کد خبر: ۱۱۴۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۱۷ مهر ۱۳۹۶

اما و اگرهای خانه بهداشت در روستاهای فارس

روستای محمدآباد بخش فورگ داراب با ۵۰۶ نفر جمعیت از داشتن خانه بهداشت محروم است.
به گزارش شیرازه، فورگ یکی از بخش‌های شهرستان داراب و دارای زمین‌های کشاورزی مرغوبی است که در آن انواع مرکبات، درختان نخل و محصولات زراعی نظیر گندم، ذرت، پنبه و صیفی‌جات کشت می‌شود. 

مطابق تقسیمات کشوری بخش فورگ از بخش‌های هفتادوپنج‌گانه استان فارس، یکی از مناطق نیمه گرمسیری است و در منتهی‌الیه جنوب شرقی استان فارس است. این بخش یکی از قطب‌های مهم کشاورزی فارس بوده و با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب و اراضی مستعد و پربازده دارای عملکردهای بالا است.

روستای محمدآباد فورگ در 104 کیلومتری داراب قرار گرفته و 140 خانوار و 506 نفر جمعیت دارد. نبود خانه بهداشت مشکلات عدیده و غیرقابل جبرانی برای اهالی محمدآباد ایجاد کرده است.

دهیار سابق روستای محمدآباد فورگ می‌گوید: در روستای ما خانه بهداشت وجود ندارد و تا نزدیک‌ترین خانه بهداشت 5 کیلومتر فاصله است.
فریده زنگی‌نژاد که به تازگی از دهیاری محمدآباد کناره‌گیری کرده، تصریح می‌کند: نبود خانه بهداشت لطمات جبران‌ناپذیری به دنبال داشته به طوری که سال گذشته چند زن باردار در راه رسیدن به اولین مرکز درمانی خارج از روستا دچار سقط جنین شدند.

وی با بیان اینکه همه روستاهای فورگ خانه بهداشت دارند، خاطرنشان می‌کند: برای احداث خانه بهداشت یک زمین به ارزش 6 میلیون تومان از سوی یکی از خیرین اهدا شده و هزینه احداث تا سقف 20 میلیون تومان از سوی این خیر پرداخت می‌شود اما شبکه بهداشت برای ساخت خانه بهداشت موافقت نمی‌کند.

زنگی‌نژاد نبود ساختمان دهیاری و پرش آنتن موبایل را از دیگر مشکلات محمدآباد برشمرد و می‌گوید: روستای محمدآباد نیازمند امکانات ورزشی برای آقایان و بانوان است البته برای این مهم باید ظرفیت لازم در روستا ایجاد شود. وجود کتابخانه نیز برای روستا ضروری است که با وجود اشتیاق زیاد اهالی تاکنون اقدامی برای راه‌اندازی کتابخانه انجام نشده است.

 کارشناس مرکز گسترش شبکه بهداشت داراب می‌گوید: برای احداث خانه بهداشت در روستاها باید حدنصاب جمعیت حداقل 800 نفر باشد این در حالی است که جمعیت محمدآباد 500 نفر است و به همین دلیل امکان احداث خانه بهداشت در این روستا وجود ندارد.

احمد بلاغی با بیان اینکه در طرح بازنگری سال 94 این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است، بیان می‌کند: در طرح بازنگری نیز با احداث خانه بهداشت در روستاهای کمتر از 800 نفر جمعیت موافقت نشده است.

وی خاطرنشان می‌کند: بهورز باید ماهانه در روستاهای فاقد خانه بهداشت حضور داشته باشد در حالی که در روستای محمدآباد بهورز هفته‌ای یک بار حضور یافته و اهالی روستا نیز به آنها مراجعه می‌کنند.

بلاغی با اشاره به اینکه غیر از محمدآباد همه روستاهای فورگ خانه بهداشت دارند، می‌گوید: همه روستاها تمایل دارند خانه بهداشت داشته باشند حتی روستاهایی با جمعیت 130 یا 150 نفر، اما قانون حدنصاب جمعیت وجود دارد و باید آن را در نظر گرفت.

وی در پاسخ، پیرامون مشکل سقط جنین زنان باردار روستای محمدآباد به دلیل در اختیار نبودن امکانات درمانی و بهداشتی فوری بیان می‌کند: به هر حال هر شخصی برای خود دلایلی دارد اما این موضوعات توجیه است چرا که بهورزها به طور مداوم در این روستا حضور دارند.

مدیر بسیج خواهران فورگ نیز با اشاره به خدمات بهداشتی ارائه شده از‌ سوی گروه جهادی بسیج سازندگی می‌گوید: در روستای محمدآباد که فاقد خانه بهداشت است خدمات درمانی نظیر ترزیقات، بخیه زدن، پانسمان، چکاپ فشار خون و قند خون توسط گروه‌های جهادی مستقر در روستا انجام می‌شود.
رقیه محمدی به برپایی کلاس‌های امدادونجات و فوریت‌های‌پزشکی در این روستا اشاره کرده و استقبال اهالی روستا را از این دوره‌های آموزشی مناسب ارزیابی می‌کند.

دهیار سابق محمدآباد اما موارد مطرح شده از سوی کارشناس شبکه بهداشت و مسئول بسیج خواهران را تکذیب کرده و تصریح می‌کند: از مصاحبه شبکه بهداشت و مسئول بسیج بسیار متعجب شدم چرا که در روستای محمدآباد هیچ گونه خدمات درمانی به مردم ارائه نمی‌شود.

زنگی نژاد خاطرنشان می‌کند: حضور هفتگی بهورز در روستای محمدآباد و مراجعه مردم به ایشان را به شدت تکذیب می‌کنم چراکه تاکنون چنین موردی در روستای ما وجود نداشته و مردم تنها از طریق حضور در خانه بهداشت روستای مجاور به امور درمانی خود رسیدگی می‌کنند و بسیاری از اهالی نیز به دلیل بعد مسافت و کهولت سن، امکان مراجعه به روستاهای دیگر را نداشته و به اجبار درد را تحمل می‌کنند.

دهیار سابق محمدآباد می‌گوید: شبکه بهداشت فقط برای وضعیت بهداشتی مغازه‌ها مامور کنترل به روستای ما اعزام می‌کند. وی اظهار امیدواری می‌کند که مسئولان به خاطر مردم هم که شده برنامه‌هایی را که ذکر کرده‌اند، عملی کنند.

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان