کد خبر: ۱۱۴۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۱۳ مهر ۱۳۹۶

توسعه پالایشگاه شیراز به نفع یا ضرر مردم زرقان

باقی ماندن توسعه پالایشگاه از یک سو و انتقاد فعالان محیط زیست و شهروندان شهر زرقان از سوی دیگر به پیچیدگی توسعه پالایشگاه شیراز اضافه کرده است.

به گزار شیرازه، چندی پیش معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور در نامه‌ای خطاب به استاندار سابق فارس، سید محمد احمدی نوشت: «نظر به این‌که ظرفیت قابل‌ تحمل محیط‌ زیست در محدوده دشت زرقان به دلیل تأثیرگذاری شدید صنایع و واحدهای در حال فعالیت و پالایشگاه شیراز به نحو قابل‌ملاحظه‌ای دچار محدودیت شده، تأکید این سازمان پس از بررسی‌‌های کارشناسی، مکان‌ یابی و تهیه گزارش ارزیابی زیست‌ محیطی پروژه در خارج از محدوده پارک ملی بمو است.»

و همچنین حیدر عالیشوندی در جلسه شورای اداری بخش زرقان گفته بود که توسعه پالایشگاه‌ها با صنعت روز دنیا همگام شده و می‌توان پالایشگاه شیراز را نیز مثل تمام کلان شهرهای کشور توسعه داد،این درحالی است که کارشناسان و فعالان محیط زیست تاکید دارند که ایجاد پالایشگاه دوم شیراز تیری بر قلب شهر همجوار پالایشگاه یعنی "زرقان" است و نه تنها پالایشگاه بر حیات وحش پارک تاثیر مخرب دارد بلکه بر شهر زرقان نیز آسیب خواهد گذاشت.



عالیشوندی با تاکید بر اینکه با توجه به حجم اشتغالزایی این صنعت باید با تمام توان اجرایی شدن این پروژه‌ی ملی را دنبال کرد، گفت: سرمایه‌گذار پروژه‌ی توسعه‌ی پالایشگاه شیراز آماده است؛ باید قدر این پتانسیل را بدانیم؛ چنین اقدامی علاوه بر تاثیرات منطقه‌ای و استانی، در سطح ملی دارای اثر خواهد بود.

توسعه پالایشگاه شیراز یکی از دغدغه‌ های مهم بود که با پیگیری‌های استاندار فارس و حل مشکلات زیست‌ محیطی، مجری طرح می‌تواند کار را آغاز کند و با توجه به پیش‌بینی‌ های انجام شده برای کنترل آن‌ لاین آلاینده‌ های زیست محیطی و نصب تابلوهای نمایشگر میزان آلاینده‌های موجود در محیط، مردم شیراز و زرقان اطمینان داشته باشند.
اما تنها مشکل پیش روی احداث این پالایشگاه، سرمایه گذار نبود، که فعالان محیط زیست و عدم صدور مجوز زیست محیطی توسط سازمان محیط زیست سد راه اجرای این طرح بودند.

یکی از بهترین راهکارها این است که تا نسبت به برگزاری جلسه‌ای با حضور مسئولان استانی و مردم زرقان اقدام شود تا در این جلسه مشکلات این مهم بررسی شود.

انتهیا پیام/

منبع: زرقان ما
نظرات بینندگان