کد خبر: ۱۱۴۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۱۲ مهر ۱۳۹۶
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها در استانداری فارس:

تخصیص یک و نیم میلیارد دلار به روستائیان جهت زمین نخوردن تولید/ ساخت و ساز خلاف قانون دلیل نبود گاز در بخشی از گویم/ گسترش شهر بهانه ای برای مسدود شدن ایل راه های عشایر!

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها در استانداری فارس دلیل اینکه بخشی از خانه ها در گویم گاز ندارند را ساخت و سازخلاف قانون عنوان کرد و اظهارداشت: در این راستا تاکنون به 1150 تخلف در کمیسیون تخلف رسیدگی کرده ایم.
تخصیص یک و نیم میلیارد دلار به روستائیان جهت زمین نخوردن تولید/ ساخت و ساز خلاف قانون دلیل نبود گاز در بخشی از گویم
به گزارش شیرازه، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها در استانداری فارس چهارشنبه (دوازدهم مهر) در جمع خبرنگاران با اظهار اینکه 2 هزار و 362 روستای بالای 20 خانوار در استان فارس وجود دارد، تعداد کل آبادی ها و روستاهای استان را 4600 عدد عنوان کرد و گفت: 28 درصد جمعیت استان فارس را روستائیان و عشایر تشکیل می‌دهند.

سید علی نقی طبیب لقمانی با بیان اینکه فارس بیشترین دهیاران کشور را دارد، اعلام کرد: 1962 روستا در سطح استان دارای دهیار هستند.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته مجموعه کمک های دولت به دهیاران 174 میلیارد تومان جهت تقویت دهیاری ها بود که این مبلغ از منابع مالی مختلف تهیه شده بود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها در استانداری فارس اظهار داشت: در شش ماهه سال جاری 91 میلیارد تومان به حساب دهیاری ها واریز شده است.

وی بیان کرد: سال گذشته دولت تنها به روستاهایی که دهیار داشتند مبلغی جهت تقویت، اختصاص می داد، اما در سال جاری به تمامی روستاهایی که بالای 20 خانوار دارند و یا حداقل صد نفرجمعیت دارند کمک مالی کرده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها در استانداری فارس گفت: مجموعه کمک‌هایی که دولت به یک هزار و 962 دهیاری استان فارس کرده، حدود 174 میلیارد تومان بوده است.

*بیشتربدانیم: عشایر استان 12 درصد عشایر کشور، سه و نیم درصد جمعیت فارس و دارای جمعیتی بالغ بر 148 هزار نفر هستند. پانزدهم مهرماه روز روستا نام‌گذاری شده است؛ به همین منظور همایشی در تهران با حضور رئیس جمهور، تعدادی از روستائیان و کارآفرینان روستایی برگزار خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح وضعیت روستاها از برخورداری امکانات اولیه اعم از گاز، آب و برق پرداخت و از بهره مند شدن تمامی روستاهای استان از گاز (روستاهایی که بالای 20 خانوار و یا حداقل دارای صد نفر جمعیت هستند) تا دو سال آینده خبر داد.

تخصیص یک و نیم میلیارد دلار به روستائیان جهت زمین نخوردن تولید/ ساخت و ساز خلاف قانون دلیل نبود گاز در بخشی از گویم/ گسترش شهر بهانه ای برای مسدود شدن ایل راه های عشایر!
ایجاد اشتغال در روستاها دغدغه جدی نظام/تخصیص یک و نیم میلیارد دلار برای بحث اشتغال در عشایر
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراها در استانداری فارس به تبیین عمده دغدغه نظام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد اشتغال پرداخت و گفت: اشتغال کشور و همچنین اشتغال در روستاها بحث جدی و مهمی است که از مدتها قبل مطرح شده است لذا دولت مبلغ یک و نیم میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی پیشنهاد داده است؛ اساس این پیشنهاد تصویب و آئین نامه های ابلاغی تهیه شده است.

طبیب لقمانی در ادامه با تاکید براینکه این موضوع پس از نهایی شدن، از طریق بانک های عامل برای رونق کسب و کار در روستاها اختصاص خواهد یافت، بیان کرد: دهیاری ها به عنوان متولی این قضیه هستند.

وی اظهار داشت: در سال جاری 56 دستگاه خودروی حمل زباله، آتش نشانی و خودروهای مورد نیاز به روستاها تخصیص داده می شود.

مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراها در استانداری فارس تاکید کرد: ما یکبار تمامی روستاها را آبرسانی کرده ایم؛ تعدادی از روستاها به دلیل خشک شدن منابع آبی شان اکنون فاقد آب هستند.

طبیب لقمانی از تخصیص 300 میلیون دلار به منظور آب رسانی به روستاها در سال 96 خبر داد و گفت: این سهم در سال گذشته 500 میلیون دلار بوده است.

وی همچنین با اشاره به مصوبه دولت تدبیر و امید از بدو ورودش مبنی بر گازرسانی به تمامی روستاهای کشور، بیان کرد: طی چهارسال گذشته در روستاها تقریبا یک و نیم برابر سنوات قبل گازرسانی شده است.

این مقام مسئول در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر زمان اتمام گازرسانی، زمان دقیقی را اعلام نکرد و تصریح کرد: تا هر وقت که عملیات گازرسانی تمام بشود!

طبیب لقمانی تاکید کرد: امکان ندارد روستای تازه تاسیسی را پیدا کنید که آب نداشته باشد؛ تدابیری اندیشیده شده که هر روستایی از بدو تاسیس خود از منابع آبی برخوردار باشد.

