کد خبر: ۱۱۴۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۶

هزینه‌تراشی برای پیاده روی اربعین؛ کج سلیقگی یا کارشکنی

متأسفانه برخی از ارکان دولتی به جای ایجاد تسهیلات و زیرساخت‌های مناسب برای برگزاری شایسته این کنگره عظیم اسلامی و شیعی به دنبال سنگ‌اندازی و هزینه‌تراشی هستند.
شیرازه؛ برگزاری با شکوه زیارت امام حسین و پیاده روی اربعین مورد تأکید ائمه اطهار و بزرگان دینی است، با وجود این، بعضاً کج‌سلیقگی‌ها و کارشکنی‌هایی در برگزاری این حرکت صورت می‌گیرد که در جای خود قابل تأمل و توجه است.

انقلاب نیوز: زیارت امام حسین(ع) از هنگامی که جابر بن عبدالله انصاری از مدینه به سمت کربلا رهسپار شد و در روز اربعین به کربلا رسید تا کنون قدمت داشته است و این زیارت همواره از سوی ائمه اطهار(ع) و علمای اسلام انجام شده و مورد تأکید و تأیید قرار گرفته است.

ایجاد موانع، کارشکنی و سخت‌گیری بنی امیه و بنی‌العباس در قرون ابتدایی و رژیم بعث در چند دهه اخیر نیز سبب نشده که این حرکت ارزشی و ماندگار متوقف یا تعطیل شود و شیعیان و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع)‌ با بذل جان و مال خویش هر چند با سختی و در برهه‌هایی از زمان به صورت مخفیانه این حرکت را ادامه داده‌اند.

امام صادق(ع) درباره ثواب زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده می‌فرماید: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند به هر قدمى که برمى‏دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏فرماید و یک درجه مرتبه‏اش را بالا مى‏برد و .....

همچنین امام باقر(ع)‌ می‌فرماید:« اگر مردم می‌دانستند در زیارت امام حسین(ع) چه فضیلت‌هایی وجود دارد، از شوق جان می‌دادند و از شدت حسرت زیارت قالب تهی می‌کردند و وجودشان از شدت حسرت شرحه شرحه می‌شد.»

پس از رژیم بعث و در سال‌های گذشته پیاده‌روی اربعین و زیارت اباعبدالله الحسین(ع) جلوه خاصی پیدا کرده و سبب ایجاد وحدت در جامعه شیعی و اسلامی و به نمایش در آمدن جلوه‌های زیبای ایثار، همدلی و محبت بین ملت‌های مسلمان شده است.

همچنین این حرکت ارزشمند جلوه‌ای از اقتدار شیعی را به نمایش گذاشته و این پیام را به مستکبران جهان و ایادی منطقه‌ای آنان مخابره کرده که با وجود تهدیدهای داعش در منطقه؛ کنگره بزرگ پیاده‌روی اربعین با جمعیتی ده‌ها میلیونی با امنیت کامل و به بهترین شکل برگزار کنیم.

جلوه دیگر پیاده‌روی اربعین، نمایشگاه صلح‌دوستی و آرامش شیعیان و مسلمانان است به یاوه‌گویی‌های مستکبران و ایادی آنان که اسلام هراسی و شیعه هراسی را در جهان نشر می‌دهند و شیعیان را افرادی رادیکال و افراطی معرفی می‌کنند

از سوی دیگر مردم عراق که با جان و دل در پذیرایی از زائران حسینی می‌کوشند و از بذل جان و مال، مسکن و ... دریغ ندارند و حتی درآمد سالانه خود را خرج پذیرایی از زائران حسینی می‌کنند بر زیبایی‌های این حرکت می‌افزاید که باید مورد بهره‌برداری و توجه مسؤولان دولتی نیز قرار گیرد و استفاده مناسب از آن شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی پیاده‌روی اربعین را بستر مناسبی برای دوستی و مودت بیشتر میان دولت‌های ایران و عراق می‌دانند و می‌گویند« راه‌پیمایی مراسم روز اربعین یک نمونه از این ارتباط دوستانه [دو ملت ایران و عراق] است به‌گونه‌ای که مردم عراق در پذیرایی از زائران ایرانی، از انفاق و محبت و ارادت چیزی کم نمی‌گذارند. مسئولان دو کشور ایران و عراق، باید از این فضا و فرصت برای منافع دو کشور بیشترین استفاده را بکنند.

همچنین رهبر معظم انقلاب با اشاره به ابعاد معنوی این سفر می‌فرماید:« این کسانی که این راه را طی کردند و این حرکت عاشقانه را و مؤمنانه را دارند انجام می‌دهند، واقعاً دارند حسنه‌ای را انجام می‌دهند. این یک شعار بزرگ است، لا تُحِلّوا شَعائِرَ الله، این بلاشک جزو شعائرالله است. جا دارد که امثال بنده که محرومیم از این جور حرکت‌ها عرض بکنیم که «یا لیتنا کنّا معکم فنفوز فوزاً عظیماً». همان طور که عرض کردیم، این حرکت حرکت عشق و ایمان است؛ هم در آن ایمان و اعتقاد قلبی و باورهای راستین، تحریک کننده و عمل کننده است؛ هم عشق و محبّت.»

این جلوه‌های زیبا، ارزشمند و مقتدرانه در دیدگاه برخی از صاحب‌نظران به مثابه مقدمه و علامتی برای ظهور حضرت حجت‌(عج)‌ تعبیر شده است.

اما با وجود همه این تأکیدات و سفارش‌هایی که برای برگزاری با شکوه این کنگره عظیم شیعی شده و برکاتی که برای این سفر متصور شده، بعضاً کج‌سلیقگی‌ها و کارشکنی‌هایی در برگزاری این حرکت صورت می‌گیرد که در جای خود قابل تأمل و توجه است.

متأسفانه برخی از ارکان دولتی به جای ایجاد تسهیلات و زیرساخت‌های مناسب برای برگزاری شایسته این کنگره عظیم اسلامی و شیعی به دنبال سنگ‌اندازی و هزینه‌تراشی هستند.

افزایش دو برابری کرایه اتوبوس در مسیر‌های منتهی به مرز ایران، دریافت حق بیمه، هزینه روادید، هزینه پارکینگ، افزایش قیمت مواد خوراکی و .... در سوپر مارکت‌ها و رستوران‌ها، مالیات خروج و هزینه‌های جانبی دیگر نمونه‌ای از این هزینه‌تراشی‌ها است.


آیا بهتر نیست به جای برگزاری برنامه‌ها، طرح‌ها و همایش‌ها‌، سمینارها و کنگره‌هایی که نه‌تنها بازده علمی و معنوی ندارند و دردی از مشکلات جامعه نیز دوا نمی‌کنند، برای برگزاری این کنگره بزرگ یارانه در نظر بگیریم و زیرساخت‌های مناسب را فراهم کنیم.

آیا بهتر نیست به جای کیسه دوختن برای این سفر معنوی تمهیدات لازم برای برگزاری این اقدام شکو‌ه‌مند را فراهم کرده و بخشی از هزاران میلیارد بودجه‌ فرهنگی را به این رویداد بزرگ اختصاص بدهیم.
 * محمد هاشم نعمت الهی
نظرات بینندگان