کد خبر: ۱۱۴۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۶ مهر ۱۳۹۶
یادداشت؛

روز روستا و روزگار دیدنی روستاها

خشکسالی چندسال اخیر و مقابله ضعیف با این مشکل حال روستاهای جذاب و مولد فارس را خراب کرده و مناسبت‌هایی مانند روز روستا روزنه امیدی است که با همت متولیان امر حال روستاها رو به بهبود برود.
به گزاش شیرازه، بر اساس تصمیمات جلسه مورخ دوم مهرماه سال93 دستگاههای فرهنگی کشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر شد به منظور ارج نهادن به روستائیان عزیز و فرهنگ روستائی تعیین یک روز به نام «روز ملی روستا» به شورای فرهنگ عمومی کشور پیشنهاد شود. بر این اساس، طی درخواست مرکز توسعه روستایی، ۱۵ مهرماه به عنوان روز ملی روستا توسط شورای فرهنگ عمومی کشور تصویب شد.

مصوبه مذکور توسط رئیس وقت مرکز توسعه روستایی به استانداران سراسر کشور ابلاغ و مقرر شد اقدامات لازم از سوی مراجع ذیربط جهت تجلیل از جایگاه روستائیان و روستانشینان به مناسبت این روز بعمل آید. اولین همایش ملی روز روستا در سال ۱۳۹۳ در سالن اجلاس سران آغاز شد. این همایش به همت معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشورهرساله برگزار می‌شود. اما به راستی چه توقعاتی از خروجی چنین همایش هایی وجود دارد؟ آیا این همایش ها توانستند توقعات قشر عظیم مخاطبان را برآورده سازند؟

از نظر بسیاری از کارشناسان نکته با اهمیت در تعریف روستا این است که روستا منطقه محروم نیست بلکه منطقه مولد است. تفاوت این تعریف ها تاثیر شگرفی در نگاه به روستا و مشکلات و ظرفیت های آن دارد.

روستاهای فارس نسبت به خیلی از استان های کشور جزو روستاهای برخوردار محسوب می‌شدند اما خشکسالی چندساله اخیر و مقابله ضعیف با این مشکل حال روستاهای جذاب و مولد استان را خراب کرده است و مناسبت‌هایی مانند روز روستا روزنه امیدی است که با همت متولیان امر حال روستاها رو به بهبود برود.

گذشته از این مسئله مهم که کشاورزی در حال احتضار، در خیلی از روستاهای فارس تنها به خاطر خشکسالی در حال مردن است یا بخاطر سرعت نابرابر سرمایه گذاری و آموزش های لازم برای مقابله با خشکسالی  مانند تغییر الگوی کشت و روش های آبیاری نوین و تعیین و تامین خسارت کشاورزان و ...در حال کشته شدن می باشد، بررسی مسائل مهم دیگری مانند چگونگی احیای کشاورزی موثر بدون آسیب به منابع آبی، راه های حفظ بافت روستایی، راه های درامدزایی غیروابسته به کشاورزی مانند صنایع دستی و حفظ و احیا و ترویج بازی های محلی، سنت ها وغذاهای محلی، کشف ظرفیت هایی مانند گیاهان دارویی و ظرفیت های گردشگری و ... از جمله انتظاراتی است که در مناسبت هایی مانند روز روستا در دل مخاطب زنده می شود.

صرف نظر از درصد ناچیز مهاجرت معکوس از شهر به حاشیه ها، رابطه مستقیم بین تقویت روستا و رفع معضل حاشیه نشینی در کلان شهرها و تبعات ناشی از آن ضرورت و اهمیت رسیدگی به این انتظارات را صدچندان می کند.

امید است که متولیان امر پا را از همایش ها فراتر گذاشته و با اقدامات جدی به این انتظارات جامه عمل بپوشانند تا امید مخاطبان ناامید نشود.

* نجمه اشرفی/ روزنامه سبحان
نظرات بینندگان