کمک مالی به روستاهایی که پروژه نیمه تمام دارند/ ارائه تسهیلات 8 درصدی به تولید روستائیان در بخش کشاورزی
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراها در استانداری فارس در پاسخ به خبرنگار شیرازه مبنی بر نحوه تخصیص و توزیع بودجه به عشایر استان، بیان کرد: دو نوع بودجه داریم؛ یک رقمش واریز مستقیم از خزانه دولت به حساب دهیاری ها است، مثل عوارض آلایندگی، مالیات بر ارزش افزوده که این ها دقیقا بر مبنای دلیل جمعیتی و تاثیرپذیری شان از آلایندگی های محلی موجودشان است، به عنوان مثال روستایی که در کنار پالایشگاه قرار دارد با روستایی که در کنار صنعتی مثل پالایشگاه نیست دریافتی اش متفاوت است.

طبیب لقمانی درادامه اظهار داشت: بخش دیگری از اعتبار هم برای دهیاری هایی است که پروژه نیمه تمام دارند کمک می کنیم که سریع تر به بهره برداری برسند؛ البته بودجه دهیاری ها از محل عوارض پرداختی مردم نیز است و میزان پرداختی توسط دولت صرفا جهت کمک است.

وی از روستاها به عنوان کانون تولید یاد کرد و در پاسخ به شیرازه مبنی بر چگونگی بها دادن به روستاها در عرصه تولید گفت: یک و نیم میلیارد دلاری که از صندوق ذخیره ارزی برداشته اند برای این بوده که تولید زمین نخورد.

طبیب لقمانی در ادامه اظهار داشت: سال گذشته و امسال نیز تفاهم نامه هایی مابین دفتر توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، بنیاد مستضعفان و بنیاد برکت انعقاد شد که در این راستا تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد 8 درصد توسط بانک سینا به فعالیت هایی که تکمیل کننده ذخیره تولید در بخش کشاورزی هستند اختصاص یافته و این امر در حال حاضر در جریان است.

مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراها در استانداری فارس تصریح کرد: از دستگاه های متولی (صنعت، معدن و تجارت و میراث فرهنگی، صنایع گردشگری و حمل و نقل پایانه ها که باروستاها ارتباط مستقیم دارند طرح هایشان را گرفته ایم؛ مساعدت های لازم به روستائیان را پس از اولویت بندی این طرح ها خواهیم داشت.

ساخت و ساز خلاف قانون دلیل نبود گاز در بخشی از گویم
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراها در استانداری فارس دلیل اینکه بخشی از خانه ها در گویم گاز ندارند را ساخت و سازخلاف قانون عنوان کرد و اظهار داشت: در این راستا تاکنون به 1150 تخلف در کمیسیون تخلف رسیدگی کرده ایم.
وی همچنین در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ما مبنی بر چرایی عدم برخوردار بودن بخشی از خانه های گویم از گاز، گفت: گویم اولین روستای کشور بوده که قبل از انقلاب گاز داشته است؛ این منطقه امروز جزو روستا نیست و تحت پوشش منطقه 10 شهرداری شیراز است.

طبیب لقمانی دلیل اینکه بخشی از خانه ها در گویم گاز ندارند را ساخت و ساز خلاف قانون عنوان کرد و اظهارداشت: این مشکل باید حل شود؛ گازرسانی برای اداره گاز منفعت دارد و حتما از گازکشی استقبال می کند.

وی با اعلام اینکه در این راستا به 1150 تخلف در کمیسیون تخلف رسیدگی کرده ایم، افزود: در 6 ماهه اول امسال 600 مورد پرونده تخلف داریم که رای شان اعم از جریمه و تخریب است؛ این موضوع با قوت و جدیت دستگاه های مرتبط و استانداری در حال پیگیری است.

گسترش شهر بهانه ای برای مسدود شدن ایل راه های عشایر!
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراها در استانداری فارس همچنین در خصوص کوچ و ایل راه های اشغال شده به خبرنگار ما گفت: ایل راه ها به دلیل گسترش شهرها اتفاق افتاده که این موضوع عشایر را با سختی تردد مواجه کرده است.

تخصیص یک و نیم میلیارد دلار به روستائیان جهت زمین نخوردن تولید/ ساخت و ساز خلاف قانون دلیل نبود گاز در بخشی از گویم/ گسترش شهر بهانه ای برای مسدود شدن ایل راه های عشایر!
این موضوع با همکاری اداره عشایر و شهرداری تعیین و تکلیف شده است، امیدواریم فشاری که به واسطه گسترش شهرها و جاده های ارتباطی به ایل راه ها آمده است حل شود.

تخصیص یک و نیم میلیارد دلار به روستائیان جهت زمین نخوردن تولید/ ساخت و ساز خلاف قانون دلیل نبود گاز در بخشی از گویم/ گسترش شهر بهانه ای برای مسدود شدن ایل راه های عشایر!
معاون امور کل عشایر و امور روستایی استان فارس در این نشست خبری به نقش پررنگ عشایر و روستائیان در لحظات سرنوشت ساز جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و به تبیین تلاش های عشایر در بحث تولید و تامین مایحتاج کشور پرداخت.

مسعود یوسفی با بیان اینکه 30 درصد گوشت کشور و همچنین 44 درصد صنایع دستی استان توسط عشایر تامین می شود، گفت: 67 درصد مراتع فارس نیز در سیطره عشایر است.

وی افزود: عشایر سالانه سه و نیم میلیون واحد دامی بالغ بر 18 هزار تن گوشت قرمز تولید می کند.


نظرات بینندگان