کد خبر: ۱۱۴۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۸ - ۱۷ مهر ۱۳۹۶
در جلسه این هفته شورای شهر شیراز مطرح شد:

معماری شهری برای سالمندان و معلولین مناسب نیست /از بکارگیری فعالین اقتصادی مرتبط با حوزه شهرداری در سمت های مدیریتی خودداری شود

دودمان از مدیران دولتی جهت عدم تایید حکم معافیان برای تصدی شهرداری شیراز گلایه کرد.

معماری شهری برای سالمندان و معلولین مناسب نیست /شهردار جدید از بکارگیری مدیران فعال اقتصادی مرتبط با حوزه شهرداری خودداری کندبه گزارش شیرازه، دهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز در شامگاه یکشنبه (شانزدهم مهر) برگزار شد.

پیشنهاد لایحه دریافت تسهیلات و صدور کارت اوراق بستانکاری جهت پرداخت مطالبات قطعی شده پیمانکاران از شهرداری شیراز توسط سرپرست شهرداری شیراز به صورت دو فوریتی در صحن علنی شورا مطرح شد؛ دوفوریت این دستورکار با مخالفت اعضای شورای شهر مواجه شد و نهایتا به صورت یک فوریت رای آورد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به انتخاب عبدالحمید معافیان توسط شورای شهر جهت تصدی شهرداری شیراز و عدم تائید حکم شهردار منتخب توسط وزارت کشور گفت: اگر چه این نامه و استحضاریه برای شهرداری شیراز دارای ابهامات قانونی است؛ پیگیری های ما منجر به مثبت شدن نظر وزارت کشور برای تائید حکم معافیان نشد.

از مدیران دولتی جهت عدم تایید حکم معافیان گله مندیم
در جلسه این هفته شورا سید احمدرضا دستغیب بیان کرد: امروز جلسه ای با معافیان داشتیم که وی در این جلسه از ما خواست تا کلان شهر شیراز بیش از این معطل نماند لذا ما طبق خواسته او فرد دیگری را معرفی می کنیم!

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز دراین جلسه علنی از تلاش های صورت گرفته توسط اعضای شورای شهر جهت تصدی شهرداری شیراز توسط عبدالحمید معافیان سخن گفت و تصریح کرد: نتیجه تلاش هایمان بر تابیده نشدن خواست منتخبان مردم توسط عده ای بود.

لیلا دودمان با تاکید بر اینکه معافیان بهترین انتخاب ممکن در شرایط کنونی بود، از مدیران دولتی جهت عدم تایید حکم معافیان برای تصدی شهرداری شیراز گلایه کرد و اظهار داشت: شاهدچالش هایی هستیم که در شهرداری شیراز به دلیل برخی سوء مدیریت های پیشین به لحاظ اجرایی و درآمدی به وجود آمده است؛ این اخلال در مدیریت شهری را به سرعت و قاطعیت ساماندهی می کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود آموزش را یکی ازپایه های اصلی جهت شکل گیری فرهنگ متعالی شهرنشینی عنوان و بیان کرد: انتظار می رود که این موضوع با تاثی از آموزه های اسلامی و فرهنگ غنی ایرانی، جدی تر گرفته شود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: کودکان صاحبان امروز و فردای شهر هستند لذا باید در برنامه ریزی های شهری شرایط را برای کودکان متناسب کنیم.

معماری شهری برای سالمندان و معلولین  مناسب نیست
دودمان با ابراز تاسف اظهار داشت: معماری شهری برای گروه های خاص اصلا مناسب نیست؛ سالمندان، نابینایان، ناشنوایان و معلولین از جمله گروه هایی هستند که در طراحی شهری اغلب نادیده گرفته شده اند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه در روزهای گذشته جایزه نوبل صلح به کمپین بین المللی نابودسازی سلاح های هسته ای رسید، گفت: شیراز افتخار دارد که یکی از سازمان های غیردولتی شیرازی عضو این کمپین است.

وی در ادامه گفت: باید مجموعه فعالیت های شهرداری به سمت فضاسازی لازم در راستای پویایی هر چه بیشتر فعالیت های مردمی جهت گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز تاکید کرد: لازم است برای بکارگیری اتوبوس های خریده شده توسط شهرداری در ناوگان شهری تحت تدابیری اندیشیده شود و در جهت بازپرداخت بدهی ها و هم چنین جریمه های اضافه و سنگینی که شهرداری شیراز به صورت روزانه متقبل آن می شود تمهیداتی صورت گیرد تا از ضررهای مالی و ترافیکی در اسرع وقت جلوگیری بعمل آید.

