کد خبر: ۱۱۴۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۱۲ مهر ۱۳۹۶
رئیس ستاد بازسازی عتبات ؛

اتمام ساخت گنبد جدید حرم سید الشهدا(ع) در ۶ ماه آینده

رئیس ستاد بازسازی عتبات با اعلام خبر اختصاص کد #۱۱۰*۷۸۰* به جمع آوری کمک‌های مردمی برای توسعه اعتاب مقدسه گفت:مراحل پایانی ساخت سومین گنبد حرم مطهر سید الشهدا(ع) با همت متخصصان ایرانی درحال انجام است.
به گزارش شیرازه، حسن پلارک در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات در کربلای معلا گفت: یکی از فنی‌ترین پروژه‌های ستاد طرح ترفیع گنبد حرم مطهر سیدالشهدا(ع) به نام طرح معراج است.


وی با بیان اینکه با نهایی شدن ساخت و نصب این گنبد، ۷ متر به ارتفاع گنبد افزوده خواهد شد، تصریح کرد: برای حفظ میراث تاریخی و تأکید علما بر حفظ ۲ گنبد کنونی، تلاش زیادی کردیم تا گنبدها بر سر جای خود باقی مانده و گنبد جدید بر روی گنبدهای موجود نصب و افزوده خواهد شد.
وی گفت: در پایان کار ۳ گنبد این حرم بر روی هم قرار خواهند گرفت که گنبد اول آینه‌کاری و گچ‌کاری شده و در حال حاضر از داخل صحن قابل رؤیت است.

وزن گنبد جدید و قدیم ۱۲۰۰ تن است


وی خاطرنشان کرد: وزن گنبد جدید ۲۰۰ تن است ضمن اینکه وزن ۲ گنبد فعلی و قبلی هم در مجموع هزار تن است که با توجه به این وزن باید ستون‌های ضریح تقویت می‌شد تا بار و وزن هزار و ۲۰۰ تنی گنبد را تحمل کند.


پلارک افزود: فاصله اندک ضریح تا ستون‌های اطراف که حداکثر ۱.۵ متر بود، باعث ازدحام زائران در ایامی مانند محرم و صفر می‌شد از این رو بنابه درخواست تولیت حرم مطهر، طرح لاغرسازی و تقویت ستون‌ها همزمان با مراحل مختلف نصب گنبد جدید اجرایی شد که البته کار بسیار سختی است اما با کار فنی و مهندسی ارزشمند و بهره‌گیری از نظرات ۳ استاد برجسته دانشگاه شیراز که در علوم سازه و معماری متبحر هستند طرح مدنظر عملیاتی شد.

ملاحظات فنی و پیچیده اجرای مرتفع کردن گنبد و لاغرسازی ستون


رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: ‌در مرحله اول ساخت گنبد تلاش کردیم تا گنبد به صورت کامل ساخته شده و پس از آن باز و بعد از انتقال به عراق در مدت‌زمان دو ماه گنبد جدید نصب شود که این کار همزمان با لاغرسازی ستون‌ها در حال پیشرفت است.


وی تصریح کرد: لاغرسازی ستون‌ها به دلیل پیچیدگی لازم فنی و مهندسی و عدم اجازه حفاری در عمق بیش از ۸ متر در زمین حرم به دلیل رسیدن به قبر مطهر سیدالشهدا(ع) و همچنین حضور زائرین در حرم و زیارت آنان هنگام عملیات اجرایی و بالا بودن سطح آب در کربلا دارای ابعاد خاصی بوده و ملاحظات فنی ویژه و سختی دارد.

پلارک گفت: زمان‌بندی لاغرسازی هر ستون ۶ ماه است که هم‌اکنون ساخت ۳ ستون پایان یافته و تنها یک ستون باقی مانده است و زائرین می‌توانند فاصله ۴ متری ستون‌ها تا ضریح مطهر را به‌ عینه مشاهده کرده و ببینند که ۲.۵ متر به فاصله ستون و ضریح افزوده شده و با سهولت بیشتری به زیارت بپردازند.

اتمام ساخت گنبد جدید در ۶ ماه آینده


وی افزود: در ایام خاص به ویژه اربعین، تاسوعا، عاشورا، نیمه شعبان و ایام عرفه به دلیل حجم بالای جمعیت زائرین تلفات و مصدومان زیادی داشتیم اما با اجرای لاغرسازی ستون‌ها این مشکل رفع شده است.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل ایام محرم و اربعین لاغرسازی تنها ستون باقی‌مانده فعلی یعنی ستون چهارم متوقف است و بعد از ایام اربعین عملیات اجرایی آن مجدداً آغاز خواهد شد.


