کد خبر: ۱۱۴۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۱۳ مهر ۱۳۹۶
بسته خبری«ایستگاه»؛

فراخوان هشتمین جشنواره فیلم عمار / برای نخستین‌بار؛ تخت‌جمشید را سه بُعدی ببینید / یک میلیون و 200 هزار پشه می‌توانند انسان را بکشند!

پائیز فصلی است که از دیدگاه طب سنتی، طبیعتی سرد و خشک دارد و افرادی که مزاج سودا دارند در این فصل بیشتر اذیت می‌شوند. بنابراین مصرف بعضی غذاها و میوه‌ها در این فصل توصیه نمی‌شود.

فراخوان هشتمین جشنواره فیلم عمار  / برای نخستین‌بار؛ تخت‌جمشید را سه بُعدی ببینید /  یک میلیون و 200 هزار پشه می‌توانند انسان را بکشند!به گزارش شیرازه، در میان رویدادهای مختلف روزانه، خبرهای فرهنگی و اجتماعی نسبت به اخبار اقتصادی و سیاسی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. خبرهایی که بعضا می‌تواند عدم آگاهی از آنها آینده مطلوب و یا نامطلوبی برای شما رقم بزند فرهنگ به عنوان عاملی که به زندگی انسان معنا و جهت می دهد شناخته می شود و مسائل اجتماعی نیز مجموعه ای از تلخی و شیرینی های واقعی جامعه پیرامونی ما است. شیرازه در نظر دارد با رصد رویدادهای فرهنگی-اجتماعی بسته خبری هفتگی با عنوان«ایستگاه» منتشر نماید.

فرهنگی:

برای نخستین‌بار؛ تخت‌جمشید را سه بُعدی ببینید

نرم‌افزار واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) که به اختصار MR نامیده می‌شود فناوری است که به کاربر این امکان را می‌دهد که آثار تاریخی تخت‌جمشید را به‌صورت طرح بازسازی شده سه بعدی از طریق عینک‌های مخصوص ببیند و به این ترتیب جذابیت بصری محیط با استفاده از افکت‌ها و انیمیشن‌های سه بعدی ارتقا‌ پیدا می‌‌کند. این نرم‌افزار که مکمل راهنمای گردشگری به حساب می‌آید برای نخستین‌بار در تخت‌جمشید اجرا می‌شود و در روز بازدید معاون میراث فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و ارزیاب یونسکو از مجموعه آثار تاریخی تخت جمشید رونمایی شد. گردشگران تخت‌جمشید با این نرم‌افزار از این پس می‌توانند این سایت جهانی را به شکل بازسازی شده و سه بعدی بینند. به کارگیری تکنولوژی که یکی از نشانه‌های توسعه یافتگی در ارائه خدمات به گردشگران در محوطه‌های تاریخی است می‌تواند در مدیریت بازدید مؤثر واقع شود. این فناوری که به‌دست جوانان خوش‌ذوق و علاقه‌مند ایرانی طراحی شده در مجموعه آثاری همچون تخت‌جمشید می‌تواند ضمن ارائه تصویر مطلوب‌تری از آثار به گردشگر، از یک سو ابزاری برای حفظ و کاهش آسیب‌های احتمالی و انسانی به آثار کارآمد باشد و از سوی دیگر دسترسی نداشتن گردشگر به مکان‌های آسیب‌پذیر را جبران می‌کند.


