کد خبر: ۱۱۴۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۱۱ مهر ۱۳۹۶

سقوط شاخص مقدار تولید بخش معدن در دولت یازدهم+ نمودار

گزارش جدید مرکز آمار از سقوط شاخص مقدار تولید بخش معدن (بجز استخراج نفت و گاز طبیعی) در دولت یازدهم خبر داد.
به گزارش شیرازه،بر اساس گزارش مرکز آمار، شاخص تولید صنعتی (IIP) از مهم‌ترین نماگرهای کوتاه‌مدت اقتصادی است که تغییر در مقدار کالاها و خدمات تولید شده توسط بخش‌های اقتصادی مورد نظر را در طی زمان نشان می‌دهد.

  در مرکز آمار ایران اطلاعات مقادیر تولید کالاهای منتخب صنعتی بر مبنای" طرح آمارگیری از مقدار تولید بخش صنعت" برای حدود 2500 کارگاه صنعتی بالای ده نفر کارکن و اطلاعات مقادیر تولید کالاهای منتخب معدنی بر مبنای "طرح آمارگیری از مقدار تولید بخش معدن" برای 457 معدن در حال ‌بهره‌برداری‌، در مقاطع فصلی جمع‌آوری و بر اساس آن شاخص مقدار تولید در چارچوب روش زنجیره‌ای توصیه شده در راهنمای تهیه حساب‌های فصلی صندوق بین المللی پول در سطح کدهای دو رقمی ISIC محاسبه شده است. در نهایت شاخص‌های مذکور در سطح  شاخص کلی بخش‌های صنعت و معدن تجمیع شده اند.

 بر اساس آمارهای رسمی، در پایان دولت دهم یعنی فصل بهار 1392 شاخص مقدار تولید بخش معدن (بجز استخراج نفت و گاز طبیعی) بر اساس سال پایه 1390=100 به عدد 101.1 رسید.

اما در دولت یازدهم شاخص مقدار تولید بخش معدن (بجز استخراج نفت و گاز طبیعی) به طور مرتب روند نزولی طی کرد به طوری که در بهار سال 1395 به بدترین رکورد سالیان اخیر رسید و عدد 93.2 را ثبت کرد.

نهایتا دولت یازدهم عملکرد خود در حوزه معدن را با عدد 97 در بهار 1396 برای شاخص مقدار تولید بخش معدن (بجز استخراج نفت و گاز طبیعی) به پایان رساند که نسبت به ابتدای این دولت، کاهش 4 درصدی نشان می‌دهد.

منبع: مشرق
نظرات بینندگان