کد خبر: ۱۱۴۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۱۸ مهر ۱۳۹۶
غرفه دار بازارچه هفتگی:

«نه» بیمه هستیم «نه» حق شکایت داریم/بیش از 10 روز نباشیم غرفه را از ما می‌گیرند

این فروشنده حدودا چهل ساله که از طریق درآمد، بازار هفتگی گذران زندگی می کند می گوید: ماحتی برای مرخصی گرفتن هم محدودیت داریم. اگر فروشنده ای 10 روز به هر دلیلی نتواند سرکار بیاید غرفه اش را از دست می دهد.
شیرازه؛ حتما شما هم در نزدیکی منزلتان و در یکی از روزهای هفته، بازارچه هفتگی برپا می شود. بازاری که چندین دست فروش اجناس خود را در یک خیابان پهن یا به اصطلاح عامیانه بساط می کنند تا بُعد مسافت را برای شما کوتاه و اجناس را با قیمت مناسب به شما عرضه کنند.
در این بازار کالای مورد احتیاج روزانه زندگی، خواروبار و حتی پوشاک و وسایل برقی عرضه می شود. با وجود اینکه برخی از اجناس ممکن است کیفیت لازم را نداشته و یا وارداتی باشند اما معمولا با استقبال شهروندان همان محله مواجه می شوند. گاهی حتی از راه های دور تر نیز به این بازارهای هفتگی می آیند تا کالای مورد نیاز خود را خریداری کنند. البته چند سالی است که این بازارهای هفتگی رونق گذشته را نیز ندارند.
اما دست فروشان این بازار نیز که بعضا برخی از آنها کل درآمد ماهیانه‌شان را از همین راه به دست می آورند، باید روزانه از این محله به آن محله روند تا بتوانند امرار معاش کنند.
یکی از فروشندگان این بازارچه در گفتگو با خبرنگار شیرازه که شب گذشته راهی دوشنبه بازار در خیابان سفیر جنوبی شده است می‌گوید: حدود 20 سال پیش وقتی می خواستم وارد بازار کار شوم در اولین قدم به اداره کار مراجعه نمودم تا با ایجاد شغلی مخارج یک زندگی ساده را فراهم کنم اما تاثیری نداشت.
وی اضافه کرد: از طریق تبلیغات متوجه شدم که شهرداری قصد دارد شغل های سیار را ساماندهی کند و افراد را بیمه کند. سال 79یکی از غرفه های بازار هفتگی شیراز را گرفتم و شروع به کار فروشندگی کردم آن موقع این محدودیت ها نبود معمولا فروشندگان روی زمین بساط می کردن و اجناس خود را می فروختند.
این دست فروش بازار هفتگی می‌گوید: بعد از مدتی محدودیت‌ها شروع و سال به سال عوارض بیشتر شد و از بیمه و بازنشتگی هم خبری نبود. حتی کارت فروشندگی ما به صورت موقت شد.
این فروشنده حدودا چهل ساله که از طریق درآمد، بازار هفتگی گذران زندگی می کند می گوید: ماحتی برای مرخصی گرفتن هم محدودیت داریم. اگر فروشنده ای 10 روز به هر دلیلی نتواند سرکار بیاید غرفه اش را از دست می دهد. و دیگر مجوزی برای برپایی غرفه نخواهند داد. حالا شما فرض کنید شما سفری بخواهید بروید و یا اتفاق ناگواری برایتان بیفتد، عملا اگر بیش از 10 روز شد باید شغل خود را از دست رفته بدانید.

وی در مورد تعهد کاری گفت: حتی از لحاظ حقوقی شرایط را طوری تنظیم کرده اند که عملا سازمان میادین تعهدی نسبت به کار ما ندارد. به این صورت که از ما تعهد محضری گرفته اند که اگر بازار بعد از حدود 20 سال جمع آوری یا غرفه را از فروشنده خواستند پس بگیرند هیچ گونه شکایتی نداشته باشیم!

به گزارش شیرازه، در حالی که چند سالی است شاهد دومینو تعطیلی کارخانجات استان فارس و برخی از واحد های تولیدی سطح شهر به دلایل مختلفی هستیم، برخی از افراد که عملا شغل خود را از دست داده اند به دست فروشی روی آورده اند و جا دارد شهرداری ضمن ساماندهی بازارهای هفتگی حداقل شرایط لازم را برای افرادی که از این طریق به دنبال روزی حلال هستند فراهم نماید.
نظرات بینندگان