کد خبر: ۱۱۴۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۱۲ مهر ۱۳۹۶

فرم مدارس دردسری برای والدین سپیدانی

متاسفانه مدارس هیچ توجهی به وضعیت اقتصادی خانوارها ندارند و تهیه لباس فرم اجباری شده است ،این کار تحمیلی مدارس؛ نارضایتی هایی را به دنبال دارد.

به گزارش  شیرازه،  با آغاز فصل مدرسه والدین دغدغه های جدیددشان شروع می شود  چندسالی است در کنار هزینه های  سرسام آور شهریه های مدارس ولوازم التحریر وکتاب وهزاران قلم  دیگر لباس فرم مدارس نیز برتمامی مشکلات دیگر افزون شده است.

طی سال های اخیر دانش آموزان با هر لباس فرمی نمی توانند وارد مدرسه شوند بنابراین همیشه دغدغه لباس فرم بچه ها یکی از دغدغه های مهمی است که والدین دانش آموزان را در اخذ تصمیم دچار مشکل جدی و تردید می نماید و مدیران مدارس دانش آموزان را ملزم به تهیه لباس های فرم با رنگ های یکسان و هم شکل می کنند بطوریکه بیش از 90 درصد مدارس پوشیدن اونیفورم مدرسه یا لباسی هماهنگ میان دانش آموزان را اجباری ساخته اند .

گفتنی است،والدین در هنگام ثبت نام فرزندانشان در مدارس همواره با چالش های بسیاری روبه رو هستند که یکی از این مباحث تحمیل کردن تهیه لباس فرم مدارس است که همواره با نگرش های مختلفی بر اساس نظر مدیران تغییر می کند.

شهرستان سپیدان نیز همگام با دیگر شهر های کشور استفاده از لباس فرم را برای دانش آموزان مدارس اجباری ساخته است در صورتی که از یک سو انتخاب لباس فرم در هیچ مدرسه ای حالت اجبار نمی تواند داشته باشد و از طرفی انجمن اولیا و مربیان و کارشناسان روانشناسی زیادی مزایایی لباس فرم را بیشتر از معایب آن می دانند.

این در حالی است که مورد مساله به لحاظ اقتصادی برای خانواده ها قابل بررسی است لباس فرمی که این روزها به لحاظ اقتصادی و تامین هزینه نیز برای برخی خانواده ها مشکلاتی را به بار آورده به همین دلیل پای درد ودل والدین دانش آموز برخی از مدارس شهرستان نشستیم.

ولی یک دانش آموز کلاس پنجم ابتدایی که برای خرید و تحویل لباس فرم مراجعه کرده بود از وضعیت موجود ابراز نارضایتی می کرد و می گوید: تغییرات هر ساله لباس فرم دانش آموزان علاوه بر اینکه هزینه های سنگینی را به خانواده ها تحمیل می کند از سوی دیگر برای تهیه لباس فرم کاملا دست والدین و اولیای دانش آموزان از نظر قیمت،کیفیت، رنگ و دوخت بسته می شود بنابراین باید به صورت تحمیلی این لباس ها را از فروشگاه و خیاطی طرف قرار داد خریداری کنیم.

ولی دانش آموز دیگری گفت: مانتوی دخترم که در سال تحصیلی قبل استفاده کرده سالم و تمیز است ولی امسال به دلیل اینکه از پایه اول به دوم متوسطه می رود رنگ و فرم لباس مدرسه تغییر کرده و دیگر این لباس قابل استفاده نیست.

وی افزود: در شرایطی که تنگناهای مالی در بعضی خانواده ها در کنار افزایش هزینه تحصیل فرزندان وجود دارد در آغاز سال تحصیلی اجبار به تغییر رنگ لباس مدارس غیر منطقی است و این خود هزینه خانواده ها را دو چندان می کند.

ولی دانش آموزدیگر می گوید: در گذشته گاه دیده می شد که دانش آموزان لباس فرم خود را بیش از یک سال استفاده می کردند اما در سال های اخیر وجود فرهنگ قناعت در بین دانش آموزان به دلیل این تصمیم در آموزش و پرورش تغییر کرده و الگوی صحیح مصرف هم از میان رفته است که علاوه بر این موارد قیمت بالای لباس فرم و اجبار مدارس برای تغییر هر ساله شرایطی را ایجاد کرده که خانواده های متوسط و سطح پایین در تنگنا قرار بگیرند بنابراین آموزش و پرورش باید نسبت به این موضوع حساس بوده و در صورت نیاز با چنین مدیرانی که با تشخیص خود هر سال رنگ جدیدی را برای روپوش مدارس انتخاب می کنند برخورد کند.

این اولیا دانش آموز دوره ابتدایی گفت: حقیقتا از اینکه هر سال لباس فرم دانش آموزان تغییر می کند ما از آموزش و پرورش گله مند هستیم چرا که با این نوع رفتار چگونه می خواهیم صرفه جویی و پرهیز از اسراف را به بچه ها آموزش دهیم زیرا که لباس های سال قبل قابل استفاده نیست و بیرون از مدرسه هم کاربرد خاصی ندارند.

اولیا دیگری می گوید: با این تغییرات سالانه این شائبه پیش می آید که مدارس با کار خود بدنبال سر کیسه کردن دانش آموزان است چرا که خرید لباس فرم برای دانش آموزان هزینه های غیر ضروری را به خانواده ها تحمیل می کند.وی عنوان کرد: درست است که یکنواخت بودن پوشش برای دانش آموزان مهم است ولی این نباید به این معنا باشد که هر سال باید رنگ و مدل مانتوی مدارس عوض شود.

در تهیه لباس فرم مدیران مدارس کاملا دست والدین و اولیای دانش آموزان را از نظر قیمت، کیفیت، رنگ و دوخت بسته اند و باید به صورت تحمیلی این لباس ها را از فروشگاه و خیاطی طرف قرارداد خریداری کنند و گاهی در هنگام مراجعه به فروشگاه با سرگردانی مواجه می شوند چرا که یا لباس آماده ندارند و یا اینکه لباس فرم موجود متناسب با اندازه دانش آموز آنها نیست.

ولی دانش آموز راهنمایی نیز تعریف پوشش یکسان برای دانش آموزان را مناسب ارزیابی می کند و می گوید: لباس متحدالشکل سبب همپوشانی اختلاف طبقاتی بین دانش آموزان می شود اما مدیران مدارس باید رنگ و نوع دوخت لباس را به والدین اعلام کنند تا قدرت انتخاب جنس مرغوب و مدیریت هزینه را داشته باشند. در سال های گذشته چون لباس های فرم متناسب با اندازه فرزندم نبوده است بعد از خرید به یک خیاط دیگری مراجعه کردم تا پوشیدن این لباس برای فرزندم عذاب‌آور نباشد.

 هرچند مدیران آموزش و پروش کشور درتیرماه به الزامی نبودن فرم مدارس اشاره کرد اما سالهاست تهیه فرم در مدارس به یک باید،تبدیل شده ؛ حرفی نیست که فرم داشتن دانش آموزان مزیت های مثبتی دارد من جمله : یکسان بودن پوشش فقیر وغنی، نظم و یکنواختی، جلوگیری از ترویج مدل های غربی و نامناسب با فرهنگ اسلامی و ایرانی و ….

اما آنچه مورد انتقاد و درخواست ما از مدیران مدارس و مسولان آموزش و پرورش است ، توجه به مشکلات فراهم نمودن این فرم هاست که قیمت بالای آن خانوادها را دچار مشکل کرده (جدای از پول بالای کتاب و تهیه لوازم تحریر و…) ، خانواده هایی که با مشکلات اقتصادی و گرانی ها، درآمد کم شان کفاف تأمین نیازهای ضروری زندگیست، حتی اگر درتهیه فرم مدارس اجباری نباشد! برای حفظ آبرو ی فرزندشان یا اجبار فرزندشان مجبور به خرید وهماهنگی با دیگر دانش آموزان میشوند .
مشکل دیگر تغییر هرساله آن هاست.

چه ضرورتی دارد فرم هایی که میتوان سه سال استفاده کرد، یک سال استفاده شود و دور انداخت، آیا بهتر نبود هر مقطعیسه سال یک بار- فرم مدارس را عوض کرد مشکل دیگر که دانش آموزان از آن شاکی هستند  رنگ و مدل فرم مدارس است که بعضی از رنگها به خصوص برای دختران راهنمایی و متوسطه نامناسب است و میلی برای پوشیدنش ندارند.

اگر در جلسه ای نظر اولیا و مربیان و نماینده های از دانش آموزان پرسیده می شد شاید چنین مشکلاتی پیش نمی آمد.

باتوجه به توصیه های فراوان در فرزندآوری و اقتصاد مقاومتی از مسؤلین ومدیران مدارس انتظار می رود با نگاهی فراگیر و همه جانبه فرم مدارس را با درک صحیح از شرایط اقتصادی و شرایط سنی و فرهنگ اسلامی انتخاب نمایند که خانواده های چند فرزنده برای تهیه فرم دانش آموزانشان دچار مشکل نباشند.

درضمن از پوشش الگوی دانش آموزان یعنی معلمان و مدیران غافل نشوند!!!! چه خوب میشد اگر زودتر برای تهیه ی فرم معلمان و مدیران مدارس دست به کار میشدید

منبع: مارگون


برچسب ها: سپیدان ، مدارس ، فرم
نظرات بینندگان