کد خبر: ۱۱۴۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۱۵ مهر ۱۳۹۶
اخبار ویژه روزنامه ها؛

جذب سرمایه خارجی در دولت‌یازدهم 45 درصد کاهش یافته است/ مردم: بالاخره نفهمیدیم بابت سهام عدالت باید به دولت پول بدهیم یا بگیریم!/ استیضاح وزیر جهادکشاورزی کلید خورد/ قطعنامه سنا درباره «زندانیان امریکایی در ایران»

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
جذب سرمایه خارجی در دولت‌یازدهم 45 درصد کاهش یافته است/ مردم: بالاخره نفهمیدیم بابت سهام عدالت باید به دولت پول بدهیم یا بگیریم!/ استیضاح وزیر جهادکشاورزی کلید خورد/ قطعنامه سنا درباره «زندانیان امریکایی در ایران»
به گزارش شیرازه، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

اخبار اقتصادی

* کیهان
جذب سرمایه خارجی در دولت‌یازدهم 45 درصد کاهش یافته است

کیهان نوشته است: جذب سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در چهار سال دولت حسن روحانی به طور متوسط سالیانه 2/6 میلیارد دلار بود که نسبت به سال پایانی دولت احمدی‌نژاد حدود 45 درصد کاهش داشته است.

سرمایه‌گذاری خارجی در دولت یازدهم از جمله شاخص‌هایی است که علیرغم کاهش آن در دولت حسن روحانی، مسئولان دولتی تاکید بر موفقیت خود در این زمینه دارند.

به عنوان نمونه چندی پیش محمد جواد ظریف در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: «طبق آخرین آمار 11 میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه خارجی در طول دولت یازدهم وارد کشور شده است.»

اسحاق جهانگیری هم طی هفته‌های اخیر با بیان اینکه در دوران بعد از برجام حدود ۱۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب شده، بیان کرد: «بیش از ۱۱ میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار سرمایه وارد کشور شده و در واقع تبدیل به کارخانه و صنعت در کشور شده است.»

از سردرگمی مسئولان دولتی همین بس که وزیر خارجه 11 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را مربوط به چهار سال اخیر می‌داند و معاون اول رئیس‌جمهور مربوط به یکسال و نیم پس از برجام!

نکته مهم در این زمینه که بارها و بارها از سوی کارشناسان و رسانه‌ها گفته شده، در این خصوص است که رقم اعلام شده مربوط به سرمایه‌گذاری مصوب بوده و مقدار اندکی از آن جذب یا به عبارت دیگر وارد کشور شده است.

به دیگر سخن مسئولان دولتی، آگاهانه یا ناآگاهانه میزان سرمایه‌گذاری مصوب شده را به جای سرمایه‌گذاری جذب شده اعلام کرده‌اند.

در حال حاضر نیز نگاهی به آمارهای رسمی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با عنوان «گزارش وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران» در سال 95 منتشر شده است، به خوبی نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری خارجی در این دولت نسبت به دولت احمدی‌نژاد کاهش پیداکرده است.

به گزارش تسنیم، در حالی در سه سال پایانی دولت دهم 12/6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب شده بود که این رقم در سه سال ابتدایی دولت یازدهم به 7/2 میلیارد دلار کاهش یافته است.

بر اساس آنچه در این گزارش آمده است: «جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در صنعت رقم متوسط سالیانه 8 میلیارد دلار، از جمله اهداف کمی اعلام شده در برنامه پیشنهادی وزارتخانه بوده است. بررسی عملکرد میزان ورود سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) به ایران طی سال‌های 2013، 2014 و 2015 مقارن با سال‌های 1392، 1393 و 1394 در مقایسه با سال‌های قبل دارای روند نزولی قابل ملاحظه‌ای بوده است.»

بنابر گزارش وزارت صنعت؛ «بنابراین در سال‌های 1392، 1393 و 1394 به طور متوسط سالیانه حدود 2/4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مسقیم خارجی جذب شده که با هدفگذاری وزارتخانه مبنی بر رقم متوسط سالیانه 8 میلیارد دلار، هر سال حدود 5/6 میلیارد دلار انحراف دارد.»

لذا همانطور که از این گزارش برمی آید جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی طی سه سال نخست این دولت نسبت به سه سال پایانی دولت قبل 43 درصد کاهش یافته است.

ضمن اینکه درخصوص سال گذشته هم طبق آمار کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) که خرداد ماه امسال منتشر شد؛ طی سال 2016 یعنی سال اجرای برجام میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی سه میلیارد و 372 میلیون دلار بوده است.

یعنی در چهار سال دولت حسن روحانی به طور متوسط سالیانه 2/6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده که نسبت به سال پایانی دولت احمدی‌نژاد (4/7 میلیارد دلار) حدود 45 درصد کاهش داشته است.

یعنی حتی با وجود اجرای برجام، که مسئولان آن را آفتاب تابان می‌دانستند و می‌گفتند حتی آب خوردن ما هم به آن بستگی دارد هم همچنان این رقم به میزان سال پایانی دوره احمدی‌نژاد نرسید، چه برسد به اینکه نسبت به آن افزایش هم داشته باشد.

مردم: بالاخره نفهمیدیم بابت سهام عدالت باید به دولت پول بدهیم یا بگیریم!
کیهان نوشته است: در حالی که مردم منتظر دریافت سهام عدالت یک میلیون تومانی خود هستند، رئیس‌سازمان خصوصی‌سازی گفته است: اگر مشمولین مابقی سهام خود تا یک میلیون تومان را نپردازند، باقی سهام پس از اتمام مهلت مقرر (پایان مهرماه) به مالکیت دولت خواهد رسید.

رئیس‌سازمان خصوصی‌سازی در برنامه چوب‌خط شبکه افق در مورد آخرین وضعیت پرداخت سهام عدالت گفت: از اول مرداد تا پایان اسفندماه شرکت‌های سرمایه‌پذیر موظف به پرداخت سودهای مربوط به سهام عدالت به سازمان خصوصی‌سازی بوده و سازمان خصوصی‌سازی موظف به پرداخت آن به سهام داران می‌باشد.

پوری حسینی با بیان اینکه 47 میلیون سهام گیرنده دهک بندی شده‌اند و پرداخت‌ها با توجه به واریزهای صورت گرفته به صورت هدفمند بر اساس اولویت به سهام گیرندگان داده می‌شود گفت: پرداخت‌ها از دهک‌های پایین شروع می‌شود.وی با بیان اینکه از ابتدا نیز قرار بود شروع پرداختها از اواخر شهریورماه باشد، نه اینکه ما در آن تاریخ تمام سود سهام را به همگی پرداخت کنیم گفت: پرداختها ممکن است تا پایان فروردین سال 97 طول بکشد.

بازگشت مالکیت بخشی از سهام ها

رئیس‌سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه سود کنونی سهام عدالت بین 13 تا 15 درصد بوده و برای سال مالی آتی ممکن است این مقدار افزایش یافته و یا کاهش یابد گفت: اگر مشمولین مابقی سهام خود تا یک میلیون تومان را نپردازند، تنها به اندازه همان میزان کنونی سهام خود سود دریافت می‌کنند و باقی سهام پس از اتمام مهلت مقرر (پایان مهرماه) به مالکیت دولت خواهد رسید.به گزارش تسنیم، طی 10 سال گذشته حدود نیمی از سهام عدالت یک‌میلیون تومانی به مالکیت مردم درآمده است و علیرغم اعلام دولت برای تسویه نیمی دیگر از مبلغ اسمی سهام توسط خود مردم، استقبالی از این پیشنهاد نشده است، بنابراین احتمالا تا پایان مهرماه، مالکیت حدود نیمی از کل سهام عدالت به دولت بازخواهد گشت و از مردم پس گرفته خواهد شد.

اخبار ضد و نقیض پیرامون تصمیم نهایی دولت درباره سهام عدالت به گونه‌ای بوده که صاحبان سهام عدالت از زمان انتشار اخبار رونمایی سامانه سهام عدالت نگرانی‌هایی داشته‌اند. عمده آنها در این موضوع تردید داشته‌اند که بالاخره باید پولی از دولت بگیرند یا پولی به دولت بدهند و می‌خواهند مسئولان تکلیف را روشن کنند که تکلیف سهام آنان چه خواهد شد.

