کد خبر: ۱۱۴۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۱۶ مهر ۱۳۹۶

اینجا مدارس با هیزم گرم می‌شوند/ دانش‌آموزانی که در کلاس‌های سنگی و چادری درس می‌خوانند+تصاویر

اینجا مدارس با سوزاندن هیزم گرم می‌شود و معلمان با روشن کردن آتش در کلاس‌های درس با سرما مبارزه می‌کنند؛ کاری که به خطرات آن آگاهند اما چاره‌ای جز این برای فرار از سرما ندارند.

به گزارش شیرازه،بیست دو  بهمن سال گذشته سرودی از سوی بچه‌های مدرسه روستای تاچل علیشیر (از توابع منطقه شاهزاده عبدالله شهر اندیکای شهرستان مسجد سلیمان) در وصف رهبر معظم انقلاب اجرا و فیلم این سرود در فضای مجازی دست به دست شد تا اینکه اعضای گروه مدیحه‌سرایی و جمع‌خوانی قرآن محمد رسول‌الله(ص) بسیج تهران بزرگ با دیدن این فیلم به فکر اجرای مشترک با این بچه‌ها افتادند.

چند روز بعد کاروانی با عنوان «اردوی جهادی محمد رسول‌الله(ص)» راهی منطقه شدند تا ضمن اجرای کار مشترک با بچه‌های روستای تاچل علیشیر خدمات و هدایایی هم به این دانش‌آموزان تقدیم کنند.

اما با حضور گروه در منطقه و مشاهده فقر و محرومیت مردم (که گزارش کامل آن در خبرگزاری فارس منتشر شد) اعضای گروه به فکر راه چاره برای این آنها افتادند و مذاکره با نهاد‌های مختلف برای خدمت‌رسانی به مردم را آغاز کردند اما مذاکرات چندان جواب نداد و نهایتاً مقرر شد از سوی بسیج، مدرسه روستا که با سنگ و گل ساخته شده و شرایط خوبی نداشت باز‌سازی شود تا شاید آغازی باشد برای ارائه خدمات بیشتر در منطقه.

 

آغاز کار بازسازی مدرسه روستا هم آغاز‌گر ماجرای جدیدی بود زیرا در ابتدای راه جهاد‌گران متوجه شدند که دیگر مدارس روستا‌های منطقه شاهزاده عبدالله وضعیتی به مراتب بدتر و اسفناک‌تر مدرسه روستای تاچل دارند و در برخی مناطق حتی سقفی برای بچه‌ها وجود ندارد و این کودکان باید در سرمای شدید رشته‌کوه زاگرس و منطقه بختیاری در فضای باز درس بخوانند که حتی تصور آن هم دردناک است.

یکی از اهالی درباره شرایط مدارس منطقه می‌گفت: 20 مدرسه در منطقه وجود دارد که از این تعداد تنها 5 مدرسه دارای بنا هستند، آن هم بنایی که با سنگ خالی ساخته شده و هر آن امکان دارد برسر دانش‌آموزان خراب شود، البته دیگر مدارس منطقه همان بنای مخروبه را هم ندارند و برخی در کپر، برخی در چادر و برخی هم در فضای باز درس می‌خوانند! تازه اینجا بود که فهمیدیم مدرسه روستای تاچل بهترین مدرسه این منطقه است.

سرما مشکل بزرگی است که مردم منطقه به دلیل نداشتن نفت و گاز با آن مواجه هستند و با سوزاندن هیزم، خانه‌های خود را گرم و نیاز‌هایی چون پخت و پز را با آن رفع می‌کنند. این مشکل گریبان مدارس را هم گرفته و معلمان با روشن کردن آتش در کلاس‌های درس با سرما مبارزه می‌کنند. کاری که به خطرات آن آگاهند اما چاره‌ای جز این برای فرار از سرما ندارند.

مشکل بچه‌ها فقط به مدرسه ختم نمی‌شود؛ فقر خانواده‌ها تا جایی است که توان خرید لباس و کفش برای کودکان خود را ندارند بسیاری از بچه‌ها با پای برهنه راه می‌روند و لباس مناسبی برای محفوظ ماندن از سرما ندارند. حتی بسیاری از این کودکان توان تهیه کردن کتاب و دفتر و نوشت‌افزار را ندارند و با چنین شرایط باور‌نکردنی مشغول تحصیلند.

 

چه تحصیلی؟ تحصیلی که فقط تا پایه ششم ابتدایی است و بچه‌ها باید برای ادامه تحصیل در مقاطع بعد به شهر بروند که این امر برای اغلب خانواده‌ها میسر نیست و سال ششم ابتدایی پایانی است بر تحصیلات بسیاری از فرزندان این مرز بوم و چه بسا استعداد‌های درخشانی که به‌خاطر فقر و محرومیت ناچار به ترک تحصیل شده و سرنوشتی دیگر بر آنها رقم بخورد.

 

به هرحال بچه‌های منطقه شاهزاده عبدالله در آستانه فصل سرما چشم‌به‌راه کمک‌های مسئولان و خیرانی هستند که همواره در باز‌سازی مدارس و کمک به محرومان کوشا بوده تا فرزندان ایران اسلامی با تکیه بر سنگر علم و دانش ایرانی سربلند و آباد بسازند.

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان