کد خبر: ۱۱۴۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۱۶ مهر ۱۳۹۶
یادداشت

شورای پنجم در مسیر تأمین منافع عمومی یا فرصت سوزی؟/ انتخاب مجدد شهردار فرصتی برای جبران بی‌توجهی به تخصص‌گرایی در مدیریت شهری

متاسفانه، فقدان اتخاذ تدابير لازم و در نظر نگرفتن حداقل شرایط احراز صلاحیت، توسط افرادی که با شعار و پرچم تدبیر موفق به جلب اعتماد و رأی مردم شده بودند لطمه‌ای جدی برای شورای پنجم محسوب ميشود.
به گزارش شیرازه، برگزاری علنی جلسات انتخاب شهردار در پنجمین دورهٔ شورای شهر شیراز با حضور رسانه‌ها، شروع خوب و حرکتی رو‌به‌رشد نسبت به شورای پیشین بود.

اولین و مهمترین تصمیم شورا (انتخاب شهردار) در روندی به ظاهر منطقی و دموکراتیک برگزار شد. به پیشنهاد اعضا، فهرستی از نامزدها تهیه شد و پس از رأی گیری اولیه و استماع برنامهٔ گزینه‌های راه یافته به مرحلهٔ پایانی، به اتفاق آرا، فرد منتخب معرفی شد. اما اعلام عدم احراز صلاحیت شهردار منتخب، شروع خوبي را برای شورای پنجم رقم نزد.

متاسفانه، فقدان اتخاذ تدابير لازم و در نظر نگرفتن حداقل شرایط احراز صلاحیت، توسط افرادی که با شعار و پرچم تدبیر موفق به جلب اعتماد و رأی مردم شده بودند،( آن‌هم در آغاز راه و در مورد مهمترین تصمیم شورا) لطمه‌ای جدی برای شورای پنجم محسوب ميشود.

فارغ از پرداختن به مصادیق، ایراد اصلی در روند انتخاب نهفته است. وجود شاخص‌ها و معیارها از مقدمات و لوازم ضروری هر انتخاب دقیق، منطقی و عقلانی است. اعضای شورای شهر شیراز متأسفانه به این امر بدیهی التفاتی نداشته و هر یک حسب سلیقه، آشنایی، توصیه یا فشار و نیروهای بیرونی، گزینه‌هایی را پیشنهاد کردند و نهایتا فهرستی دم‌دستی از افرادی بدون توانمندی‌های لازم برای قرار گرفتن در این جایگاه مهم شکل گرفت.

نتیجهٔ چنین روندی نمی‌توانست منجر به انتخاب فرد شایسته و جامع‌الشرایط برای تصدی سمت شهرداری شیراز شود.

می‌توان به‌گونه‌ای دیگر به عدم احراز صلاحیت منتخب شورا نگریست. چرا که (آگاهانه یا ناآگاهانه) وزارت کشور موجب تقطیع یک روند نادرست شده و فرصتی دیگر برای انتخاب صحیح و جبران گذشته در اختیار اعضای شورا قرار گرفته است. تاکنون فرصت‌های بسیاری برای برنامه‌ریزی آینده و پیگیری منافع عمومی شهروندان از دست رفته است و ضرورت داشت اعضای شورای شهر با پیش‌بینی چنین شرایطی، به انتخاب بهتر و مناسب‌تری میاندیشیدند.
اگر چنین بود و وقت شورا مصروف دستورجلسات بدون اولویت یا مساعدت‌های مالی از جیب مردم شهر یا مصوبهٔ پرابهام تعیین حق‌الزحمهٔ مشاورین اعضا نشده بود؛ امروز مقدمات انتخاب شهرداری شایسته در تراز شهر بین المللی شیراز بطور کامل فراهم بود!

اکنون فرصت مناسبی است که شورای شهر شیراز می‌تواند با اصلاح روند گذشته و انتخابی شایسته و پرهیز از رفتارهای سیاسی متعارض با منافع مردم از اولین و مهمترین آزمون خود سربلند خارج شود.

هر چند بیش از ۴۵ روز از آغاز فعالیت شورای پنجم گذشته و زمان بسیاری برای پیشرفت شتابان شهرمان شیراز تلف شده است، اما اعضای شورای شهر با توجه به ظرفیت‌های منحصر به فرد شهر شیراز و باز کردن دایره انتخاب به مدیران شایسته در تراز ملی  با جستجوی بیشتر و پرهیز از بسنده کردن به گزینه‌های محدود گذشته و ارزیابی براساس معیارهایی چون تخصص، پاکدستی، جامع‌نگری و توان مدیریتی، انگیزه و توان اجرایی و... می‌توانند از این فرصت به نیکی بهره‌برداری کنند. در غیر اینصورت رجوع به فهرست گذشته و انتخاب گزینه‌های بعدی بدون ملاحظات فوق‌الذكر، انتخابی به مراتب ضعیف‌تر از قبل را رقم خواهد زد که در تضاد آشکار با وعده‌های اعضای شورای پنجم است.
اعلام شاخص‌های انتخاب شهردار و نحوه گزینش فرد منتخب از حقوق ابتدایی مردم است.
نظرات بینندگان