یکی از سهامداران به کیهان گفته است که مبلغ اسمی سهام یک میلیون تومان بوده و دولت نباید به بهانه‌های مختلف آن را از دست مردم خارج کند.

سامان یکی از کاربران در فضای مجازی در واکنش به اقدامات دولت گفته است که «این طور که معلوم است آنهایی که سهامدار هستند باید هزینه اینکه دولت زحمت کشیده و سهام را برای ما نگه داشته را هم بدهند، قرار نیست پولی بگیرید، قرار است پول بدهید»! فرد دیگری هم گفته بود «با این حساب یه چیزی هم به دولت بدهکاریم»!

البته برخی هم بر این عقیده هستند که این اقدام دولت ترفندی برای کسب درآمد و جبران کسری بودجه بوده که حالا با عدم استقبال مردم، در فکر بازگرداندن مابقی سهام عدالت به نام دولت هستند.

* شرق
استیضاح وزیر جهادکشاورزی کلید خورد
روزنامه اصلاح طلب شرق نوشته است:‌ نخستین وزیر دولت دوازدهم، هنوز روی کار نیامده، زیر تیغ استیضاح نمایندگان مجلس قرار گرفت. استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با ١٥ محور در حال پیگیری است. وزارتخانه‌ای که متولی تولید غذای کشور است، همین یک ماه پیش به محمود حجتی سپرده شد تا با رعایت محورهایی که رئیس‌جمهور به وی ابلاغ کرد و با تکیه بر وضعیت بحرانی آب، به بهترین نحو مدیریت شود. اما وزیر جهاد کشاورزی هنوز روی کار نیامده، از سوی بخشی از نمایندگان مجلس به جلسه استیضاح فراخوانده شده است. حجتی که با رأی ناپلئونی نمایندگان ملت، کرسی وزارت را در اختیار گرفت، امروز زیر تیغ استیضاح است. طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی درحالی‌که وی برای بازدید از نمایشگاه بین‌المللی دامداری شهر کلرمون فران فرانسه به این کشور سفر کرده است، در مجلس کلید خورد. خبر رسیده که اولین استیضاح دولت دوازدهم درست یک‌ماه‌ونیم پس از کسب رأی اعتماد وزیر جهاد کشاورزی در مجلس، در حال پیگیری است. محمود حجتی با ١٥ محور به مجلس فراخوانده شده است. معترضان به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی معتقدند وی در انتصابات سیاسی‌کاری می‌کند. در برابر خرید تضمینی محصولات کشاورزی بی‌تفاوت است و شعار اقتصاد مقاومتی را به صورت عملی در وزارت جهاد کشاورزی پیگیری نکرده است. آنها تأکید دارند که وزیر جهاد کشاورزی در پرداخت خسارت به کشاورزان و باغداران آسیب‌دیده در حوادث طبیعی کوتاهی کرده و به دیم‌کاران بیش از حد سخت می‌گیرد. کهولت سن وزیر و معاونانش به همراه مسائل مربوط به آب، محورهای دیگر استیضاح محمود حجتی، مهندس عمرانی که وزیر کشاورزی شده است (اما زمین کشاورزی هم دارد)، از سوی موافقان استیضاح اعلام شده است.موافقان استیضاح بر این باورند که وزیر کشاورزی در دور جدید نیز همان روال قبلی را در پیش گرفته و کسانی که به وزیر جهاد کشاورزی رأی داده‌اند، از رأی خود پشیمان هستند. مهرداد بائوج‌لاهوتی نماینده مردم لنگرود و عضو فراکسیون مستقلین در خانه ملت در این رابطه به «شرق» می‌گوید: بحث استیضاح وزیر جهاد کشاورزی فراکسیونی نیست. نمایندگان مجلس اغلب تمایل دارند که وی استیضاح شود.

وی اضافه می‌کند: من اگرچه هنوز استیضاح را امضا نکرده‌ام اما نهایت همکاری را با استیضاح‌کنندگان خواهم کرد.به گفته لاهوتی مخلوط‌بودن گندم با ماسه، خودکفانشدن در بحث گندم -با وجود اینکه وزیر جهاد کشاورزی روی این مسئله مانور می‌دهد- و واردات گندم خارجی به قیمت ٨٠٠ تومان و فروش آن به بهای هزارو ٣٤٠ تومان، از جمله مسائلی است که باید وزیر جهاد کشاورزی به آنها پاسخ دهد.وی با اشاره به اینکه چای‌کاران فقط ٧٠ درصد پول محصول خود را دریافت کرده‌اند، عدم پیگیری مطالبات چای‌کاران را دلیل دیگری برای استیضاح وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد.