فراخوان هشتمین جشنواره فیلم عمار

دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم «عمار» فراخوان هشتمین دوره خود را با موضوعات «تاریخ معاصر ایران»، «فتنه سال 88»، «بیداری اسلامی و جهانی»، «نقد درون گفتمانی»، «جنگ نرم»، «اقتصاد مقاومتی» و «ملت قهرمان» منتشر کرد. متقاضیان شرکت در جشنواره تا 20 آبان فرصت دارند آثار خود را در بخش‌های «فیلم»، «نقد، مقاله و پژوهش‌های سینمایی»، «تولیدات رادیویی»، «فیلم ما» و «آگهی بازرگانی و اقلام تبلیغاتی» با مراجعه به تارنمای AmmarFilm.ir ثبت و حداکثر تا پنج روز پس از آن به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. بخش «هدایای مردمی» که در دوره گذشته این جشنواره مطرح شده بود در این دوره به عنوان یکی از بخش‌های مستقل در فراخوان گنجانده شده است و مردم می‌توانند هدایای خود را جهت اهدا به فیلمسازان به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند. همانند ادوار گذشته دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم «عمار» در فراخوان خود از علاقه‌مندان برای اکران مردمی آثار جشنواره دعوت کرده است تا با مراجعه به تارنمای جشنواره نسبت به ثبت نام جهت نمایش فیلم‌ها اقدام کنند. بر اساس فراخوان هشتمین جشنواره «عمار» آثاری که تا تاریخ 25 مهر ماه به دبیرخانه برسند در صورت رضایت فیلمساز و با نظر هیات انتخاب در اولین مرحله وارد چرخه اکران مردمی می‌شوند. هشتمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» 8 تا 17 دی ماه 96 در سینما فلسطین تهران و از آبان ماه سال جاری تا 30 مهر سال آتی اکران‌های مردمی این جشنواره هم در شهرها و روستاهای کشور برگزار می‌شود.


«تعزیه» به اروپا می‌رود

تعزیه برای نخستین‌ بار توسط گروهی اعزامی از ایران «گروه تعزیه قزوین» به سرپرستی سیف‌الله شکری در آلمان و لهستان اجرا می‌شود. قرار است گروه تعزیه در شهرهای برلین، هامبورگ و فرانکفورت اجرا داشته باشد. این برنامه در آلمان به زبان فارسی خواهد بود؛ اما در لهستان ترجمه هم‌زمان به لهستانی هم خواهد داشت. گروه اجرای تعزیه 10 روز در آلمان خواهند بود و علاوه بر اینکه برای ایرانیان برنامه اجرا خواهند کرد، قرار است در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب «مقتل الحسین» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت نیز برای علاقمندان برنامه اجرا کنند. همچنین اجرای تعزیه در ورشو، پایتخت لهستان از دیگر برنامه‌های گروه ایرانی خواهد بود. لازم به ذکر است، امسال پنجمین سال است که گروه تعزیه قزوین در خارج از کشور و برای اولین بار در آلمان به صورت رسمی اجرای برنامه دارد.

اجتماعی:

طب سنتی؛ در فصل پاییز چه غذاهایی نباید بخوریم؟

پائیز فصلی است که از دیدگاه طب سنتی، طبیعتی سرد و خشک دارد و افرادی که مزاج سرد و خشک (سودا) دارند در این فصل بیشتر اذیت می‌شوند. در این فصل میوه‌ها و غذاهایی با طبع گرم توصیه می‌شود؛ افراد با مزاج سرد و خشک بهتر است در فصل پائیز با آب ولرم حمام کنند و از مصرف غذاهای کنسروی، منجمد و مانده و غذاهایی با طبع بسیار گرم و ادویه‌جات با گرمی زیاد پرهیز کنند. برای جلوگیری از خشکی پوست از روغن بادام شیرین، زیتون و بنفشه برای چرب کردن پوست استفاده شود؛ در این فصل ورزش کردن به‌دلیل برقراری تعادل در بدن مناسب است و سردی مزاج را کاهش می‌دهد، در پاییز از اقداماتی نظیر: فصد، حجامت بی‌دلیل، خوابیدن با شکم پر، خوابیدن در مجاورت هوای سرد، نوشیدن آب سرد و حمام یا نشستن در آب سرد، خشم و اندوه و اضطراب (به‌دلیل افزایش سودا) پرهیز کنید. همچنین بدن را از سرمای بامدادی و گرمای میان روز حفظ کنید و از پرخوابی و پرنوشی و پرخوری و خواب روز تا حد امکان اجتناب کنید؛ استفاده از عطرهای خوشبو و گرم مانند گلاب، نرگس و یاس باعث حفظ سلامت روح و جسم می‌شود. مصرف گرده گل و عسل به‌دلیل طبع گرم و سرشار از مواد مغذی در فصل پائیز توصیه می‌شود. بادام، نخود، زردک، شلغم، لوبیا، توت سفید، انجیر، خرما، پسته، زیتون، مویز، کشمش، زرده تخم‌مرغ محلی نیم‌برشت، شکر سرخ، گندم، کنجد، روغن حیوانی، گوشت گوسفند، سمنو، مرغ محلی، شیر تازه گوسفند همراه با عسل، سیب، به، انار شیرین، بوقلمون محلی، بادام زمینی، ارده، شیره انگور، شیره خرما و شیره توت از جمله مواردی غذاها و مواد گرم و تر است که مصرف آنها در فصل پاییز توصیه می‌شود. ضمن اینکه؛ غذاهای آماده و حاضری، غذاهای فریزری و مانده، سرخ‌کردنی‌های مانده، قهوه‌های بازاری از جمله خوراکی‌هایی است که باید ترک شود. همچنین مصرف ماهی، آبلیمو و آبغوره، سرکه، پنیر شور، ماست و دوغ و کشک، میوه‌های ترش، ترشیجات را باید به حداقل رسانید.


یک میلیون و 200 هزار پشه می‌توانند انسان را بکشند!

پشه‌ها حشراتی موذی هستند که خون انسان‌ها را برای تغذیه خود می‌مکند و مقداری از آن‌ را در بدن خود ذخیره می‌کنند اما اگر پشه‌ها خون انسان را می‌مکند، چقدر پشه لازم است تا خون انسان تمام شود؟
تحقیقات نشان داده هر پشه در هربار تغذیه از خون انسان، به طور متوسط تقریبا 0.000005 لیتر خون می‌مکد. بر این اساس بیش از یک میلیون و 200 هزار پشه باید به یک فرد حمله کنند تا بتوانند تمام خون بدنش را بمکند. بنابراین برای مرگ یک انسان یک میلیون و 200 هزار پشه نیاز است تا کل خون بدن انسان را بمکند.


نرم‌افزار تلفن همراه برای مدیریت بحران با کمک ماهواره‌ها طراحی شد

اهمیت سنجش از دور ماهواره‌ای روزبه‌روز در حال افزایش است و امروزه می‌توان گفت که پیوند ناگسستنی‌ با مدیریت بحران و عملیاتهای امداد و نجات پیدا کرده است؛ در همین راستا نرم‌افزار تلفن همراه برای مدیریت بحران با کمک ماهواره‌ها طراحی شد. محصول توسعه یافته در حوزه سنجش از دور ماهواره‌ای، یک شبکه‌ اطلاعات مکانی است که در قالب نرم‌افزار تلفن همراه یا یک سرور اینترنتی با ذخیره ابری اطلاعات در مواقع اضطراری در اختیار تیمهای امدادی یا سازمانهای نظامی قرار می‌گیرد. در مواقع بحران، تیم امدادی اعزام شده به منطقه حادثه می‌تواند با استفاده از این نرم‌افزار موبایل، اطلاعات مکانی حاصل از تصاویر ماهواره‌ای را به صورت تجمیع شده به همراه خود داشته باشد؛ عملیاتهای تیمی و تقسیم وظایف را مدیریت کند و پیغامهای مرتبط با وظایف را در اختیار اشخاص مربوطه قرار دهد. این نرم‌افزار همچنین می‌تواند مدیریت پرستارها در بیمارستانهای بزرگ و سازماندهی نیروهای نظامی در هنگام حمله‌های تروریستی، شورشها و قرنطینه را تسهیل کند. از مزایای این نرم‌افزار موبایل می‌توان به سازگاری با اندروید و IOS، استفاده از فضای ذخیره ابری برای نگهداری اطلاعات، ایمنی مناسب ارتباطات، قابل ردیابی بودن تمامی کاربران، انعطاف‌پذیری و امکان تطبیق با سیستمهای دیگر و عدم محدودیت در تعداد کاربران اشاره کرد. شرکت ایونیکس که طراح این نرم‌افزار است در سال 2007 تأسیس شده و تاکنون به طور جدی درگیر انتقال تکنولوژی‌های تحقیقاتی به شرکت‌ها بوده است. این شرکت نخستین شرکتی است که توسط مرکز حمایت از کسب‌وکار مایکروسافت پشتیبانی می‌شود؛ ایونیکس را می‌توان یک شرکت دانش‌بنیان موفق دانست.






نظرات بینندگان