کد خبر: ۱۱۴۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۱۴ مهر ۱۳۹۶
مداح اهل بیت در سپیدان:

قیدو بند مادی نباید دست و پای مداح را ببندد/گره‌های زندگی‌را هم با همین روضه ها باز کرده ام

ذاکر امام حسین (ع) در سپیدان گفت: به اعتقاد من یک مداح می‌تواند سرسفره اربابش باشد، اما نباید قید و بندمادی دست و پایش را ببندد، همین معرفت هاسوزبه صدای یک مداح و نور به چهره او می‌دهد.

به گزارش شیرازه،  دریکی ازروزهای پائیز ودرایام محرم امسال روبروی مردی نشسته ایم که در دکان کوچک خیاطی اش دلی بزرگ دارد واز نفس گرمش ؛کوچک وبزرگ فیض برده اند. هم صحبتی با او آنقدر جذاب بود که حیفمان آمدتاشماهم بهره نبرید او از سرِ عشق به ساحت مقدس اهل بیت (علیهم السلام)، ازنوجوانی به جمع مداحان و مرثیه پردازان اهل بیت پیوست ؛ امّا آنچه اورا در مدّاحی  موفقیت کرد، چیزی جز عنایت اهل بیت نمی داند.

حاج داوود شاه محمدی؛ از کودکی راهی را در پیش گرفته که اکنون با افتخار ازآن یاد می کند و پس از چند دهه مداحی تبدیل به چهره ای دوست داشتنی ومحبوب درشهر شده است .شاید یکی از دلایل ماندگاری و تأثیرگذاری مداحی او بردل ها بی شک بتوان درمرام وشخصیت اوجست و جو کرد. رموزی که اکثر مداحان قدیمی از آن بهره مند بودند انهم سادگی وصفا ونوکری ارباب باشد آنهم از نوع قدیمی اش.


در طول گفتگو در حالیکه حاج داوود مشغول انجام امورات روزانه وکارمردم درمغازه خیاطی میباشد با وصله وباگرمی خاصی پاسخگوی سؤالات می شودو باصفایی خاص حرف ما را می پذیرد.

  حاج داوود می گوید: مداحی رابا جلسات محلی شروع کردم، ما جلسه ای داشتیم در محله ی قدیم خودمان که دعای توسل و زیارت عاشورا و بعد هم جلسات روضه و ایام شهادتها هم که برنامه ی ویژه ای داشتند.از همان دوران کودکی چون ما مسجد در محل زیاد داشتیم ، مرحوم پدرم ما را به سوی مسجد وروضه آوردند و ازکودکی وارد کارهای مذهبی شدم تا امروزکه در خدمت اهل بیت هستم.

این مداح امام حسین می گوید : باتوجه به همسایگی منزل قدیمی ما با مساجد وخانه هایی که روضه امام حسین برپامی شد خودم هم شوق بسیاری داشتم که بتوانم روزی در این راه قدم بگذارم وقتی توانستم از صدایی که خدا داده بهره ببرم چرا برای نوکری اهل بیت ازآن استفاده نکنم بالاخره هر کس بتوانند قدم دراین راه و زمینه بگذارد و این راه را انتخاب کنیم قطعاموفق خواهدشد ولی بنظر من داشتن یک صدای خوب زیاد مطرح نیست مهم راه امام حسین (ع) را ادامه دادن است خیلی ها صدای خوبی دارند ولی معرفت اهل بیت را هنوز کسب نکرده اند پس بهتر است این فضایل کسب شود.

او گفت: هیچ چیز قدیم مثل الآن نیست دنیا، دنیای مادیات شده است، مداحی هم تغییر کرده، ولی همه ما معتقدیم که اصول و حرمت هایی دارد و یک شغل معمولی نیست؟ مداحی که معلم اخلاق داشته باشد، هیچ وقت دچار مفاسد روز مره نمی‌شود.

شاه محمدی تاثیر ذاکری امام حسین را در زندگی اش بسیار می داند و می گوید: کسی که عشقش به اهل بیت است در زندگی موفق است چون دلش با کسانی است که راه خدا را دنبال کرده اند حالا شما هم راه آنها را ادامه دهید هرگز شکستی در زندگی نخواهد داشت.من تمام عمرم فقط از امام حسین (ع) عاقبت به خیری خواسته و میخوام.

 این ذاکرامام حسین (ع) از زمانه امروز گلایه مند است ومیگوید :امروز همه چیز فرق کرده ، تفاوت عده‌ای از ذاکران امروز با مداحان قدیمی بسیار زیاد است، این روزها کم‌تر می‌شود از آن اخلاص و صفا و توجه سراغ گرفت، آنها با خلوص وخشوع در مجالس روضه حاضر می‌شدند و وقتی ذکر مصیبت می‌خواندند، خودشان با مستمع اشک می ریختند، قدیمی ترها نام امام حسین علیه‌السلام می آمد، خودشان اول به گریه می‌افتادند، این‌ها در پی شهرت نبودند، بلکه ارباب آنها را بالا برد و بزرگشان کرد.

  او می گوید: امروز مداحی را به عنوان یک شغل و حرفه می‌بینند اگر مداحی حرفه افراد شود، هم درباره پول با مردم بحث می‌کند و هم اگر پول کمی بدهند، قهرمی‌کند و دیگربه آن مجلس نمی‌رود. این کارباروح ذکروستایش ائمه طاهرین علیهم‌السلام منافات دارد، به اعتقاد من یک مداح می‌تواند سرسفره اربابش باشد، اما نباید قید و بندمادی دست و پایش را ببندد، همین معرفت هاسوزبه صدای یک مداح و نور به چهره او می‌دهد.


 شاه محمدی می گوید:گره‌های زندگی‌را هم با همین روضه ها باز کرده ام ودراین سالهای عمری که ازخداگرفته ام شاکرم که نوکری دراین خانواده را کرده ام  هر وقت مشکلی در زندگی به وجود می‌آید و گره‌ای به کارم می‌افتد به اهل بیت متوسل می‌شوم،  محال است جواب نگیرم. پاسخش را خیلی زودگرفته ام.

اودر اخر می گوید : اگر مداح وذاکر برای خدا خالص باشد خدابه او درجه ورتبه می دهد ونزد مردم عزیز وعزیزتر می شود .باخداباشد وپادشاهی کند  ودر زیر پرچم اهل بیت نوکری این خاندان را.

منبع: مارگون
برچسب ها: سپیدان ، امام حسین ، مداح
نظرات بینندگان