وزیر جهاد کشاورزی به اندازه یک تلفن نگران چای‌کاران نیست

نماینده مردم لنگرود بیان می‌کند: وزیر جهاد کشاورزی به اندازه یک تلفن نگران تأمین اعتبارات از خزانه برای پرداخت مطالبات چای‌کاران نیست و همین ٧٠ درصد مطالبات نیز با پیگیری‌های ما از خزانه به باغداران پرداخت شده است. وی اضافه می‌کند: وزیر جهاد کشاورزی به ابریشم ایران لطمه زد و محصول برنج را با مشکلات جدی مواجه کرد، سایر محصولات نیز به دلیل عملکرد وی دچار مشکل شده است.

به گفته بائوج ‌لاهوتی بازنشسته‌بودن معاونان وزیر جهاد کشاورزی دلیل دیگری است که وی را مستحق استیضاح می‌کند. وی ادامه می‌دهد: رشته تحصیلی وزیر جهاد کشاورزی راه و ساختمان بوده و با حوزه کاری‌اش غیرمرتبط است و به دلیل اینکه از کشاورزی اطلاعات کافی ندارد، در بازدید از استان‌ها، حجتی مخفی شده و در بین کشاورزان حضور نمی‌یابد. وزیر جهاد کشاورزی در چهار سال گذشته فقط یک بار به گیلان سفر کرد و در این سفر هم خود را در گوشه‌ای مخفی کرد. نماینده لنگرود تأکید می‌کند: ممکن است وزیر جهاد کشاورزی فرد خوبی باشد اما ما با شخصیت حقیقی وی کاری نداریم و شخصیت حقوقی حجتی مد نظر است.

دریافت پیامک برای جمع‌آوری امضای استیضاح

حجتی با کسب ١٦٤ رأی از مجموع نمایندگان مجلس، با کسب امتیازی ناپلئونی راهی پاستور شد تا سکاندار وزارت جهاد کشاورزی باشد و حال بعد از اولین انتصاب در وزارت جهاد کشاورزی و معرفی رئیس جدید سازمان دامپزشکی، نمایندگان مجلس به دنبال استیضاح وی هستند. حجتی برای معاونان خود نه حکم ابقا زده و نه انتصاب خاصی در این وزارتخانه داشته است به همین خاطر، نمایندگان مجلس بر این باورند که با مجموعه‌ای از معاونان بازنشسته، درِ وزارت جهاد کشاورزی بر همان پاشنه قبلی خواهد چرخید.«استیضاح وزیر جهاد کشاورزی هنوز در مراحل اولیه جمع‌آوری امضاست»؛ این جمله‌ای است که علی ابراهیمی نماینده مردم شازند و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار «شرق» می‌‎گوید.وی ادامه می‌دهد: به‌تازگی پیامکی درباره استیضاح وزیر جهاد کشاورزی دریافت کرده‌ام و بعد از تعطیلات از مفاد طرح استیضاح، بیشتر اطلاعات به دست خواهم آورد. البته نمایندگانی هم هستند که استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را زودهنگام می‌دانند. شمس‌الله شریعت‌ن‍ژاد عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «شرق» با اشاره به کسب رأی اعتماد حجتی از مجلس شورای اسلامی در یک ماه گذشته، استیضاح را بی‌معنی دانسته و می‌گوید شاید این جریان به یک تذکر، ‌سؤال یا... ختم شود.نظر افضلی، دیگر عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز استیضاح حجتی را زودهنگام توصیف کرده و معتقد است باید بگذاریم وزرا کار خود را انجام دهند. تماس‌های خبرنگار «شرق» برای کسب اطلاع از نظر دست‌اندرکاران بخش کشاورزی و اعلام نظر مدیرکل روابط‌عمومی این وزارتخانه در مواجهه با چالش جدید مجلس و حجتی بدون پاسخ باقی می‌ماند. حال باید در روزهای آتی منتظر باشیم تا ببینیم آیا طرح استیضاح ١٥محوری وزیر جهاد کشاورزی به یک استیضاح واقعی تبدیل می‌شود یا نمایندگان مجلس با طرح پرسش و دریافت پاسخ‌های حجتی، قانع خواهند شد.

سقوط 52 درصدی ارزش بازار بورس در دولت یازدهم
ارزش بازار بورس در 4 ساله دولت یازدهم با کاهش و سقوط 52 درصدی مواجه شد.

به گزارش روزنامه جوان، ارزش بازار بورس که در ابتدای دولت یازدهم حدود 150 میلیارد دلار بود اکنون به حدود 85 میلیارد دلار نزول کرده است.

ارزش بازار ناشران بورس تهران در پایان شهریور ماه در حالی به بیش از 339 هزار میلیارد تومان بالغ شده است که اگر بخواهیم با بهای ارز 3900 تومانی ارزش بازار سرمایه ایران را بسنجیم می‌بینیم که به محدود 85 میلیارد دلار رسیده و این در حالی است که در پایان دولت دهم ارزش بازار سرمایه در حدود 150 میلیارد دلار ارزیابی می‌شد. در این بین یکی از درخواست‌های فعالان بازار این است که ارزش دلاری بازار سرمایه ایران نیز در شاخص‌های ارائه شده از سود سامانه‌ها بازار سرمایه انعکاس یابد چرا که این ادعا مطرح می‌شود که تا حدی سرمایه‌گذاران خارجی وارد بازار سرمایه ایران شده‌اند.

در این بین نکته قابل توجه و تأمل این است که قیمت بازاری سهام 41 درصد شرکت‌ها در محدوده قیمت اسمی نوسان می‌کند، این در حالی است که توسعه بازار بدهی و رکود اقتصادی در کشور و همچنین نرخ سود بالای بانکی، توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و سرمایه‌گذاری ایران منابع در بازار بانکی و... عملاً مجالی برای بهبود وضعیت بازار بورس نداده است به طوری که بهای بسیاری از شرکت‌های ارزنده بازار به محدوده بهای اسمی نزول کرده است.

اخبار سیاسی

بازیگری آمانو در نقشه موذیانه دولت ترامپ
نیکی هیلی در غیاب رکس تیلرسون (که از تیم بررسی برجام در آمریکا کنار گذاشته شده است)، ماموریت دارد تا تمرکز ویژه‌ای بر روی پاشنه آشیل برجام، یعنی بازرسی از اماکن نظامی ایران صورت دهد.

سایت نامه‌نیوز با انتشار این مطلب نوشت: یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اخیرا خواستار شفاف سازی قدرتهای جهانی در خصوص بند T  ضمیمه اول برجام شده است. مطابق بند T ضمیمه اول برجام، «فعالیت‌هایی که می‌تواند در طراحی و توسعه یک وسیله انفجاری هسته‌ای نقش داشته باشند» ممنوع شده‌اند. این فعالیت‌ها طبق متن برجام  موارد ذیل را شامل می‌شوند:
- طراحی، توسعه، ساخت، دستیابی و یا استفاده از مدل‌های کامپیوتری برای شبیه‌سازی وسایل انفجاری هسته‌ای.
-‌ طراحی، توسعه، ساخت، دستیابی و یا استفاده از چاشنی‌های انفجاری چند نقطه که برای توسعه یک وسیله انفجاری هسته‌ای مناسب هستند مگر اینکه مقاصد غیرهسته‌ای بودن آن توسط کمیسیون مشترک تأیید شده باشد و موضوع پایش باشد.

-‌ طراحی، توسعه، ساخت، دستیابی و یا استفاده از سیستم‌های تشخیص انفجار (دوربین‌های Streak، دوربین‌های سرعت بالا و یا دوربین‌های Flash x-ray) مناسب برای توسعه تجهیزات انفجار هسته‌ای مگر اینکه مقاصد غیرهسته‌ای بودن آن توسط کمیسیون مشترک تأیید شده باشد و موضوع پایش باشد.

آمانو اعلام کرده است که بر سر تفسیر این بند و نحوه  فعالیت‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی بر سر راستی‌آزمایی این بند ، میان ایران و روسیه از یک سو و کشورهای غربی از سوی دیگر اختلاف نظر وجود دارد. مدیر کل آژانس معتقد است که در بخش‌های دیگر توافق هسته‌ای،  ایران به ارائه بیانیه‌، قرار دادن فعالیت‌های خود تحت پادمان‌های آژانس یا اعطای دسترسی به ما متعهد شده است. اما در بند T چنین تعهداتی وجود ندارد.

از سوی دیگر دولت دونالد ترامپ، سرمایه‌گذاری زیادی بر سر احیای بند T  و وضع اختیارات ویژه برای آژانس صورت داده است.  چندی پیش «مارک فیتزپاتریک» یکی از مقامات  اسبق وزارت خارجه آمریکا به ترامپ توصیه کرد که از ظرفیت بند T ضمیمه اول برجام به عنوان بهانه‌ای برای بازرسی از اماکن نظامی در ایران استفاده کند.

وی معتقد است راستی‌آزمایی بند T، صرفا در صورت دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به اماکن نظامی در ایران امکانپذیر خواهد بود.بند T  ضمیمه اول برجام ، به صورت بالقوه حاوی الزاماتی برای دسترسی های منظم به اماکن نظامی ایران است. با این حال، مقامات آمریکایی در صددند این امکان بالقوه را به یک توانایی بالفعل تبدیل کنند. در این خصوص، ایران و روسیه معتقدند که بر اساس متن صریح و غیر قابل تغییر برجام، آژانس اختیاری در این خصوص ندارد و از این رو، درخواست آمانو برای شفاف‌سازی در خصوص بند T  ضمیمه اول برجام نیز وجهه‌ای قانونی ندارد.

با این حال، سوال اصلی اینجاست که چرا مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، این درخواست را در برهه زمانی فعلی مطرح کرده است؟ آیا میان اصرار اخیر آمانو برای شفاف‌سازی در خصوص بند T  ضمیمه اول برجام و دیدار اخیر وی با نیکی هیلی نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد ارتباطی وجود دارد؟ پاسخ این سوال مثبت است!

نیکی هیلی، ماموریت دارد تا تمرکز ویژه‌ای بر روی پاشنه‌آشیل برجام، یعنی بازرسی از اماکن نظامی ایران صورت دهد. یوکیو آمانو نیز با طرح موضوع شفاف‌سازی در خصوص بند T ضمیمه اول برجام، سعی کرده مسیر ترامپ را در این خصوص هموار کند. نباید فراموش کرد که ترامپ حدود دو هفته دیگر و در نیمه ماه اکتبر، گزارش خود در خصوص پایبندی ایران به برجام را به کنگره ارائه خواهد داد. در این گزارش، ترامپ قصد دارد موضوع ممانعت ایران در خصوص بازرسی از اماکن نظامی خود را مطرح ساخته و بر روی آن مانور دهد. در این معادله، آمانو نیز با ترامپ همراه شده است.

مشاور نتانیاهو: برجام برای اسرائیل مزایای محسوسی داشت و باید حفظ شود
مشاور پیشین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت توافق هسته‌ای غرب با ایران، مزایای محسوسی برای اسرائیل داشته است.
به گزارش المانیتور، یوزی آراد در گفت‌وگوی تلفنی با لابی یهودی - آمریکایی لیبرال جی استریت (JStreet) گفت: موضع من، حمایت از حفظ و تقویت توافق است.
آراد که از سال 2009 تا 2011 مشاور امنیت ملی نتانیاهو بود، ضمن مخالفت با خروج آمریکا از برجام افزود: کنار کشیدن از توافق، آنچه را که ایجاد شده از بین برده و داشته‌های آن را با هیچ جایگزین می‌کند.

یوزی آراد که 20 سال در موساد فعالیت کرده، می‌گوید توافق هسته‌ای، مزایای محسوسی برای اسرائیل و  امنیت بین‌المللی داشته و ایران نیز تاکنون به شرایط سخت‌گیرانه آن پایبند بوده است.
وی افزود: توافق هسته‌ای، ذخایر هسته‌ای ایران را کاهش داد، برخی از سانتریفیوژها را از دور خارج کرد و مسیر (دستیابی ایران به) پلوتونیوم را مسدود کرد. توافق هسته‌ای با به کار بستن انواع مهارهای کمی و کیفی بر برنامه هسته‌ای ایران، موجب شده است که پیشرفت آن متوقف شود.