وی گفت: گنبد جدید حرم مطهر سیدالشهدا(ع) در شهرهای مختلف ایران از جمله اراک و تهران در حال ساخت است که در کرمان مونتاژ نهایی آن صورت خواهد گرفت.
پلارک افزود: ساخت گنبد جدید حرم مطهر سیدالشهدا تا ۶ ماه آینده تمام خواهد شد و در نهایت خشت‌های طلا بر روی آن نصب و همزمان با پایان لاغرسازی ستون چهارم گنبد جدید حرم مطهر به عراق منتقل خواهد داشت.

قابلیت رویت گنبد جدید حرم سید الشهدا (ع) از فاصله ۴۰۰ متری 


وی تصریح کرد: در حال حاضر گنبد فعلی حرم مطهر سیدالشهدا از فاصله ۱۵۰ متری قابل رؤیت است که با مرتفع کردن و نصب گنبد جدید از فاصله ۴۰۰ متری قابل مشاهده خواهد بود.
پلارک افزود: به دلیل مناسبت‌ها و محدودیت‌های تاریخی و مذهبی کارگاه‌های لاغرسازی ستون و ساخت گنبد تعطیل شده و پس از چند روز فعالیت خود را مجدداً آغاز می‌کنند اما می‌کوشیم با سرعت بالا این کار را به پایان ببریم.


وی گفت:‌ طراحی توسعه حرم مطهر سیدالشهدا قریب به ۲ سال طول کشیده است و می‌کوشیم از چهار جهت اصلی توسعه فیزیکی حرم مطهر را اجرایی کنیم.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خاطرنشان کرد: اجرای ۴ صحن طراحی شده است اما به دلیل ارزشمند بودن زمین پیرامون حرم مطهر باید نزدیک به ۱۲ متر منفی و زیر سطح کار خود را آغاز کنیم که این کار به دلیل واقع شدن شبستان در صحن مطهر خواهد بود و در پایان کار زائرین با پله‌های برقی می‌توانند به صحن مطهر وارد شوند سپس پیرامون صحن فضای خدماتی، زیارتی و اجتماعی اجرایی خواهد شد.

اتمام نصب دیوارهای دیافراگمی صحن حضرت زینب (س) در پایان سال 


پلارک گفت: صحن حضرت زینب(س) یکی از ۴ صحن اصلی توسعه حرم مطهر و در واقع تل زینبیه است ضمن اینکه این صحن حدفاصل باب‌القبله و خیمه‌گاه اجرایی خواهد شد و به همین دلیل به نام صحن حضرت زینب (س) نامگذاری شده است.
وی گفت: یک سال از عملیات اجرایی ساخت صحن حضرت زینب(س) می‌گذرد ضمن اینکه در این کار در حال حاضر دیوارهای دیافراگمی که در سدها اجرا می‌شود در حال نصب است و چون در زیر زمین کار می‌شود عملیات‌های اجرایی آن تاکنون به چشم نیامده است.


رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در توضیح بیشتر گفت: با نصب دیوارهای دیافراگمی در اطراف زمین صحن حضرت زینب(س) زمین اصلی این منطقه به دلیل سطح بالای آب در کربلا خشک می‌شود و سپس می‌کوشیم تونل های عبور و مرور، تأسیسات و آب و فاضلاب را اجرایی کنیم.

اعلام سریع‌ترین روش کمک و اهدای نذورات به ستاد بازسازی عتبات 

پلارک خاطرنشان کرد: نصب دیوارهای دیافراگمی تا پایان امسال نهایی خواهد شد و از سال آینده عملیات اجرایی در سطح زمین و صحن نمایان خواهد شد.
وی گفت: استان کرمان به عنوان استان معین ساخت گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) انتخاب شده است اما به دلیل متبرک شدن همه استان‌های ایران تلاش کردیم این امر خیر را به همه استان‌ها تسری دهیم به همین دلیل اعلام کردیم هر کس تمایل دارد می‌تواند هزینه یک خشت طلای گنبد که معادل یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است را پرداخت کرده و سند افتخار آن را با شماره کد و محل نصب دریافت کند.


رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: برای دریافت سند افتخار و تقبل هزینه خشت طلا، مردم ایران اسلامی می‌توانند به دفاتر استانی و شهرستانی ستاد بازسازی عتبات عالیات مراجعه کنند و از مردم می‌خواهیم هرچه سریع‌تر این کار را انجام دهند.
پلارک در پایان تصریح کرد: بهترین و سریع‌ترین روش کمک و اهدای نذورات به ستاد بازسازی عتبات عالیات از طریق تلفن‌های همراه و شماره‌گیری کد #۱۱۰*۷۸۰* (ستاره هفت هشتاد ستاره صدوده مربع) است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان