کد خبر: ۱۱۴۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۱۱ مهر ۱۳۹۶

فرصت سوزی به سبک شورای شهر/انتخاب شهردار جهرم همچنان بی نتیجه

پس از مشخص شدن وضعیت نامعلوم حسین قائدی همه ی نگاه ها به اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر است تا ببیند سکان هدایت شهرداری را به چه کسی می سپارند.

به گزارش شیرازه،  انتخاب شهردار یکی از اولین اما مهمترین و شاید اصلی ترین وظیفه ی اعضای شورای شهر است که همه ی منتخبین پنجمین دوره ی این شورا در جهرم در سخنرانی های تبلیغاتی خود پیش از برگزاری انتخابات به آن اشاره داشتند و از آن به عنوان وظیفه ی اولیه و مهم شورا که شاید پیش پا افتاده ترین کار شورا و در قیاس با سایر وظایف از اهمیت دوچندانی برخوردار نباشد یاد می کردند .

در صحبت های تبلیغاتی نامزدها پیش از انتخابات برای بدست آوردن رای اعتماد مردم جهت ورود به شورا غالبا از عملکرد شورای چهارم و شهرداری ابراز نارضایتی می کردند و انتقادات بسیاری را به آن مجموعه روا می داشتند و تنها راه خروج از این اوضاع را ورودشان به صدر عرصه ی تصمیم گیری کلان شهری و تکیه زدن بر صندلی های شورای شهر می دانستند . صحبت های زیبایی همگان را در اندیشه ی داشتن شهری رویایی با انتخاب آنان فرو می برد.

اما حال که با گذشت بیش از چهار ماه از مشخص شدن نتایج انتخابات و بیش از یک ماه از آغاز به کار رسمی اعضای شورای شهر می گذرد همه ی نگاه ها به آنان است تا ببیند سکان هدایت شهرداری جهرم را که چه کسی می سپارند. 

یک هفته پس از آغاز رسمی فعالیت منتخبین شورای شهر که در اولین جلسه ی کاری خود در اقدامی هماهنگ و از پیش تعیین شده تکلیف ریاست و سایر پست های شورا را مشخص کردند و به زعم خودشان نشان از اتحاد و همدلی بین اعضا داشت ، با وجود تمام حرف و حدیث ها و اختلافاتی که در انتخاب شهردار داشتند حسین قائدی شهردار زرقان را با چهار رای موافق و سه رای مخالف به عنوان شهردار جهرم برگزیدند .

اما این انتخاب با وجود آن همه بررسی ها و جلسات و مشورت های اعضای شورای شهر به سرانجام نرسید و در نامه ای که از سوی استانداری فارس به عنوان مرجع تایید کننده ی حکم انتصاب شهردار به رئیس شورای شهر جهرم ارسال شد با اشاره به اینکه تا زمان رسیدگی و تعیین تکلیف حکم قطعی هیئت رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان استانداری فارس و واحدهای  تابعه در خصوص حسین قائدی از سوی محکمه تجدید نظر دیوان عدالت اداری کشور امکان اظهار نظر قطعی در خصوص شرایط احراز و صدور حکم انتصاب نامبرده مقدور نیست خواسته شده بود جهت خروج از بلاتکلیفی ظرف مدت 48 ساعت فرد دیگری را برای تصدی گری این پست معرفی نمایند .

حال بیش از 360 ساعت از آن مهلت 48 ساعته گذشته است و هنوز گمانه زنی ها برای انتخاب شهردار آینده جهرم در صدر بحث های سیاسی سطح شهر قرار دارد .عدم شفافیت و اطلاع رسانی مطلوب از سوی اعضای شورای شهر نیز به گسترده تر شدن حواشی این موضوع کمک کرده است.

محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران و نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی در خصوص انتخاب شهردار گفته بود : شهرداری جهرم محل کسب تجربه و جمع آوری رزومه برای شهردار نیست.

وی در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر جهرم بیان کرده بود: شورا از جنس مردم است و شوراهای اسلامی و نمایندگان مجلس منتخبین مردم هستند و شورا باید از بدنه‌ی دولت جدا و به قوه‌ی مقننه اضافه شود.منتخبین مردم باید بر دستگاه‌های اجرایی نظارت داشته باشند. شورا باید به منظور خدمت و کار بیشتر با همدلی فاصله‌ای با سایر مسئولین نداشته باشد.

به گفته ی رضایی ، شهرداری آسیب پذیری بالایی دارد و باید شرایطی فراهم آید که مردم به شهرداری اعتماد کنند. روانشناسی بالا و مردم‌داری و آشنایی با امور شهری از ویژگی های یک شهردار است و شهردار باید به مردم پاسخگو باشد.

شهردار اسبق جهرم تاکید کرده بود شهرداری جهرم محل کسب تجربه و جمع آوری رزومه برای شهردار نیست بلکه شورا باید با تعامل شهرداری را انتخاب کند که پیشینه موفقی داشته باشد.

علیرضا صحرائیان معاون استاندار و فرماندار ویژه ی جهرم نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه با انتخاب سرپرست درحال حاضر در امورات جاری شهرداری جهرم با مشکلی مواجه نیستیم تصریح کرد : آنچه مهم است انتخاب یک شهردار پاکدست ، مقتدر و باتجربه و توانمند توسط شورای شهر است که اولین و اصلی ترین وظیفه ی شوراست.

وی خاطرنشان شد: انتظار داریم اعضای شورا بصورت فشرده جلسات را در این خصوص تشکیل دهند  و با مشورت گرفتن از افراد صاحب نظر و دلسوز سریعتر شهرداری که در شأن مردم جهرم باشد را معرفی کنند.

صحرائیان در پاسخ به این سؤال که آیا اعضای شورا در انتخاب قائدی با شما مشورتی انجام داده اند یا خیر گفت: در امور داخلی شورای هیچ گاه دخالت نمی کنیم اما هر زمانی که دوستان مشورت خواسته اند با توجه به اینکه زمانی تصدی گری شهرداری را بر عهده داشتم و یا در دفتر فنی استانداری مشغول به خدمت بودم با تمامی شهرداران در ارتباط بوده ام با کمال میل تمام تجربیات و جزئیات کار را در اختیارشان قرار داده ام و از این به بعد نیز به عنوان یک شهروند جهرمی برای یک انتخاب آگاهانه هر مشورتی لازم باشد را در اختیار شورا قرار می دهم.

وی با تاکید بر اینکه پتانسیل های بسیاری در شهر جهرم وجود دارد اما بومی یا غیر بومی بودن نباید ملاک انتخاب شهردار باشد تصریح کرد: تاکید من به اعضای شورا بر این بوده است که همواره قسمی را که در روز تحلیف بجا آوردند به یاد داشته باشند و بدون حب و بغض شخصی و با درنظر گرفتن منافع مردم ، فردی سالم ، پاکدست ، کارآمد و باتجربه را انتخاب کنند.

منبع: پسین جهرم

برچسب ها: جهرم ، شورای شهر ، شهردار
نظرات بینندگان