به گفته آراد، اگر چه این توافق امکان بهبود دارد، اما آمریکا در صورت خروج از آن، هیچ راهبرد جایگزین جدی برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانمندی‌های هسته‌ای در اختیار ندارد.
به گفته آراد، واشنگتن باید اجماع با متحدان اروپائی‌اش را حفظ نماید تا از زمان فراهم شده در برجام برای رسیدگی به تهدیدهای درازمدت ایران به بهترین نحو بهره‌برداری کند.
وی از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا خواست بیش از آنکه به فکر فرار از تعهدات واشنگتن در برجام و تضعیف آن باشد، برای تقویت آن بکوشد.

وی با اشاره به تک‌تک موارد خاص فنی مطرح در برجام که از سوی ایران اجرایی شده و بر عمل به تعهدات از سوی ایران صحه می‌گذارد گفت: برجام دارای یک ساختار حقوقی متشکل از معیارها، اهداف، وظایف است که حمایت از آنها بسیار مفید است، بنابراین منطقی آن است که به جای لغو و یا تضعیف آن به فکر تقویت آن بود.

ایران

واکنش جهانگیری به خبر دستگیری برادرش:
امیدوارم سوء استفاده سیاسی نباشد
معاون اول رئیس جمهوری در واکنش به خبر دستگیری برادرش «مهدی جهانگیری» که در فضای مجازی منتشر شده، با بیان اینکه اطلاع دقیقی از دلیل و چگونگی دستگیری وی ندارد، در عین حال گفت: امیدوارم سوء استفاده سیاسی نباشد.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: اطلاع دقیقی از دلیل، چگونگی دستگیری، اتهام، ضابط و شاکی برادرم ندارم. البته وی هیچ گونه مسئولیت و فعالیت دولتی ندارد. مسأله قابل پیش‌بینی بود و باید صبر کرد.

امیدوارم سوء استفاده سیاسی نباشد و عدالت، مبارزه با فساد و حاکمیت قانون برای همه یکسان اجرا شود. روز گذشته برخی سایت‌ها از بازداشت مهدی جهانگیری، برادر معاون اول رئیس جمهوری خبر دادند. تابناک نوشته که برخی اتهامات متوجه حضور او در بانک گردشگری بود. مهدی جهانگیری رئیس گروه مالی گردشگری و نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران است.

قطعنامه سنا درباره «زندانیان امریکایی در ایران»
کمیته روابط خارجی سنای امریکا روز پنجشنبه یک قطعنامه فراحزبی را با مضمون درخواست از دولت ایران برای آزادی تبعه‌های امریکایی در ایران، به تصویب رساند. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری واشنگتن، فری بیکن در این قطعنامه از دولت ترامپ خواسته است تا موضوع آزادی زندانیان امریکایی در ایران را در صدر اولویت‌های خود قرار دهد. بنابراین گزارش این اقدام سنا در حالی انجام شد که با توجه به اعلام اینکه ترامپ قصد دارد پایبندی ایران به برجام را رد کند، تنش‌ها میان دو کشور افزایش یافته است.

منتقدان توافق هسته‌ای و مدافعان زندانیان امریکایی امید دارند که دولت ترامپ فشارها بر ایران را بر مبنای آزادی هر چه سریعتر زندانیان امریکایی افزایش دهد. در ماه مه، مجلس نمایندگان یک قطعنامه مشابه را به تصویب رساند و قرار است طی هفته‌های آینده سنا اقدامات لازم را در این باره انجام دهد. «باب منندز» عضو ارشد پیشین کمیته روابط خارجی سنا که از منتقدان توافق هسته‌ای ایران است، مدعی شد: اگر ایران بخواهد که توسط جامعه جهانی پذیرفته شود، همان‌طور که می‌گوید خواستار چنین موضوعی است، باید دست از گروگانگیری بردارد.



برچسب ها: اقتصاد ، سیاست ، روحانی
نظرات بینندگان