و آمریکایی ها را در شوک و بهت فرو برد.

ساعاتی پس از وقوع کشتار لاس وگاس، گروه تروریستی داعش مسئولیت این حادثه  را برعهده گرفت. گرچه در سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پس از این حادثه، هیچ اشاره ای به تروریستی بودن آن و نقش آفرینی داعش نشد و پلیس نیز ارتباط این فرد با گروه های افراطی را رد کرده است. با این حال چه داعش چه پیرمردی دیوانه، کشتار لاس وگاس دو حقیقت را عریان ساخت؛ این که آمریکا همچنان در برابر حملات تروریستی آسیب پذیر است و کشتارهای کور همچنان قربانی می گیرد.

اگر ادعای داعش برای برعهده گرفتن کشتار حداقل ۶۰ تن در لاس وگاس اثبات شود، این موضوع ثابت خواهد کرد که آمریکا هنوز در برابر حملات تروریستی ایمن نیست؛ به ویژه این که چندی قبل، مشاور ضد تروریسم رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد این کشور دیگر در معرض حملات تروریستی قرار نخواهد گرفت.

این ادعا با توجه به فعالیت گروه های تروریستی، از سوی رسانه ها و کارشناسان امنیتی سخنی اغراق آمیز توصیف شد. همچنین اگر در نهایت ثابت شود که داعش از میان شهروندان مسیحی آمریکایی، نه از میان خارجی ها و مهاجرتباران خاورمیانه ای و مسلمان یارگیری کرده است، تمامی تبلیغات بیگانه ستیزانه و اسلام هراسانه دولت کنونی آمریکا بر باد می رود.

ترامپ در ماه های اخیر به بهانه تامین امنیت در آمریکا، با دامن زدن به احساسات بیگانه ستیزی تلاش کرده است مانع ورود خارجی ها، مهاجران و حتی پناه جویان شود. در حالی که عامل کشتار لاس وگاس نه خارجی، نه مهاجر تبار و نه مسلمان بوده است.

البته قابل انتظار خواهد بود که در صورت اثبات وابستگی ضارب به گروه تروریستی داعش، موج جدیدی از بیگانه ستیزی آمریکا را در برگیرد و فرصت طلایی در اختیار ترامپ بگذارد تا سیاست های ضد مهاجرتی و بیگانه ستیزی خود را علیه مهاجران، به ویژه مسلمانان تشدید کند.

اما اگر دولت آمریکا ادعای داعش را رد کند، وجه دیگر ماجرا ظاهر خواهد شد و آن این که مشخص می شود پدیده « کشتار های کور» دوباره چهره هولناک خود را نمایان ساخته است. در این پدیده که به ظاهر منحصر به جامعه آمریکاست، فردی جنایتکار یا روان پریش یا سرخورده اجتماعی با دسترسی آسان به سلاح گرم به سوی مردمی آتش می گشاید که با هیچ کدام از آنان خصومت شخصی ندارد.

در حقیقت ضاربان کشتارهای کور، فقط تیراندازی می کنند تا دیگران را بکشند و در نهایت نیز خودکشی می کنند. برای آنان کودکان خردسال دبستانی با دانش آموزان دبیرستانی یا شرکت کنندگان در کنسرت های خیابانی فرقی ندارند. در حقیقت ضارب و مضروب هر دو قربانی فرهنگ لجام گسیخته خشونت در آمریکا و آزادی سلاح در این کشور هستند.

آمریکا تنها کشور در جهان است که دسترسی به سلاح را در قانون اساسی خود تضمین کرده است و هر تلاشی برای محدودسازی آن عملی مغایر با قانون اساسی به شمار می آید.

ضمن این که گردش مالی عظیم تولید و فروش اسلحه در آمریکا که بخشی از آن در قالب اعانات انتخاباتی به جیب سیاستمداران سرازیر می شود، امکان تغییر را در قوانین مربوط به حمل سلاح دشوار می کند.

کشتار لاس وگاس کار هر فرد یا گروهی باشد، آخرین تراژدی تلخ آمریکا نخواهد بود و حوادث بعدی می تواند حتی هولناک تر از مرگ ۶۰ تن و زخمی شدن بیش از ۵۴۰ تن باشد. استفان پادوک های زیادی در آمریکا زندگی می کنند که می توانند در یک لحظه، خون بریزند و وحشت به پا کنند بدون این که جامعه آمریکا بخواهد یا بتواند برای پیشگیری از چنین فجایعی کاری انجام دهد.
نظرات بینندگان