دودمان تصریح کرد: متناسب سازی اختیارات شهرداری های مناطق با حوزه مسئولیت آنها یکی از مسائلی است که عدم توجه به آن، ساز و کار مصوب و بروکراسی طولانی کنونی، فرآیند مدیریت غیرمتمرکز شهری را با چالش مواجه کرده است لذا باید در این خصوص توجه کافی داشته باشیم.

وی اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم هر چه سریعتر وضعیت شهرداری را تعیین تکلیف کرده و در جهت رفع معضلات اجتماعی و فرهنگی گام های اساسی و پایداری برداریم.

تذکر، تحقیق و تفحص ابزارهای قانونی اعضای شورای شهر در جهت اعمال نظارت است
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی در این جلسه خطاب به شهردار منتخب و مدیران شهرداری گفت: تذکر، تحقیق و تفحص ابزارهای قانونی اعضای شورای شهر در جهت اعمال نظارت است لذا باید در شهرداری زمینه ای فراهم شود تا در طول فعالیت چهارساله شورای شهر ضرورتی برای استفاده از این مکانیزم های قانونی به وجود نیاید.

سید عبدالرزاق موسوی خاطرنشان کرد: اعضای چهارمین دوره از شورای شهر در آخرین روزهای فعالیت های خود مجموعه ای از پروژه ها را به عنوان برنامه پنج ساله سوم توسعه شیراز مصوب کرد که اکنون این مصوبه ها با مجموعه کارشناسان شهرداری و کمیسیون های شورا در حال اصلاح و تنظیم برنامه پنج ساله هستند.

وی در ادامه ضمن دعوت از کارشناسان شهری جهت ارائه نظرات و پیشنهاداتشان به شهرداری و شورا، درخواست خود را مبنی بر تنظیم و اصلاح لایحه برنامه مذکور جهت تنظیم و تقدیم لایحه بودجه سال 1397 به شهرداری شیراز ارائه داد.

موسوی همچنین با خطاب قرار دادن مجلس شورای اسلامی، دولت و به صورت خاص وزارت کشور، درخواست خود را مبنی بر جلب نظر نمایندگان شوراها و شورای عالی استان ها ارائه داد و افزود: لایحه درآمد پایدار شهرداری ها نیز تصویب و امکان تقویت شهر و شوراها فراهم شود.

مدیریت یکپارچه شهری الزامی انکارناپذیر برای استفاده از سرمایه های مادی و انسانی شهر
عضو شورای اسلامی شهر شیراز مدیریت یکپارچه شهری را الزامی انکارناپذیر برای استفاده از سرمایه های مادی و انسانی شهر و شهروندان دانست و بیان کرد: اراده مدیران شهر، استان و کشور می تواند این خواسته بحق را محقق کند!

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود فضای سبز به ویژه باغات قصرالدشت را ریه و سرمایه تجدید ناپذیر شهر و شهروندان عنوان کرد و گفت: هرگونه دست اندازی به آن از ناحیه هر شخصی تعرض به هویت و موجودیت شهر است.

از بکارگیری فعالین اقتصادی مرتبط با حوزه شهرداری در سمت های مدیریتی خودداری شود

موسوی بیان کرد: از شهردار جدید شیراز میخواهم در استفاده از مدیران علاوه برتخصص، تجربه کافی مقبول در بدنه شهرداری، پاکدستی و امانتداری داشته باشند و از بکارگیری مدیران درحال تحصیل یا فعال اقتصادی مرتبط با حوزه فعالیت شهرداری خودداری شود تا زمینه هر گونه سوء استفاده از مقام و موقعیت اداری ایجاد نشود.

وی با اشاره به درگیر بودن شورا جهت انتخاب شهردار و صدور حکم شهردار منتخب در مدت 50 روز گفت: شهردار منتخب شورا مورد تائید وزارت کشور قرار نگرفت و شاهد ابهام در نامه وزارت کشور هستیم.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی تاکید کرد: مستند نامه وزارت کشور مصوبه دو سال قبل مجلس شورای اسلامی است چرا در مهلت قانونی و با گذشت این مدت، نامه رد صلاحیت شهردار منتخب صادر می شود.

موسوی اظهار داشت: شنیده ها حاکی از آن است که از بین شهرداران کنونی افراد مشابه شهردار منتخب شیراز وجود دارد؛ اگر این چنین باشد چگونه این اقدام قابل توجیه است؟
نظرات بینندگان