کد خبر: ۱۱۴۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۱۲ مهر ۱۳۹۶
ربیعی در جلسه علنی مجلس:

پدیده ترک تحصیل

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در گزارشاتی که صورت گرفته ما با پدیده ترک تحصیل روبرو هستیم.
به گزارش شیرازه، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز(چهارشنبه 12 مهر) در پاسخ به سوال نمایندگان مجلس در جلسه علنی پارلمان، گفت: متاسفانه در بحث مهارت نیروها در 5 دهه گذشته نتوانسته‌ایم برنامه‌ریزی جامع و سیستماتیکی را دنبال کنیم و فاصله زیادی با آن داریم.

وی با اشاره به اینکه من به عنوان وزیری که مسئله فقر و اشتغال را باید مدیریت کنم، افزود: ما در مورد فنی حرفه‌ای نیاز به فهم، درک و برنامه‌ریزی بیشتری داریم و اگر می‌خواهیم به رشد 8 درصد برسیم با توجه به قیمت رسیدن به این رشد، میزان سرمایه‌گذاری ما سازگاری ندارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ما باید بهره‌وری و مهارت را جایگزین بخش اعظم سرمایه‌گذاری برای رشد 8 درصد کنیم. طبق مطالعات معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال دانش فارغ‌التحصیلان و برنامه اشتغال در مناطق در بهترین حالت 20 درصد با یکدیگر تناسب داشته‌اند که این یک امر فاجعه‌ است.

ربیعی خاطرنشان کرد: در گزارشاتی که صورت گرفته ما با پدیده ترک تحصیل روبرو هستیم، یعنی دو مسئله نیروی بی‌مهارت و ترک تحصیل ما را با اهمیت سازمان فنی و حرفه‌ای مواجه می‌کند. همچنین در بحث ظرفیت سطح آموزش جوانان و بزرگسال سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام داده‌ایم و در توسعه آموزش رسمی نسل‌های بعدی نیز اقداماتی صورت گرفته است.

وی با اشاره به آمارهای موجود در مورد کاربست مهارت در جمعیت بزرگسالان و کاردانی فنی و عمق تخصص‌های به کار گرفته شده، اظهار داشت: در تمام این موارد شاخص‌های مناسبی نداریم که همه این موارد با توجه به این است که آموزش در کشور رایگان می‌باشد و فقط 1.4 درصد بودجه آموزش کشور به سازمان فنی و حرفه‌ای اختصاص داده می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: مسئله امروز ما دسترسی به نیروهای پرمهارت می‌باشد که نیازمند یک سیاستگذاری جامع است. ما در دسترسی به کارگر ماهر از 100 نمره حائز نمره 47.5 می‌باشیم، در حالی که مالزی نمره 71.9 را داراست. ما لازم داریم مسیرهای کشورهایی که تازه صنعتی شده‌‌اند و تمرکز بر سازمان فنی و حرفه‌ای دارند را بپیماییم.

ربیعی افزود: پایه توسعه کشورهای شبیه به ما سامان دادن به سازمان‌های فنی و حرفه‌ای خصوصی می‌باشد، اما داده‌های ما نشان می‌دهد در تمام رده‌های شغلی میانگین تحصیلات افزایش یافته، اما نرخ بهره‌وری افزایشی نداشته که این مسئله ما را به فنی و حرفه‌ای معطوف می‌دارد که این نیازمند سیاست ملی واحد است تا به استان‌هایی که نیازمند بیشتر به فنی و حرفه‌ای هستند مورد توجه قرار گیرند.

وی ادامه داد: باید طرح هر ایرانی یک مهارت و روستای مزیت‌ مهارت را دنبال کنیم و با حمایت خود در بودجه سال 1397 این حمایت‌ها را به تصویب برسانیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه روند تصویب این مصوبه در مجلس قبل آغاز شده است، اظهار داشت: ممکن است سازمانی نظری داشته باشد و هدفش کوچک شدن دولت و واگذاری اختیارات به بخش خصوصی باشد، اما وقتی مصوبه‌ای تبدیل به قانون شد لازم‌الاجراست و هیچ توجیهی برای اجرا نکردن آن وجود ندارد و ما ملزم به اجرای آن هستیم.

ربیعی ادامه داد: وقتی مصوبه در مجلس تصویب و بحث انجام آزمون مطرح شد، ما تمام تلاش خود را کردیم که قانون را به سرعت اجرا کنیم، ولی چون پروسه اجرای آئین‌نامه‌ها در دستگاه‌های اجرایی به شکل طبیعی طولانی است، نتوانستیم این مصوبه را آن طور که باید اجرا کنیم، بنابراین این موضوع از کوتاهی وزارت رفاه نبوده، بلکه علت آن طولانی بودن پروسه اجرای آئین‌نامه در دستگاه اجرایی است.

وی با بیان برخی آمار و ارقام از تعداد کسانی که هم‌اکنون در دستگاه‌های اجرایی وابسته به وزارت کار مشغول به کار هستند، تصریح کرد: هم‌اکنون 6 هزار و 413 نفر در 568 مرکز حاضر هستند و 23 هزار 642 نفر نیز در بیش از 11 هزار آموزشگاه در حال فعالیت هستند که این دستاورد کار بسیار بزرگی بوده که همکاران من انجام داده‌اند، چرا که جذب این تعداد نیرو کار بسیار سختی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: از 6 هزار و 440 نفری که در آزمون شرکت کرده‌اند 3 هزار و 906 نفر پذیرفته شدند که سعی ما این بوده که آنها را در پست‌های سازمانی بگنجانیم. در همین راستا و در مرحله اول 1200 پست به افراد اختصاص یافت و در مرحله دوم پست‌های قابل تبدیل را طراحی کردیم که جمعا در این دو مرحله 2 هزار و 365 نفر که دارای اولویت‌هایی مانند سابقه بالاتر بودند مشغول به کار شدند.

ربیعی با بیان اینکه بخشی از پروسه استخدام‌ها مرتبط با سازمان اداری استخدامی است، گفت: در هر صورت بنده به شما اطمینان می‌دهم که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی براساس تصمیمات گرفته شده تمام تلاش خود را انجام خواهد داد.

وی با اشاره به تامین پست از سایر دستگاه‌های اجرایی کشور خاطرنشان کرد: در بحث تامین پست از دیگر دستگاه‌های اجرایی وزارت کار فرآیند خوبی را داشته به نحوی که در استان‌هایی مانند همدان، گیلان، قزوین، زنجان و... پست‌های خوبی ایجاد شده و تعدادی از واجدین شرایط به استانهای دیگر منتقل شده‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان خاطرنشان کرد: تعیین تکلیف 511 نفر از افراد باقیمانده نیز در حال پیگیری است و از طرفی برای افرادی که در آزمون برگزار شده امتیازات لازم را نیز کسب نکرده‌اند وزارت کار براساس قانون عمل خواهد کرد.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان